سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا سجام به منظور تسهیل ارائه خدمات به فعالان بازار بورس پایه‌گذاری شده است. اصلی‌ترین هدف این سامانه نیز کاهش نیاز به مراجعه‌های حضوری و تسریع زمان انجام فرآیندها است. از این رو آشنایی با نحوه ثبت نام الکترونیکی سامانه سجام برای فعالان بازار بورس یکی از ضروریات است. اگر شما هم قصد ثبت نام در سامانه سجام را دارید، در این مطلب همراه ما باشید. زیرا قصد داریم ثبت نام الکترونیکی و احراز هویت سامانه سجام را به صورت مرحله به مرحله با شما به اشتراک بگذاریم.

آیا برای ثبت نام در سامانه سجام مراجعه حضوری الزامی است؟

این روزها دیگر اکثر کارهای اداری به سمت اتوماسیون و الکترونیکی شدن میل می‌کنند. بنابراین مراجعه حضوری برای ثبت‌نام در سامانه سجام چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. مگر این که به اینترنت دسترسی نداشته باشید و یا این‌که به دلیل کندی اینترنت برای ثبت نام حضوری در دفاتر پیشخوان و یا کافی نت‌ها مراجعه کنید.

در غیر این صورت ثبت نام الکترونیکی در این سامانه به سادگی و در عرض چند دقیقه قابل انجام است.

مراحل ثبت‌نام الکترونیکی سامانه سجام

ثبت نام در سامانه سجام بسیار ساده است و همه کسانی که با اینترنت آشنایی دارند به سادگی می‌توانند ثبت نام خود را نهایی کنند. برای ثبت نام اینترنتی در سامانه سجام کافی است مراحل زیر را به ترتیب و بدون کم و کاست طی کنید.

۱) مراجعه به سامانه سجام

در ابتدای امر برای آغاز فرآیند ثبت نام اینترنتی لازم است که در مرورگر گوشی یا سیستم خود سامانه سجام را جستجو کنید. سپس وارد لینک مربوطه شود.

۲) انتخاب گزینه ثبت‌نام

پس از ورود به لینک مربوط به سامانه سجام، در صفحه نخست این سامانه سه گزینه پیش روی شما خواهد بود که عبارتند از :

  • ثبت نام در سامانه سجام
  • بازیابی کد پیگیری
  • لیست مراکز احراز هویت

واضح است که در این میان باید گزینه ثبت نام در سامانه سجام را انتخاب کنید.

۳) مطالعه مزایای سامانه سجام

بلافاصله بعد از ورد به بخش ثبت‌نام، باکسی از مزایای استفاده از سامانه سجام برای شما نمایش داده می‌شود. بعد از مطالعه این باکس لازم است که گزینه متوجه شدم را انتخاب کنید.

۴) انتخاب مجدد ثبت نام در سجام

پس از مطالعه مزایای استفاده از سامانه سجام، مراحل شش گانه تکمیل فرآیند ثبت‌نام در این سامانه برای شما نمایش داده می‌شود. در این بخش نیز لازم است که دکمه ثبت‌نام در سامانه سجام انتخاب شود.

۵) ثبت شماره تلفن همراه

اکنون لازم است که شماره تلفن همراه خود را بدون صفر ابتدایی وارد کنید و پس از وارد کردن کد امنیتی موجود در صفحه، گزینه دریافت کد تایید را انتخاب کنید.

نکته قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد، این است که شماره تلفن همراه وارد شده شما باید متعلق به خودتان باشد.

۶) ثبت کد تایید و کد ملی

در این مرحله کد تاییدی که به تلفن همراه شما ارسال می‌شود، نوع مشتری و کد ملی ثبت می‌شود. وارد کردن کد امنیتی موجود در صفحه نیز شما را به مرحله بعدی منتقل خواهد کرد.

۷) پرداخت کارمزد

در این مرحله لازم است کارمزدی معادل ۱۰۰،۰۰۰ ریال معادل ده هزار تومان را برای تخصیص کد سهامداری به صورت آنلاین پرداخت کنید.

۸) ثبت اطلاعات شخصی

در این مرحله لازم است که اطلاعات شخصی خود اعم از نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، محل صدور، محل تولد، سری و سریال شناسنامه و کدپستی خود را با دقت وارد کنید. سپس بر روی گزینه ذخیره کلیک کنید.

۹) ثبت اطلاعات ارتباطی

در این مرحله نیز ملزم به وارد کردن اطلاعاتی مانند نام کشور، استان، شهر، بخش، دهستان، آبادی، خیابان، کوچه، پلاک، نشانی الکترونیکی، شماره تلفن ثابت، شماره تلفن همراه و شماره‌های اضطراری هستید. سپس باید بر روی گزینه ذخیره کلیک کنید.

۱۰) ثبت کد سهامداری

در این مرحله نیز نوع بورس را باید مشخص کنید و کد سهامداری خود را به لیست مشخص شده اضافه کنید و گزینه ذخیره را انتخاب نمایید.

۱۱) ثبت اطلاعات شغلی

در این مرحله نیز لازم است عنوان شغل، تاریخ اشتغال، نام شرکت، سمت، تلفن محل کار، دورنگار، کد پستی و نشانی محل کارتان به دقت ثبت شود. در صورتی که شغل شما خانه دار است، می‌توانید در این بخش آدرس منزلتان را وارد کنید.

۱۲) ثبت اطلاعات حساب بانکی

با توجه به این که هر کارگزازی سود حاصل از معاملات را به حساب خود معامله‌گر واریز می‌کند. در این مرحله لازم است که شماره مربوط به حساب بانکی خود را درج نمایید. توجه داشته باشید که ثبت حساب مشترک و یا شرکتی مورد قبول نیست.

۱۳) تایید تعهدات

مرحله پایانی ثبت نام سجام، شامل پذیرفتن قوانین تعهدات و انتخاب گزینه مربوطه و ذخیره اطلاعات است.

۱۴) احراز هویت

پس از پایان مراحل ثبت‌نام اینترنتی سامانه سجام، پیامکی با مشخص نمودن زمان احراز هویت شما برایتان ارسال می‌شود. پس از دریافت این پیامک می‌توانید برای نهایی کردن فرآیند ثبت‌نام خود به یکی از دفاتر پیشخوان مراجعه کنید و یا با استفاده از اپلیکیشن 724 یا آپ نسبت به انجام احراز هویت با یوآیدی اقدام کنید. پس از انجام احراز هویت یک کد ۱۰ رقمی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.