در بازار جهانی برای مشخص کردن قیمت طلا، از واحد اندازه‌گیری اونس استفاده می‌کنند. اما اگر بخواهید در ایران روی این فلز ارزشمند سرمایه ‌گذاری کنید، با مثقال و گرم سر و کار خواهید داشت. در پلتفورم خرید و فروش طلای آب شده گلدیکا، می‌توانید به راحتی با هر میزان سرمایه‌ای که دارید، حتی 100 هزار تومن نیز، سرمایه‌گذاری کنید. در ادامه مطلب قرار است بگوییم که اونس جهانی طلا چیست و زیر و بم آن را بررسی کنیم.

انس طلا چیست؟

در بازارهای بین‌المللی و جهانی، برای مبادله فلزهای ارزشمند مانند نقره، طلا یا پلاتین، از واحد اندازه‌گیری اونس (ounce) استفاده می‌‎کنند. یک انس طلا، برابر با 31.1035 گرم طلای 24 عیار با خلوص 999.9 است. برای قیمت‌گذاری جهانی طلا نیز از همین واحد استفاده می‌کنند. یعنی به صورت روزانه، قیمت یک اونس طلای هجده عیار را با دلار آمریکا مشخص می‌کنند.

انواع انس طلا

بله! اونس طلا نیز انواع مختلفی دارد. اولین نوع آن، اونس طلای معمولی است. یک اونس طلای معمولی، برابر با شانزدهم پوند یا چهارصد ارزن است. یعنی تقریبا 28.349523125 گرم وزن دارد. البته باید بگوییم که دیگر از این اونس، در آمریکا، بریتانیا و برخی از کشورهای اروپایی، استفاده نمی‌کنند.

برویم سراغ نوع دوم. انس طلای تراوا، انس استاندارد است! یعنی در دستگاه مشترک تبدیل واحدها، از انس تراوا استفاده می‌کنند. این نوع انس برابر با 31.1034768 گرم است. زمانی که می‌گوییم یک انس طلا در بازارهای جهانی، منظورمان همین انس تراواست. برای اندازه‌گیری فلزات دیگر نیز مانند پالادیوم، از این انس استفاده می‌کنند.

انس ماریا ترزا، انس اسپانیایی، انس متریک چینی و انس متریک هلندی، چهار نوع انس دیگرند که در همین کشورها رایج‌اند. به ترتیب این انس‌ها 28.0668 گرم، 28.75 گرم، 50 گرم و 100 گرم است. بنابراین اگر بپرسید هر انس طلا چند گرم است، وزن اونس تراوا را به شما خواهند گفت.

چرا از گلدیکا طلای آب شده بخریم؟

انس جهانی چیست؛ رابطه قیمت انس طلا و قیمت طلا در ایران

انس جهانی، یک شاخص بین‌المللی و معیاری استاندارد برای مشخص کردن میزان عرضه و تقاضای در همه دنیاست. افزایش و کاهش قیمت انس جهانی طلا، قیمت طلا را در همه کشورهای دنیا، کم یا زیاد، تغییر می‌دهد. مثلا، اگر دلار ثابت بماند، اما قیمت انس طلا زیاد شود، در ایران نیز قیمت طلا و سکه بالاتر می‌رود و اگر پایین بیاید، قیمت آن‌ها در ایران نیز کمتر خواهد شد. پس رابطه قیمت انس طلا و قیمت طلا در ایران، یک رابطه مستقیم است و نوسانات آن، روی قیمت طلای ایران نیز تاثیر می‌گذارد.

هر انس چند مثقال است؟

همانطور که گفتیم، مثقال و گرم واحدهای اندازه‌گیری رایج در ایران‌اند. در بخش‌های قبلی خواندید که هر اونس تراوا، معادل 31.1034768 گرم است. حالا هر انس چند مثقال است؟ هر انس معادل ۶.۱۵۲۲ مثقال است. احتمالا این سوال برایتان پیش بیاید که هر اونس چند گرم طلای 24 عیار است یا هر اونس طلا چند گرم طالی 18 عیار است؟ باید بگوییم مثل این می‌ماند که بپرسید یک کیلو آهن سنگین‌تر است یا یک کیلو آب! وزن اونس ربطی به عیار ندارد و یک اونس تراوا از هر عیار طلایی معادل همان عددی است که گفتیم. عیار، فقط در قیمت نهایی طلای جهانی تاثیر دارد. برای قیمت دهی، از عیار24 استفاده می‌کنند.

اونس طلا چه کاربردی دارد؟

اولین کاربرد اونس، در معاملات بین‌المللی است. چون اونس یک واحد استاندارد اندازه‌گیری در همه دنیاست، از آن در معاملات و سرمایه‌گذاری‌های طلا استفاده می‌کنند. برای تشخیص و تعیین وزن و ارزش موجودی‌ طلاهای مختلف، از همین واحد در انبارهای طلا استفاده می‌کنند. کاربرد دیگری که درباره آن صحبت کردیم، برای قیمت‌گذاری جهانی طلا، از واحد اونس استفاده می‌کنند. مشتریک بودن این واحد اندازه‌گیری، به تحلیل‎گران اقتصادی کمک می‌کند، با یک زبان مشترک درباره طلا صحبت کنند و شرایط را بسنجند.

اونس طلا چیست؟

مظنه طلا چیست؟

از انس و این اصطلاح دنیای طلا صحبت کردیم و گفتیم انس طلا چیست. خوب است به یکی دیگر از اصطلاحات بازار طلا، یعنی مظنه اشاره کنیم. مظنه چیست؟ مظنه یعنی قیمت یک مثقال طلای 17 عیار با خلوص 705! مانند اونس، مثقال نیز سه نوع دارد؛ معمولی، شرعی و صیرفی. وزن این مثقال‌ها به شرح زیر است:

  • هر 1 مثقال شرعی = 3.456 گرم؛
  • هر 1 مثقال معمولی = 4.6875 گرم؛
  • هر 1 مثقال صیرفی = 4.6083 گرم.

زمانی که از مظنه صحبت می‌کنیم، منظورمان قیمت یک مثقال صیرفی از طلای 17 عیار است. البته که در معاملات روزانه بازار، قیمت را بر اساس یک گرم طلای 18 عیار محاسبه می‌کنند. اینجاست که باید با یک اصطلاح دیگر از دنیای طلا، به نام عدد طلایی آشنا شوید. عدد طلایی چیست؟ برای آنکه بتوان در بازار معاملات طلا را انجام داد، باید مظنه طلا را به گرم تبدیل کرد. یعنی از یک مثقال طلای 17 عیار، به یک گرم طلای 18 عیار. برای تبدیل این دو، به یک فرمول خاص نیاز است. اما به جای استفاده از فرمول، بازاری‌ها مظنه را بر عدد 4.33 تقسیم می‌کنند. با این روش قیمت یک گرم طلای 18 عیار راحت به دست می‌آید.

با خواندن این مقاله متوجه شدید که اونس طلا چیست، درباره انواع اونس جهانی نیز صحبت کردیم و از کاربردهای این واحد اندازه‌گیری گفتیم. برای سرمایه‌گذاری روی طلا، گزینه‌های مختلفی پیش روی شماست. از طلای دست دوم گرفته تا دیگر مصنوعات طلا! اما اگر دنبال یک گزینه به صرفه می‌گردید، خرید طلای آب شده از گلدیکا (goldika.ir) را امتحان کنید. چون طلای آب شده از مالیات معاف است و اجرتی هم ندارد. برای معامله در این سامانه نیز تنها یک درصد کارمزد می‌پردازید. بنابراین می‌توانید روی اصل طلا سرمایه‌گذاری کنید.