1- حمله ی اسرائیل به غزه و جنایات رژیم کودک کش هرچقدر دردناک و جانکاه است اما قطعا برکاتی هم دارد از هم گرایی قابل توجه در خصوص غزه و فلسطین و احساسات ضد اسرائیلی در سراسر دنیا گرفته تا هم نوا شدن بی سابقه علیه اسرائیل و آمریکا در داخل از چپ و راست و کارگزار و خدمت گزار گرفته تا دولت و مجلس و البته مردم!

2- جنگ سوم غزه هم دیر یا زود تمام میشود و البته دوباره زود یا دیرجنگ چهارم و پنجم و ... آغاز می شود، نمی دانم چند روز بعد، چند ماه بعد یا دو سه سال دیگر، پس به نظرم بهتر است از همین حالا فکر کنیم که جز حضور در راهپیمایی روز قدس و تشکیل کمپین و باز نشر کردن عکس شهدا و خلاصه فشار رسانه ای به اسرائیل –که البته همین هم خوب است.- چه کارهای دیگری می شود انجام داد؟

3- قطعا یکی از راهکارها بایکوت کالاهای اسرائیلی است، لابد تصویر معروف منتشر شده از برندهای شرکت ها و کارخانجات حامی اسرائیل را دیده اید تصویری که حامیان اسرائیل را از نوکیا و مگی و کیت کت وAMD و INTELتا سی ان ان و پپسی و ... معرفی می کند، برند هایی که برخی از آنها در داخل ایران هم کالا تولید می کنند یا حداقل کالاهایی تحت لیسانس آنها تولید می شود.

4- اول: یادم می آید در دوره ی دانشجویی دبیر یکی از این اتحادیه های دانشجویی در یک کنفرانس خبری همین مطلب بند 3 را گفت و البته آنجا از یکی دو محصول نام برد که بله اینها باید تحریم شوند و از بازار مسلمین جمع شوند و الخ... چند روز بعد یکی از سهامداران شرکت فوق - که فرد نسبتا معروف و متنفذی بود. - بابت اظهارات شکایت قضائی کرد و البته دوست ما نتوانست در دادگاه ثابت کند که آن کارخانه و محصول صهیونیستی است و حتی عوایدش به اسرائیل می رسد و اگر با واسطه گری برخی آقایون نبود حالا حالاها باید آب خنک می خورد. این را گفتم که بدانید اثبات رابطه ی این کالاها با صهیونیست ها به این راحتی هم نیست. دوم: به نظر من  چیدن این همه مارک و برند کنار هم دیگر و طرح ادعای اسرائیلی بودن همه ی آنها جز تصویر هیمنه ی همه جانبه ی صهیونیست ها بر دنیا و کاهش اعتماد به نفس برای مبارزه خاصیت دیگری ندارد.

5- آنچه بالا گفتم به معنای نفی طرح بایکوت نیست اما به نظرم باید چند نکته را در این خصوص باید در نظر داشت. اولویت با محصولاتی است که جایگزین دارند مثلا اگرAMD و INTELتحریم شود؛ بعدش چه؟ ثم ماذا؟! اما واقعا در خصوص مواد خوراکی می شود کارهایی کرد مثلا نوشابه یا ... دیگر هم اینکه فعلا این گستردگی را باید بایکوت کرد و به صورت پایلوت سراغ یکی دو محصول رفت و در صورت حصول نتیجه الگو را تکرار کرد.

6- غیر از این کارهای سلبی می توان با نگاه ایجابی الگوی حمایتی اقتصادی از صهیونیست ها را در داخل استفاده کرد. مثلا چه اشکالی دارد صاحبان صنایع و کارخانجات داخلی اعم از دولتی و خصوصی و خصولتی مثلا نیم درصد از سود سالانه ی خود را به غزه اختصاص دهند و در کمپین تبلیغاتی رسما اعلام کنند. مطمئنا با جو ایجاد شده فعلی در دنیا و البته جهان اسلام همراهی مطلوبی هم در خارج از مرز ها خواهد داشت.