تحصیل در روسیه در سال‌های اخیر در میان دانشجویان بین‌المللی، از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. این کشور دارای دانشگاه‌های بسیاری است که اعتبار بین‌المللی داشته و حتی برخی از برندگان جایزه نوبل، از این دانشگاهها فارغ التحصیل شده‌اند. این کشور در سال‌های اخیر به مدرن کردن سیستم آموزش عالی خود پرداخته و همچنین بیش از ۱۲ دانشگاه آن، جزء ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان هستند. دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو (MSU)، معتبرترین دانشگاه دولتی این کشور محسوب می‌شود. در حال حاضر بیش از ۵۰۰ دوره تحصیلی در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در این کشور در حال تدریس هستند.

تحصیل در روسیه

هزینه تحصیل در روسیه

به طور کلی تحصیل در روسیه در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی، از نظر هزینه‌ای بسیار مقرون به صرفه است. فارغ از اینکه شما دانشجوی لیسانس یا فوق لیسانس باشید، هزینه‌های تحصیل در این کشور، معمولاً کمتر از ۵۰۰۰ یورو و در برخی از موارد حتی کمتر از ۲۰۰۰ یورو نیز است. دانشجویان برخی از مناطق خاص و یا دانشجویانی که سوابق تحصیلی خوبی دارند، ممکن است بتوانند بورسیه دولتی این کشور را نیز دریافت کرده و از پرداخت تمام یا بخشی از شهریه دانشگاه و در برخی موارد هزینه‌های زندگی نیز معاف شوند.

اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر در مورد هزینه‌های تحصیل در روسیه صحبت کنیم، می‌توانیم بگوییم هزینه تحصیل در مقطع لیسانس می‌تواند از حدود 220000 تا 240000 روبل، معادل 3385 تا 3690 دلار آمریکا باشد. همچنین هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، مبلغی مابین 240000 تا 260000 روبل، معادل 3746 تا 4058 دلار آمریکا باشد. البته هزینه‌های تحصیل در این مقطع، در برخی از موارد ممکن است تا 450000 روبل، معادل 8082 دلار آمریکا نیز برسد. هزینه مقطع دکتری نیز معمولا از 72000 روبل، معادل 1293 دلار آمریکا آغاز شده و تا 250000 روبل، معادل 4490 دلار آمریکا نیز می‌تواند برسد.

معروف ترین دانشگاه های روسیه

همانطور که گفتیم کشور روسیه دارای دانشگاه‌های بسیار زیادی است که تعداد زیادی از آنها نیز، شهرت جهانی داشته و در میان بهترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته‌اند. برخی از معروف‌ترین دانشگاه‌های روسیه عبارتند از:

  • دانشگاه فدرال خاور دور (FEFU)
  • مدرسه عالی اقتصاد (HSE)
  • دانشگاه ITMO
  • دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو (MSU)
  • موسسه هوانوردی مسکو
  • موسسه فیزیک و فناوری مسکو (MIPT)
  • دانشگاه ملی تحقیقات هسته‌ای MEPhI (موسسه فیزیک مهندسی مسکو)
  • دانشگاه ملی علم و صنعت MISiS
  • دانشگاه دولتی نووسیبیرسک
  • دانشگاه دوستی مردم روسیه
  • دانشگاه پلی تکنیک پتر کبیر سن پترزبورگ
  • دانشگاه الکتروتکنیک سنت پترزبورگ "LETI"
  • دانشگاه سامارا
  • دانشگاه دولتی اورال جنوبی
  • دانشگاه سنت پترزبورگ
  • دانشگاه پلی تکنیک تومسک
  • دانشگاه دولتی تومسک
  • دانشگاه فدرال اورال

شرایط پذیرش برای تحصیل در روسیه

کشور روسیه برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی، شرایط چندان سختگیرانه‌ای ندارد. یکی از شرایط لازم برای تحصیل در روسیه، دارا بودن حداقل تحصیلات متوسطه عمومی است. از دیگر شرایط لازم، دریافت یک دعوتنامه از سمت یکی از دانشگاه‌های روسیه است. این دعوتنامه برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه بسیار مورد نیاز خواهد بود. در صورت پذیرش از طرف دانشگاه روسیه‌ای، فرد باید مدارک لازم برای پذیرش را جمع‌آوری نماید.

همچنین تمامی معاینات پزشکی اجباری، باید انجام شوند؛ حتی در بسیاری از مواقع در موسسه پزشکی واقع در محل تحصیل نیز، برخی از معاینات انجام خواهد گرفت که هزینه اولیه آنها حدود ۵۸ دلار می‌شود. از دیگر شرایط مهم برای پذیرش در دانشگاه روسیه، داشتن بیمه پزشکی اجباری است؛ هزینه این بیمه در سال حدود ۸۵ یورو خواهد بود. همچنین معاینات پزشکی سالیانه با هزینه ۳۵ دلار در سال باید انجام گیرد. ضمنا توجه داشته باشید که تمامی مدارک باید به زبان روسی ترجمه رسمی شوند.

مدارک لازم برای تحصیل در روسیه

دریافت پذیرش برای تحصیل در روسیه، مستلزم داشتن مدارکی است که یکی از مهمترین آنها، گواهی تحصیلی از مدرک تحصیلی قبل به همراه تمامی ریز نمرات آن خواهد بود. همچنین داشتن گواهی پزشکی که توسط یکی از مراکز بهداشت عمومی رسمی واقع در کشور داوطلب ارائه شده، الزامی است. از دیگر مدارک لازم، داشتن گواهی آزمایش ایدز است که باید توسط یکی از مقامات خدمات بهداشت عمومی واقع در کشور داوطلب تایید و صادر شده باشد. مدارک دیگری مانند مدارک هویتی شامل شناسنامه، ۱۰ قطعه عکس ۶ در ۴ سانتی‌متر، پاسپورت معتبر ملی و ویزای تحصیلی نیز، از اصلی‌ترین مدارک به شمار می‌آیند.

مراحل پذیرش برای تحصیل در روسیه

مراحل پذیرش برای تحصیل در روسیه، با ارسال یک درخواست آغاز می‌شود. برای این کار باید در ابتدا باید رشته خود را انتخاب کرده، سپس به بررسی کالج‌ها و دانشگاه‌های مختلف پرداخته و دانشگاه مورد نظر خود را نیز انتخاب نمایید. در مرحله بعد، باید وارد وب سایت دانشگاه یا کالج مورد نظر خود شده و در مورد تمامی الزامات و مراحل ثبت نام، اطلاعات لازم را به دست آورید.

در مرحله بعد، تمامی مدارک لازم از جمله مدارک تحصیلی، پزشکی، هویتی و ... را تهیه و ارائه نمایید. در واقع این مدارک، باید در سایت دانشگاه مورد نظر آپلود شوند. ارسال درخواست برای دانشگاه، نیازمند پرداخت هزینه است که باید آن را پرداخت کرده و رسید آن را نزد خود نگه دارید. حال باید منتظر پاسخ نهایی بمانید؛ معمولا بین ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد تا پاسخ نهایی به شما ابلاغ گردد. در صورت دریافت پذیرش از طرف رف دانشگاه، می‌توانید برای دریافت ویزای تحصیلی خود اقدام نمایید.

سیستم آموزشی در روسیه

سیستم آموزش عالی در کشور روسیه، تقریباً مشابه اروپای مرکزی است. اما چند تفاوت کلیدی بین این دو وجود دارد؛ در روسیه سیستم آموزشی به ۴ بخش آموزش ابتدایی، متوسطه، عالی و تحصیلات تکمیلی تقسیم‌بندی می‌شود. اتمام دوره متوسطه و ورود به سیستم آموزش عالی، معمولاً ۱۱ سال طول خواهد کشید‌. در واقع ۹ سال برای دریافت گواهینامه آموزش عمومی پایه و دو سال برای گواهینامه تحصیلات کامل متوسطه خواهد بود. تعداد موسسات آموزش عالی کشور روسیه در ۸۲ منطقه، ۷۷۶ موسسه است که اغلب آنها به پذیرش دانشجویان بین‌المللی می‌پردازند.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد تحصیل در روسیه صحبت کرده و با برخی از معروف‌ترین دانشگاه‌های آن آشنا شدیم. مهاجرت تحصیلی، دارای فرایندی است که باید از تمامی مراحل آن به درستی آگاه باشید؛ بنابراین مشورت با وکلای مهاجرتی و شرکت‌های مهاجرتی معتبر، از الزامات این موضوع خواهد بود. موسسه اعزام دانشجو مهاجر دانش، یکی از معتبرترین مراکزی است که می‌توانید به کمک آن، به اطلاعات دقیق و به‌روز در مورد مهاجرت تحصیلی دسترسی داشته باشید.