به گزارش پارس به نقل از ایسنا، متفاوت بودن رنگ دم خرگوش با سایر بخش های بدن این حیوان، یکی از مجهولات حیات وحش محسوب می شد؛ در تحقیقات قبلی عنوان شده بود که این دم سفید و درخشان یا اعلام هشداری به رقبا و سایر حیوانات بوده یا در زمان جفت گیری کاربرد دارد.

سرانجام محققان دانشگاه گوتینگن موفق به کشف راز و رمز دم سفید و پشمالوی خرگوش شدند که نشان می دهد، این عضو از بدن خرگوش در حقیقت ابزاری برای گمراه کردن و فرار از دست شکارچیان است.

برخلاف سایر نقاط بدن خرگوش که خزهایی به رنگ سفید، قهوه یی یا مشکی دارد، قسمت دم یک توده پرزدار سفید و بسیار درخشان است.

خرگوش در زمان مواجهه با شکارچیان از آن به عنوان یک ابزار دفاعی استفاده می کند. حرکات دم به قدری سریع است که در برخی موارد ناپدید شده و مجددا ظاهر می شود که این حالت باعث گیج شدن و کاهش تمرکز شکارچی می شود و خرگوش از فرصت به دست آمده برای فرار استفاده می کند.

در این مطالعه از ۲۴ داوطلب خواسته شد که بازی رایانه یی شامل تعقیب یک خرگوش مجازی را انجام دهند؛ یکی از خرگوش های مجازی دارای دم سفید چشمک زن و خرگوش دیگر فاقد دم بود.

از داوطلبان خواسته شد که درهر نوبت موقعیت و جهت حرکت خرگوش را مشخص کنند؛ تمامی شرکت کنندگان در عرض ۰.۵ ثانیه موفق به تصمیم گیری صحیح شدند، اما با ورود خرگوش دم دار تعداد پاسخ های صحیح به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد.

به گفته محققان، خرگوش های دارای دم درخشان از شانس بیشتری برای نجات یافتن برخوردار هستند و همین مساله علت متفاوت بودن رنگ این نقطه را در مقایسه با کل بدن مشخص می کند.

نتایج این تحقیق در کنفرانس علوم رفتاری ۲۰۱۳ در نیوکاسل ارائه شد.