ابراهیم عزیزی ، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز، با اشاره به نقش فعال‌ ایران در مجمع گفت‌وگوی همکاری‌های آسیا، اظهار داشت: همه کارشناسان حوزه بین الملل اذعان دارند که پیمان های منطقه ای و بین المللی به عنوان استراتژی جدید کشورها در سیاست خارجی محسوب می شود زیرا به کنشگری و تاثیرگذاری آنها در مراودات جهانی کمک شایانی می کند.

وی افزود: بر این اساس اگر کشورهای آسیایی در قالب سازمان های همکاری مانند مجمع یاد شده در کنار همدیگر باشند و به اصلاح روابط خود بپردازند، قطعا شاهد افزایش امنیت و رشد اقتصادی در آسیا خواهیم بود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن اشاره به اینکه کشورهای آسیایی از فرهنگ غنی و مشترک برخوردار هستند که این موضوع نخستین مولفه برای اتحاد و همدلی بیشتر تلقی می شود، گفت: به عبارتی امروزه موضوعات جهانی بدون مشارکت کشورهای آسیایی به نتیجه نمی رسد لذا اگر این کشورها بتوانند با هم افزایی به اتخاذ سیاست های منسجم بپردازند، بدون شک منافع منطقه ای کشورهای آسیایی در مسائل جهانی حاصل می شود.

عزیزی با بیان اینکه نیروی انسانی تحصیل کرده، منابع غنی طبیعی، موقعیت های جغرافیایی بی نظیر و وجود کریدورهای ترانزیتی و غیره از جمله ویژگی های مهم کشورهای آسیایی محسوب می شود که کشورهای دیگر دنیا به آنها نیاز دارند، افزود: امروزه اقتصادهای نوظهوری در آسیا پدید آمده اند که آینده اقتصاد دنیا را رقم خواهند زد لذا مجمع گفت‌وگوی همکاری‌های آسیا می تواند بستری برای شتاب بخشیدن به این امر باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امیدواریم با تغییر رویکرد دیپلماسی در دولت سیزدهم و آسیا محوری، شاهد فعالیت بیشتر مقامات کشورمان در مجمع مذکور باشیم.