مهدی طغیانی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز، به بررسی سرنوشت طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی اشاره کرد و گفت: رفع ایرادات این طرح در دستور کار هفته آینده کمیسیون اقتصادی قرار دارد.

طغیانی بیان کرد که تعدادی از ایرادات به طرح مالیات بر سوداگری از سوی شورای نگهبان و برخی دیگر از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به کمیسیون اقتصادی ارائه شده است.

وی افزود: در جلسه گذشته کمیسیون مقرر شد تا زمان بیشتری برای بررسی این طرح به نمایندگان جدید الورود داده شود تا آن را به درستی مطالعه کنند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: امیدواریم در اسرع وقت ایرادات طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی را مرتفع کرده و آن را به صحن علنی مجلس ارائه دهیم.

طغیانی در ادامه به مزایای این طرح اشاره کرد و گفت: مالیات بر سوداگری معاملاتی را شامل می‌شود که مازاد بر نیاز مصرف در چهار حوزه طلا، ارز، خودرو و ملک انجام می‌شود. او افزود که با عملیاتی شدن این مالیات، بازارهای مذکور کمتر وارد سوداگری خواهند شد، زیرا این کار از نظر اقتصادی صرفه نخواهد داشت.

وی همچنین خاطرنشان کرد که اجرای این طرح می‌تواند مانع افزایش قیمت‌ها، به ویژه از لحاظ روانی شود و انگیزه ورود به حوزه تولید را افزایش دهد.

نماینده مردم اصفهان تأکید کرد که بین تورم و مالیات بر سوداگری یک رابطه لازم و ملزومی وجود دارد. او گفت: افرادی که اعتقاد دارند تا مشکل تورم برطرف نشود، مالیات بر سوداگری هم نتیجه نخواهد داد، اثر روانی تورم‌زایی سوداگری را نمی‌بینند.

طغیانی در پایان افزود: اجرای مالیات بر سوداگری حضور در بازار مولد را جذاب می‌کند.  هم تورم سبب می‌شود مردم به دلالی پناه ببرند و هم پناه بردن مردم به این بازارها اثرات تورمی به دنبال دارد؛ بنابراین باید به این موضوع با نگاهی جامع‌تر توجه کرد.