خبرها حاکی از آن است که سونی در حال آماده ‌شدن برای رونمایی از کنسول جدید پلی استیشن ۵ است که با نام پلی استیشن 5 پرو عرضه خواهد شد. این اتفاق احتمالا تا قبل از پایان سال ۲۰۲۴ می‌افتد. اگر از علاقمندان به اخبار روز بازی‌ها باشید احتمالا حالا منظر خبرهای جدید و اطلاعات کامل این کنسول جدید هستید تا با آگاهی کامل بتوانید برای خرید ps5 pro اقدام کنید. در ادامه این مطلب تمام اطلاعات پلی استیشن جدید بررسی می‌شود.

37295cb1-bdca-4cdb-8f31-38a87d348110

مشخصات فنی پلی استیشن ۵ پرو

پلی استیشن ۵ پرو به یک پردازنده‌ گرافیکی پرقدرت‌تر و حالت سریع‌تر برای پردازنده‌ مرکزی مجهز خواهد بود. اطلاعاتی که به دست آمده نشان می‌دهد که پلی استیشن 5 پرو در زمینه‌ رهگیری پرتو بسیار پرقدرت عمل می‌کند و برخی از بازی‌ها را با وضوح و نرخ فریم بالاتر از پلی استیشن 5 اجرا خواهد کرد.

سونی در حال حاضر سعی دارد توسعه‌دهندگان کنسول را ترغیب کند تا از قابلیت‌های گرافیکی مثل رهگیری پرتو برای بازی‌های پلی استیشن ۵ پرو استفاده کنند. به این ترتیب بازی‌هایی که با این پیش‌نیازها سازگار شوند، برچسب Trinity Enhanced یا PS5 Pro Enhanced را دریافت خواهند کرد تا به راحتی قابل تشخیص باشند. استفاده از سیستم رهگیری پرتو باعث می‌شود سرعت پردازش رهگیری پرتو سه برابر بهتر از پلی استیشن 5 شود.

سونی پیش بینی می‌کند که عملکرد پردازنده‌ گرافیکی در PS5 Pro حدودا ۴۵ درصد نسبت به پلی استیشن 5 تقویت شود؛ چراکه در این سری از کنسول‌ها از پردازنده‌ گرافیکی بزرگ‌تری استفاده کرده است. علاوه بر این PS5 Pro از حافظه‌ سریع‌تری استفاده خواهد کرد.

در یکی از اسناد محرمانهی سونی آمده که «Trinity مدل رده ‌بالای پلی استیشن ۵ است» و ظاهرا بعد از رونمایی پلی استیشن ۵ پرو، فروش مدل عادی آن باز هم ادامه پیدا خواهد کرد. سونی انتظار دارد که بازی ‌سازان «پکیجی واحد با توانایی پشتیبانی از پلی استیشن ۵ و پلی استیشن ۵ پرو داشته باشند» و بازی‌های فعلی با دریافت به‌روزرسانی، شاهد ارتقای عملکرد برای پلی استیشن ۵ پرو خواهند بود.

ظاهرا توسعه‌دهندگان هم‌اکنون می‌توانند کیت‌های آزمایشی PS5 Pro را سفارش دهند. گفته می‌شود که مدل جدید پلی استیشن در فصل تعطیلات ۲۰۲۴ از راه می‌رسد.

با وجود تقویت پردازنده‌ی گرافیکی، سونی تصمیم گرفته است در پلی استیشن ۵ پرو از همان پردازنده‌ی مرکزی کنسول پلی استیشن ۵ استفاده کند و صرفا فرکانس پردازشی را ارتقاء دهد.

پردازنده‌ مرکزی ps5 پرو می‌تواند به فرکانس ۳٫۸۵ گیگاهرتز دسترسی پیدا کند که این مقدار تقریبا ۱۰ درصد بیشتر از پلی استیشن 5 معمولی است.

مدل استاندارد پلی استیشن 5 حافظه‌‌ای با پهنای باند ۴۴۸ گیگابایت‌برثانیه‌ دارد. این در حالی است که پلی استیشن 5 پرو قرار است از حافظه‌‌ای با پهنای باند ۵۷۶ گیگابایت ‌برثانیه‌ استفاده کند. حافظه‌ پلی استیشن 5 پرو بهینه‌تر از پلی استیشن 5 است و احتمالا در نهایت پیشرفت پهنای باند آن از مرز ۲۸ درصد عبور خواهد کرد.

سونی اعلام کرده که در فرآیند ارتقای وضوح 1080p به 4K احتمال یک تاخیر دو میلی ‌ثانیه‌ای وجود خواهد داشت. همچنین سعی دارد وضوح را به 8K نیز برساند.

درواقع پیش بینی می‌شود اگر توسعه ‌دهندگان بتوانند بازی‌هایشان را به موقع آماده کنند، عرضه‌ی پلی استیشن ۵ پرو در فصل تعطیلات سال میلادی قطعی است.

درواقع می‌توان گفت پلی‌استیشن ۵ پرو تقریبا مشابه پلی‌استیشن ۴ پرو است، اما پیشرفت‌هایی از جمله رزولوشن بالاتر، رزولوشن مؤثر بالاتر از طریق سیلیکون یادگیری ماشین سفارشی و یک تکنیک سوپرسمپلینگ جدید به نام قابلیت گرافیکی رهگیری پرتو را شامل می‌شود.

می‌توان گفت در پلی استیشن 5 پرو هدف، عدم ارتقاء صفحه ‌نمایش است که ورود یک کنسول پیشرفته را توجیه می‌کند.

7f52027c-9186-4027-9b76-7f2d4399e78d

پردازنده پلی استیشن 5 پرو

همان‌طور که پیش از این هم اشاره شد، هسته مرکزی کنسول پلی استیشن 5 یک پردازنده هشت هسته‌ای هفت نانومتری و شخصی‌سازی شده از شرکت AMD با فرکانس متغیر ۳.۵ گیگاهرتزی است که توان پردازشی قدرتمندی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

با این حال از آن زمان تاکنون این شرکت نسل‌های Zen 3 و Zen 4 را هم روانه بازار کرده است. بنابراین طبیعی است که انتظار داشته باشیم تا سونی برای کنسول پلی استیشن 5 پرو به سراغ نسل‌های جدیدتر پردازنده برود.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد Zen 4 وظیفه قدرت پردازشی کنسول PS5 Pro را بر ‌عهده داشته باشد.

پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5 پرو

مهم‌ترین بخش سخت‌افزاری پلی استیشن 5 پرو که باید درمورد آن صحبت کنیم، قدرت پردازنده گرافیکی آن است. چراکه این عامل در نحوه اجرای بازی‌ها نقشی حیاتی دارد. سونی در سال ۲۰۲۰ برای کنسول PS5 خود، از RDNA 2 شخصی ‌سازی شده که دارای ۳۶ واحد پردازشی بود، استفاده کرد. این معماری گرافیکی توان ۱۰.۳ ترافلاپسی و سرعت پردازشی ۲.۲۳ گیگاهرتزی را در اختیار کاربران این کنسول قرار می‌داد.

RDNA 2 در نوامبر سال ۲۰۲۰ برای اولین بار عرضه شد و شرکت AMD از آن زمان تاکنون و در دسامبر سال ۲۰۲۲ معماری گرافیکی RDNA 3 را هم روانه بازار کرده است که عملکرد آن در کارت‌های گرافیک‌ سری Radeon RX 7000 این شرکت قابل مشاهده است.

اما درمورد مشخصات پردازنده گرافیکی کنسول پلی استیشن 5 پرو باید گفت که این دستگاه از حدود 30 عدد WGP یا Work Group Process بهره می‌برد. این یعنی کنسول پلی استیشن 5 پرو از ۶۰ واحد پردازشی بهره خواهد برد که 24 عدد بیشتر از کنسول اصلی پلی استیشن 5 است.

دیگر قابلیت های پلی استیشن 5 پرو

در آبان ماه امسال سونی از نسخه جدیدی از کنسول PS5 رونمایی کرد که نسبت به نسخه قبلی ابعاد کوچک‌تری داشت و دیسک آن قابل جدا شدن بود. حال براساس گزارش‌های مختلف به‌نظر می‌رسد که این رویکرد درمورد کنسول پلی استیشن 5 پرو نیز قرار است اتفاق بیفتد. به این ترتیب کاربرانحق انتخاب دارند که از نسخه دیسک‌خور یا تمام دیجیتال این کنسول استفاده کنند. این روش نوآورانه به کاربران اجازه می‌دهد تا به‌راحتی بین نسخه کنسول دیجیتال و کنسول دیسک‌خور نقل مکان کنند.

از طرفی به‌نظر می‌رسد سونی درکنار نسخه پلی استیشن 5 پرو قرار است از نسخه جدیدی از کنترلر دوال‌ سنس هم رونمایی کند که عمر باتری آن تا ۱۲ ساعت افزایش پیدا کرده است. این شایعه زمانی قوت گرفت که در شعبه کانادایی فروشگاه BestBuy نسخه‌ای از کنترلر دوال ‌سنس فهرست شد که در آن به این ویژگی عمر باتری ۱۲ ساعت اشاره شده بود، اما بعد از مدت کوتاهی از فهرست این فروشگاه حذف شد.

زمان عرضه کنسول PS5 Pro

احتمالا می‌دانید که شایعات و اخبار درخصوص عرضه کنسول پلی استیشن 5 پرو تنها یک سال پس از عرضه نسخه اصلی آن و در سال ۲۰۲۱ قوت گرفت. در آن زمان اعلام شد نسخه پرو این کنسول تا سال ۲۰۲۳ به بازار می‌آید که تاکنون مشخص شده که این ادعا بی‌اساس بوده است.

با این وجود حالا نیز مدتی است که شایعات مختلفی در سطح اینترنت در حال گسترش پیدا کردن است که براساس آن‌ها گفته می‌شود که کنسول پلی استیشن 5 پرو در اواخر سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد.

درواقع ادعا شده است که نسخه پروی این کنسول در ماه نوامبر سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد. از سویی‌ دیگر نیز اعلام شده است که در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۴ می‌توانیم شاهد عرضه کنسول PS5 Pro باشیم.

جدا از شایعات پخش شده، برای مشخص شدن زمان معرفی و عرضه این کنسول بهتر است نگاهی به پیشینه شرکت سونی بیاندازیم. در نسل هشتم آن‌ها کنسول پلی استیشن 4 را در ماه نوامبر ۲۰۱۳ عرضه کردند و نسخه‌های اسلیم و پروی آن کنسول را به‌ترتیب در ماه‌های سپتامبر و نوامبر سال ۲۰۱۶ معرفی و عرضه کردند. با نگاهی به تاریخچه عرضه کنسول‌های سونی می‌بینیم که سونی درخصوص کنسول پلی استیشن 3 و نسخه اسلیم آن نیز رویکرد مشابهی را اتخاذ کرده بود. به‌ طوری که PS3 در ماه نوامبر ۲۰۰۶ به بازار عرضه شد و نسخه اسلیم آن در ماه اوت ۲۰۰۹ معرفی شد و در سپتامبر همان سال نیز در اختیار کاربران قرار گرفت.

همان‌طور که مشخص است سونی در رویکردی مشابه در تابستان سه‌سالگی کنسول از نسخه ارتقا یافته میان‌نسلی خود رونمایی کرده و در پاییز همان‌سال آن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اتفاقی که در نسل نهم برای نسخه اسلیم کنسول پلی استیشن 5 نیز شاهد آن بودیم. حال باتوجه‌به پیشرفت چشم‌گیر و روزافزون تکنولوژی و عمر سه ساله کنسول PS5، انتظار معرفی و عرضه نسخه پیشرفته و ارتقایافته آن در سال ۲۰۲۴ اصلا دور از انتظار نیست.

55c8b702-03e4-45f9-941a-56ec279b825e

قیمت پلی استیشن 5 پرو

درکنار قدرت سخت‌افزاری، موضوع قیمت پلی استیشن 5 پرو یکی دیگر از بحث‌های مهم و چالش‌برانگیز کنسول‌های بازی‌های ویدیویی بوده است که قطعا نقش مهمی در فروش این کنسول دارد. همان‌طور که می‌دانید سونی کنسول پلی استیشن 4 را در سال ۲۰۱۳ ابتدا با قیمت ۳۹۹.۹۹ دلاری به بازار عرضه کرد. دو سال بعد قیمت پایه کنسول خود را ۵۰ دلار کاهش داد و اواخر سال ۲۰۱۶، بالاخره نسخه پروی این کنسول را با قیمت ۳۹۹.۹۹ دلاری روانه بازار کرد.

به این ترتیب می‌توان گفت رویکرد سونی در زمینه قیمت‌گذاری کنسول نسل هشتمی خود از همان ابتدا برگ برنده این استودیو ژاپنی در مقایسه با ایکس باکس وان شرکت مایکروسافت به‌شمار می‌رفت و همین رویکرد تا انتهای نسل هشت باعث شد تا PS4 به محبوب‌ترین کنسول تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل شود.

حال درمورد قیمت پلی استیشن 5 پرو می‌توان گفت سونی از همان ابتدای نسل نهم، کنسول خود را با دو مدل مختلف دیسک‌خور و بدون دیسک با قیمت‌های ۴۹۹.۹۹ و ۳۹۹.۹۹ دلاری عرضه کرد. اما از همان ابتدای عرضه این کنسول، صنعت بازی‌های ویدیویی با مشکل جدی کمبود تراشه‌های نیمه‌هادی مواجه شد که این موضوع باعث شد تا مدت زیادی شاهد کمبود عرضه این کنسول و در نتیجه بالاتر بودن قیمت فروشگاهی آن در سراسر جهان باشیم.

با تمام این‌ها حالا حتی با فروش فوق‌العاده PS5 پرو، سونی تا به امروز قیمت کنسول خود را کاهش نداده است و حتی با عرضه نسخه اسلیم آن، قیمت نسخه دیجیتال کنسول خود را ۵۰ دلار نیز بالاتر برد. در حال حاضر قیمت کنسول پلی استیشن 5 اسلیم بدون دیسک ۴۴۹ دلار و نسخه دیسک‌خور آن با قیمت ۴۹۹ دلار به‌فروش می‌رسد.

اگر سونی قرار باشد که قیمت کنسول‌های خود را کاهش دهد،‌ انتظار می‌رود که نسخه بدون دیسک آن تا قیمت ۳۹۹ دلار و نسخه دیسک‌خود آن را با قیمت ۴۴۹ دلار به‌ فروش برساند و اگر قرار باشد کنسول پلی استیشن پرو با قیمتی ۱۰۰ دلار گران‌تر عرضه شود، انتظار قیمت ۵۴۹.۹۹ دلاری آن مسئله غیر معقولی نیست. درحالی‌که بسیاری از منابع خبری صحبت از قیمت ۶۰۰ دلاری برای کنسول پلی استیشن 5 پرو می‌کنند، این رویکرد قیمت‌گذاری می تواند احتمال جذب کاربران به خرید پلی استیشن 5 پرو را تا حد زیادی کاهش دهد.