یکی از مکمل‌هایی که هر بدنسازی باید آن را تهیه کرده و مصرف کند، پروتئین نام دارد. این مکمل بدنسازی بسیار مهم بوده و در رشد عضلانی بیشترین تاثیر را می‌گذارد. به‌طور کلی این ماده برای بدن نیاز بوده و به آن در رشد عضلات و تقویت انرژی کمک می‌کند.

مدل‌های مختلفی از این مکمل وجود دارند که هرکدام کاربردهای خاص خود را داشته و برای مواردی جداگانه استفاده می‌شوند. یکی از معروف‌ترین این مکمل‌ها مدل وی نام دارد. Whey Protein فواید بسیار زیادی داشته و علاوه‌بر کاربردهای عالی، عوارضی نیز دارد. برای آشنایی بیشتر با این مکمل و عوارض آن برای بدن تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

معرفی مکمل بدنسازی پروتئین

برای این‌‌که دقیق‌تر با این مکمل و عارضه‌های آن آشنا شوید، باید بگوییم که Protein یک درشت‌مغذی است که با کمک اسیدهای آمینه که به‌هم متصل هستند، تشکیل می‌شود. در واقع این ماده زنجیره‌ای طولانی بوده و در مواد ‌غذایی مختلفی وجود دارد؛ از سبزیجات گرفته تا گوشت حیوانات مختلف.

این ماده در بدن ذخیره نشده و به همین دلیل باید زمان نیاز آن را مصرف کنید. به‌دلیل همین موضوع است که بدن‌سازان زیادی نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند. این مکمل از کربن، هیدروژن، اکسیژن و ازت تشکیل شده و فواید زیادی برای بدن دارد.

فواید Protein برای بدنسازی

همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم، مصرف این مکمل می‌تواند فواید بسیار زیادی برای بدن شما داشته باشد. به‌طوری‌که قادر هستید با مصرف آن، بدن خود را برای ورزش‌های مختلف تقویت کرده و عضله‌سازی را به‌راحتی انجام دهید. فواید مهم مکمل Protein عبارت‌اند از:

  • افزایش سطح متابولیسم یا همان سوخت‌وساز بدن
  • کمک عالی به رشد عضلات در دوره‌های حجم‌گیری
  • ترمیم ریز آسیب‌ها
  • کاهش میزان گرسنگی معده و کنترل اشتها
  • دارای مهم‌ترین اسیدهای آمینه ضروری برای بدن مانند لیزین و لوسین

چه عوارضی برای پروتئین بدنسازی وجود دارد؟

6c664d14-9da8-46e1-8f2f-38b2a97a6cd3

قبل ‌از این‌‌که به فروشگاهی رفته و نسبت به خرید این مکمل اقدام کنید، باید ببینید که چه عوارضی برای آن وجود دارند. این محصول فواید بسیار زیادی دارد که در بخش قبلی آن‌ها را مطالعه کردیم. حال می‌خواهیم در این قسمت برخی از عوارض مهم آن را به شما ارائه دهیم. آشنایی با این عوارض مهم بوده و باعث می‌شود با دید بازتر به‌سمت خرید این محصول بروید. این عوارض بدین شرح هستند.

افزایش وزن با پروتئین

یکی از عوارض مهم و مؤثری که با مصرف این مکمل بدنسازی به‌دست می‌آورید، افزایش وزن است. اکثر ورزشکاران ورزش را انجام می‌دهند تا وزن خود را کاهش دهند؛ اما با مصرف Protein وزن کسب می‌کنید.

اگر به‌ دنبال کاهش وزن هستید، نباید این مکمل را در برنامه بدنسازی خود قرار دهید؛ اما اگر در دوران حجم‌گیری یا افزایش وزن قرار دارید، مصرف این مکمل برای شما مناسب بوده و مشکلی نخواهید داشت. البته باید این را هم در نظر بگیرید که مصرف بی‌رویه آن، وزن شما را بسیار زیاد خواهد کرد.

ایجاد اختلال در دستگاه گوارش با مصرف پروتئین

اگر می‌خواهید با تمامی عوارض مهم مصرف Protein آشنایی داشته باشید، باید بگوییم که این مکمل برای دستگاه گوارش نیز ضرر دارد. درصورت مصرف بی‌رویه آن، پس‌از مدتی دچار اختلال در سیستم گوارش می‌شوید و این موضوع ورزش را برای شما سخت می‌کند.

ازجمله اختلالاتی که مصرف این مکمل برای شما به‌همراه دارد، باید به دل‌درد، نفخ، اسهال یا دل‌پیچه اشاره کنیم. بسیاری از این مکمل‌ها از ماده‌ای به نام لاکتوز بهره می‌برند که سیستم گوارش قادر به هضم آن نبوده و موجب بروز مشکلاتی می‌شود.

بروز برخی از حساسیت‌ها در پوست با مصرف Protein

یکی از عوارضی که بسیاری از افراد پس‌از مصرف مکمل پروتئین دریافت کرده‌اند، بروز انواع حساسیت‌ها در پوست است. برخی از ورزشکاران گزارش کرده‌اند که بعداز مصرف این مکمل مواردی مانند کهیر یا تورم روی صورتشان ایجاد ‌شده است.

همچنین تورم در زبان و حنجره و بروز جوش‌های آکنه نیز از دیگر مواردی است که باید در این دسته‌بندی قرار داد. اگر به محصولات پروتئینی و لبنیاتی حساسیت دارید، به ‌احتمال زیاد بدن شما نسبت به پروتئین آلرژی نشان داده و عملکرد آن دچار مشکل شود.

بدخلقی و تغییر در اعصاب با مصرف پروتئین

عارضه‌ای که برخی از ورزشکاران پس‌از مصرف پروتئین با آن مواجه شد‌ه‌اند، بداخلاقی و کج‌خلقی است. این عارضه تاثیر منفی در زندگی و اطرافیان گذاشته و به همین دلیل باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. دلیل این موضوع کاهش کربوهیدرات در بدن است.

زمانی که در رژیم غذایی خود این مکمل را مصرف می‌کنید، کربوهیدرات به‌شدت در بدن کاهش پیدا می‌کند. این موضوع تاثیر روی اخلاق و رفتار گذاشته و تاثیر منفی روی اعصاب می‌گذارد. برای همین پیشنهاد می‌شود در کنار مصرف این مکمل، کربوهیدرات بدن خود را نیز تنظیم نگه‌ دارید.

ریزش و ضعف ریشه‌های مو با خوردن Protein

اما یکی از عارضه‌های بسیار مهمی که برای مصرف پروتئین وجود دارد و افراد زیادی از آن هراسان هستند، ریزش مو است. درصورتی‌ که به موهای خود حساس هستید و نمی‌خواهید حتی تاری از آن بریزد، باید از مصرف این مکمل دوری کنید.

درست است که مو برای رشد و تقویت خود به این ماده نیاز دارد، اما مصرف مکمل‌هایی مانند Whey که تعداد زیادی آمینواسید دارد، باعث ایجاد تداخل در بدن شما و موها دچار ریزش می‌شود. اگر سابقه ریزش مو داشته باشید، مصرف این مکمل آن را شدیدتر نیز می‌کند.

خرید انواع مکمل پروتئین بدنسازی

bbd31798-4a49-4b31-b4d4-b0ff1939244d

خرید این مکمل از فروشگاه‌ها و مراکز معتبر، مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهید. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که به فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا بروید. دیجی‌کالا مرکزی معتبر برای ارائه انواع مکمل‌های بدنسازی بوده و مدل‌های پرفروش و اصل را از برندهای معتبر با قیمتی عالی برای شما موجود کرده است.

جمع‌بندی

برای این‌‌که بتوانید بهترین نتیجه را از ورزش‌های مختلف مانند بدنسازی کسب کنید، مصرف پروتئین یکی از روش‌های آن خواهد بود. این ماده بسیار مهم بوده و در مواد غذایی مختلفی وجود دارد. مصرف مکمل آن، به رشد عضلات کمک کرده و سوخت‌وساز بدن را نیز افزایش می‌دهد.

باید بدانید که علاوه‌بر مزایای جذاب و عالی، مصرف این مکمل معایبی را نیز برای شما خواهد داشت. به‌طور مثال، ممکن است دچار ریزش مو شده و اختلالاتی در سیستم گوارش بدن شما به‌وجود بیاید. در مطلب بالا با هم در مورد عوارض مهم این محصولات صحبت کردیم. همچنین برای خرید این مکمل در برندهای معتبر و نمونه‌های تایید شده، می‌توانید ازطریق وب‌سایت دیجی‌کالا اقدام کنید.