به گزارش پارس به نقل از سلامانهنتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد هنگامی که بزرگسالان سالم 15 دقیقه قبل از صرف وعده اصلی غذا، سیب می‌خورند کالری مصرفی در آن وعده ۱۵درصد کاهش پیدا می‌کند و این امر در کاهش وزن تاثیرگذار است. علاوه بر اینها، پنی‌فنول موجود در سیب باعث تنظیم قندخون می‌شود و همچنین براساس نتایج برخی مطالعات فیتونیوترینت موجود در آن، خطر بروز آسم و سرطان ریه را کاهش می‌دهد. سیب به‌طور چشمگیری میزان باکتری‌های روده بزرگ را هم کاهش می‌دهد که برای سلامت سیستم گوارش مفید است و بذر کتان یکی از منابع خوب اسیدهای چرب امگا3 است که برای قلب مفید است.

مواد لازم

2 موز متوسط رسیده

1 سیب یا گلابی رسیده، پوست کنده و خردشده

2 فنجان برگ کلم‌پیچ خردشده (قسمتی از ساقه که بافت سفتی دارد، برداشته شود)

یک‌دوم فنجان آب سرد

یک پرتقال یا (یک دوم فنجان آب پرتقال)

یک قاشق غذاخوری بذر کتان

مقداری یخ

طرز تهیه: تمامی میوه‌ها را با مقداری یخ و بذر کتان در مخلوط‌کن بریزید و برای یکی دو دقیقه، تا زمانی که یکدست شود، با هم مخلوط کنید. 

اطلاعات تغذیه‌ای

در هر وعده (یک لیوان): کالری 240، 5 گرم پروتئین، 3 گرم چربی، 55 گرم کربوهیدرات، 8 گرم فیبر، 0 میلی‌گرم کلسترول، 38 میلی‌گرم سدیم ، 987 میلی‌گرم پتاسیم

توصیه پزشک: دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

براساس علم تغذیه اگر در روند تولید هر خوراکی‌ای فرایند بیشتری روی یک ماده غذایی انجام شود، مواد مغذی موجود در آن کاهش و کالری آن افزایش پیدا می‌کند. برای مثال اگر یک لیوان آب سیب را با یک لیوان کمپوت سیب و یک سیب تازه مقایسه کنید، کمترین مقدار ویتامین C در واحد وزنی مساوی، در کمپوت و بیشترین مقدار این ویتامین در سیب تازه وجود دارد که این مساله به دلیل فرایند صورت‌گرفته روی سیب است. به عبارت ساده‌تر زمانی که آب سیب گرفته می‌شود به دلیل فرایند انجام شده، مقداری از ویتامین C خود را از دست می‌دهد و درصورت تهیه کمپوت، به دلیل حرارت دیدن، بخش بیشتری از این ویتامین از دست می‌رود. به طور کلی هر چه فرایند بیشتری روی سیب انجام شود، مقدار موادمغذی موجود آن نیز کمتر می‌شود. از نظر کالری نیز یک لیوان کمپوت در مقایسه با یک لیوان آب سیب و یک سیب، کالری بالایی دارند چون در تهیه کمپوت به آن شکر افزوده می‌شود، بنابراین کالری آن افزایش پیدا می‌کند ولی موادمغذی آن در اثر حرارت بیشتر از دست می‌رود. کالری یک لیوان آب سیب نیز بیشتر از سیب تازه است. 

 

با توجه به اینکه نکته حائز اهمیت در تغذیه، مصرف مواد خوراکی به صورت تازه، سالم و غیرفرایند شده است و این اسموتی‌ها از ترکیب چند میوه تازه بدون اینکه حرارتی ببیند یا آب میوه‌ها گرفته شود، تهیه می‌شود، نوشیدنشان نسبت به آب میوه، کمپوت و فرآورده‌های مشابه آن ارجحیت دارد چراکه مغذی‌تر و مقدار ویتامین C موجود در آن بیشتر است. درضمن چون شکر به آن افزوده نمی‌شود، کالری بالایی ندارد. بذر کتان نیز منبع غنی از امگا 3، ویتامین B، منگنز، مس و فیبر و همچنین منبع خوبی از فسفر، منیزیم، و سلنیوم است و پیشنهاد می‌شود دو یا سه روز هفته به سالادتان یک تا دو قاشق غذاخوری بذرکتان اضافه کنید.