زیپ لاین یکی از آن فعالیت‌های هیجان انگیزی است که در بین افرادی که به بالا رفتن آدرنالین علاقه دارند بسیار محبوب است و شاید همه جرئت تجربه آن را نداشته باشند. در زیپ لاین، شما توسط یک قرقره به سیم جعبه وصل شده اید و در ارتفاعات بالا و روی درختان سرسبز و بر فراز رودخانه‌های با طراوت با سرعت زیاد سفر خواهید کرد.

این روزها زیپ لاین در ایران نیز بسیار پرطرفدار دارد و مکان‌های زیادی برای انجام آن در سطح برخی شهرها تدارک دیده شده اند.

از جمله این مکان‌ها می‌توان به زیپ لاین توچال اشاره کرد که در شمال تهران و در منطقه گردشگری پرطرفدار توچال واقع شده است که بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مرکز زیپ لاین ایران است. این زیپ لاین هیجان‌انگیز 200 متر شما را وادار به پرواز می‌کند. هرگاه با بلیط چارتر بوجنورد تهران در هتل تهران مستقر شدید مطمئناً یکی از خاطره انگیزترین لحظات زندگی شما رفتن به زیپ لاین توچال است.

تعریف زیپ لاین

زیپ لاین در واقع یک بازی عالی است که در دل مناطق طبیعی یا جاذبه‌های خاص ساخته شده است و باید با طناب، کابل، چرخ‌دستی، قرقره، تسمه، کارابین، کلاه ایمنی و دستکش مقابله کرد. به این صورت که سیم کشش بین دو نقطه به هم متصل می‌شود و فرد جلیقه مخصوصی به نام کمربند می‌پوشد و به کمک قرقره و کارابینی که با طناب‌های مخصوص به جلیقه متصل می‌شود راه می‌رود.

زیپ‌لاین‌هایی که امروزه وجود دارند، نسخه‌ای استادانه از زیپ سیم‌هایی هستند که زمانی برای حمل و نقل و جابجایی در مناطق کوهستانی هیمالیا و آلپ استفاده می‌شدند. البته برای عبور از رودخانه در مکان‌های صعب العبور دیگر مانند دره نوجیانگ چین نیز از سیم‌های زیپ استفاده می‌شد که به دلیل مشکلات و اتفاقات، پل‌ها جایگزین آنها شد.

images_1720090905_66868119d4802

انواع زیپ لاین

استفاده از زیپ لاین به‌قدری جالب و پرطرفدار است که در مدت کوتاهی اکثر مقاصد گردشگری کشور آن را نصب کردند. البته استفاده از زیپ لاین فقط در مکان‌هایی قابل استفاده است که کمترین فضا برای سرگرمی وجود داشته باشد.

سه نوع زیپ لاین ثقلی، موتوری و ریلی وجود دارد که مزیت نوع ثقلی نسبت به موتوری عدم نیاز به برق و هزینه ساخت است. زیپ لاین‌های گرانشی دو سکوی صعود و فرود دارند و حرکت آن‌ها قابل تغییر نیست و حرکت فقط از سکوی صعود به سکوی فرود است.

امکانات زیپ لاین توچال

زیپ لاین یکی از تفریحات هیجان انگیز یا ورزش‌های اضافی است که می‌توان از آن در مناطق مختلف طبیعی، پارک‌ها و ... لذت برد. اکثر مکان‌های تفریحی در حال نصب این وسیله پرطرفدار هستند و روز به روز بر تعداد علاقه مندان این ورزش جذاب و سرگرم کننده در سراسر جهان افزوده می‌شود. این سرگرمی جذاب در کشور ما هم طرفداران بسیاری دارد که وقتی افراد در هتل تهران (https://www.alibaba.ir/hotel/ir-tehran) مستقر می‌شوند بدون شک آن را انتخاب خواهند کرد.

تقریباً همه پسرها هنگام تماشای کارتون تارزان یا فیلم مرد عنکبوتی می‌خواهند؛ مانند آنها از جایی به‌جای دیگر حرکت کنند. انتقال بین این دو ارتفاع به‌قدری هیجان انگیز است که طراحان ورزش و بازی‌های جدید را مجبور به پیدا کردن راه حل کرده است. زیپ لاین یکی از آن وسایل ورزشی است که رؤیاهای دوران کودکی شما را برآورده می‌کند و به شما امکان می‌دهد با استفاده از طناب‌های ضخیم و قرقره‌های محکم بین ارتفاعات حرکت کنید.

در زیپ لاین بر خلاف پیست اسکی توچال که زیاد جالب نیست فقط به یک طناب باریک متصل می‌شویم! البته این طناب بسیار قوی و مطمئن است و می‌توانند بیش از چند نفر را حمل کنند. این طناب به یک کابل محکم متصل شده و بین دو پایه بلند و محکم آویزان شده و به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از تجهیزات زیپ لاین ایمن به‌راحتی از کوهی به کوه دیگر سر بخورید. اگر تصمیم به رفتن زیپ لاین توچال را دارید، باید ترس خود را از بین ببرید تا خاطرات خوبی برایتان به یادگار بماند.

ارتفاع زیپ لاین در دره توچال حدود صد و هفتاد متر است و برای رسیدن به انتهای مسیر باید دویست متر در طول کابل با کمک موانع و تجهیزات ویژه طی کرد. حالا تصور کنید، در این جاده و در این ارتفاع، سرعت شما به هفتاد کیلومتر در ساعت می‌رسد! یعنی دو برابر سریع‌ترین دوندگان 100 متر دنیا! فقط چشمانتان را ببندید و در این موقعیت هیجان انگیز غوطه ور شوید. سرگرم کننده بود نه؟

مشخصات زیپ لاین توچال

طول زیپ لاین 170 متر است.

ارتفاع زیپ لاین 60 متر است.

این ابزار به‌صورت رایگان در سایت زیپ لاین ارائه شده است.

در زیپ لاین توچال می‌توانید با 4 مدل مختلف پرواز کنید.

قبل از استفاده، آموزش‌های لازم به شما داده خواهد شد.

امکان گرفتن فیلم و عکس شما با پرداخت هزینه جداگانه امکان پذیر است.

images_1720090905_66868119e0a1b

نکاتی پیرامون زیپ لاین توچال

برای افراد زیر 12 سال ممنوع است.

زیپ لاین در روزهای بد آب و هوا بسته است.

از بهار تا اوایل پاییز بهترین زمان برای رفتن به زیپ لاین توچال است.

علاوه بر مردان، زنان نیز می‌توانند از این ورزش لذت ببرند.

حداکثر وزن متقاضیان استفاده از این زیپ لاین 200 کیلوگرم است.

لطفاً به محدودیت‌های قد و وزن درج شده در هر ردیف توجه کنید.

اگر بیماری قلبی یا فشارخون بالا دارید از این تمرین استفاده نکنید.

در صورت وجود مشکل در ستون فقرات اپراتور را مطلع کنید.

هزینه زیپ لاین چقدر است؟

زمانی که با بلیط چارتر بوجنورد تهران وارد پایتخت می‌شوید باید بدانید که قیمت همه زیپ لاین در تهران و ایران یکسان نیست. بسته به‌راحتی و موقعیت مکانی این زیپ لاین‌ها، قیمت‌های متفاوتی برای استفاده در نظر گرفته می‌شود. بدیهی است که زیپ لاین‌های بزرگتر و آنهایی که امکانات بیشتری دارند هزینه بیشتری دارند. برای دریافت یک ایده واضح از این موضوع، قیمت‌های حالت‌های مختلف مورد استفاده توسط این زیپ لاین را در زیر بررسی کنید.

  • ۱۰۰ هزار تومان برای حالت ۲ نفره
  • ۵۵ هزار تومان برای حالت خوابیده
  • ۴۵ هزار تومان برای حالت ایستاده
  • ۳۵ هزار تومان برای حالت نشسته

امیدواریم این مقاله در تجربه سفری شیرین به شما کمک کند. لطفا این مطالب را با دوستان و همسفران خود نیز به اشتراک بگذارید.