به گزارش پارس به نقل از سیب سبز، این روزها رژیم های غذایی کاهش وزن رواج زیادی پیدا کرده اند. این رژیم های غذایی انواع مختلفی دارند و معمولاً با هم تفاوت زیادی دارند اما شما قرار نیست به هر قیمتی وزن کم کنید. خیلی از این رژیم ها در برابر کاهش وزن صدماتی هم به بدن شما وارد می کنند. کاهش وزن برای سلامتی بیشتر انجام می شود بنابراین رژیم غذایی باید به گونه ای باشد که سلامت شما را قبل از هر چیز تامین کند. قبل از اینکه یک رژیم غذایی را شروع کنید لازم است چیزهایی درباره اشتباهات رایج مردم برای کاهش وزن بدانید تا بتوانید روش های خطرناک را تشخیص دهید.


اشتباه اول: خام گیاهخواری
تعادل شرط سلامت هر رژیم غذایی است


خام گیاهخواری روشی از تغذیه است که در آن تمام کالری های دریافتی از غذاهای خام و فرآوری نشده به دست می آید. خام گیاهخواران معتقدند دمای بالای ۵۰ درجه سانتی گراد آنزیم ها و مواد مغذی بسیاری از خوراکی ها را نابود می کند و در رژیم های خام گیاهخواری خوردن گوشت و لبنیات ممنوع است. در حالی که اکثر متخصصان رژیم درمانی معتقدند خوردن مقدار کافی میوه، سبزی و دانه های مفید که لزوماً به صورت خام مصرف می شود برای سلامت کافی است و بعضی از مواد خوراکی در صورت پخته شدن خواص تغذیه ای بهتری از خود بروز می دهند.

رژیم خام گیاهخواری شامل میوه ها، سبزی ها، دانه ها و حبوبات جوانه زده است. این مواد خوراکی عالی هستند. می توان با آنها چند غذای خوشمزه درست کرد و بهتر است تمام افراد آنها را در برنامه غذایی خود بگنجانند اما با پیروی از این رژیم غذایی مقداری از مواد غذایی پیچیده که بسیار مفید هستند به بدن شما نخواهد رسید و مخصوصاً بانوان در دراز مدت نیاز به مصرف مکمل های غذایی خواهند داشت. علاوه بر این، پیروی از این رژیم ها برای شما وقت گیر خواهد بود. شما ناچارید همیشه غذای مخصوص خود را از خانه همراه ببرید و در غیر این صورت گرسنه خواهید ماند. پزشکان تغذیه توصیه می کنند به جای پیروی از خام گیاهخواری مواد غذایی مضر را از برنامه روزانه خود حذف کنید و سهم بیشتری به میوه ها و سبزی ها در برنامه غذایی خود اختصاص بدهید ولی سعی کنید تمام گروه های غذایی را در برنامه غذایی خود داشته باشید.

اشتباه دوم: استفاده از رژیم HCG
به بدن تان رحم کنید


این رژیم اولین بار در سال ۱۹۵۰ توسط یک پزشک انگلیسی پیشنهاد شد. در این رژیم به فرد تنها روزی ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلو کالری مواد غذایی می دهند و همزمان به او هورمون HCG (هورمون بارداری گنادوتروپین) تزریق می کنند تا وزنش کاهش پیدا کند. کسانی که این رژیم را می گیرند دچار افسرگی، سردردهای شدید و لخته شدن خون می شوند و به همین دلیل سازمان FDA ایالات متحده استفاده از این رژیم ها را ممنوع کرد، البته با وجود تمام خطرات تزریق این هورمون، کماکان از این رژیم استفاده می شود و طرفداران خودش را دارد.

شما باید در مورد تمام رژیم هایی که زیر ۱۰۰۰ کیلوکالری در روز به بدن انرژی می رسانند شک کنید. این رژیم ها برای سلامتی بسیار خطرناک هستند و باعث از دست دادن آب بدن، چربی و تحلیل رفتن ماهیچه ها می شوند و در نهایت متابولیسم بدن را هم کاهش می دهند. شما در صورت پیروی از این رژیم ها برای فعالیت های روزانه خود انرژی کافی نخواهید داشت. علاوه بر اینکه طبق یک قانون تجربه شده در رژیم های غذایی، وزنی که سریع از دست می رود، سریع هم جایگزین می شود.

اشتباه سوم: رژیم های از بین برنده سموم
گول شایعات را نخورید


رژیم های سم زدا مدت هاست که جای خود را بین مردم باز کرده اند و طرفداران زیادی دارند. افرادی که این رژیم ها را می گیرند برای سم زدایی از بدن خود خوراکی هایی مثل لیموترش، عصاره افرا و فلفل را برای چندین روز متوالی مصرف می کنند. بعضی ها حتی آب نمک مصرف می کنند در حالی که هیچ مطالعه ای وجود ندارد که نشان دهد بدن شما به خوردن چنین خوراکی هایی برای پاک کردن ارگان های خود نیازمند است. با یک تغذیه سالم بدن به طور طبیعی خود را پاکسازی می کند علاوه بر این مواد خوراکی که در این رژیم ها به بدن می رسد بین ۶۰۰ تا ۱۳۰۰ کیلو کالری در روز به بدن انرژی می رسانند و در صورت پیروی از آنها باز هم به مشکلات استفاده از رژیم های بسیار کم کالری مبتلا خواهید شد. شما در صورت استفاده از این رژیم ها دچار کمبود پروتئین، کلسیم، آهن و روی می شود، به هیچ وجه نباید بیشتر از یک یا ۲ روز از این برنامه های غذایی پیروی کنید. این گونه رژیم ها به خاطر خاصیت اسیدی بسیار از مواد خود، به معده هم آسیب می رسانند و خطر ابتلا به زخم معده را بالا می برند.

اشتباه چهارم: سیگار کشیدن و استفاده از مواد مخدر
از چاله به چاه نیفتید


به تازگی مخصوصاً بین خانم ها سیگار کشیدن برای کاهش وزن به یک اصل کلی تبدیل شده است. خیلی از خانم ها فکر می کنند سیگار می تواند جلوی اشتهای آنها را بگیرد. هر چند که این اصل درست است و نیکوتین موجود در سیگار می تواند تا حدی جلوی اشتها را بگیرد اما این موضوع در برابر خطرات ناشی از مصرف سیگار ریسک بزرگی به حساب می آید. سیگار می تواند علاوه بر تخریب و زرد کردن دندان ها تا حد زیادی روی زیبایی پوست هم تاثیر بگذارد. سیگار پوست را تیره و افتاده می کند و چهره شما را پیرتر از چیزی که هستید نشان می دهد. علاوه بر آن هم از خطراتی مثل بالا بردن ریسک سرطان، بیماری های قلبی و تنفسی نیز آگاه هستند. موارد دیگری هم درباره مصرف مواد مخدری مثل شیشه برای کاهش وزن دیده شده است. اگر توقع شما از کاهش وزن، زیبایی و سلامت بیشتر است، استفاده از آنها هم منتفی می شود. یک انسان لاغر معتاد به هیچ وجه دوست داشتنی نیست!

اشتباه پنجم: قرص های لاغری
میانبری بی سرانجام


قرص های لاغری موجود در بازار معمولاً به ۳ شکل عمل می کنند. در مرحله اول جذب چربی را در روده مختل می کنند که به این وسیله باعث می شوند بسیاری از ویتامین های محلول در چربی به بدن نرسد و بدن با پیری پوست و کمبود ویتامین مواجه شود. این قرص ها از این طریق می توانند به روده هم آسیب برسانند. روش دوم بالا بردن متابولیسم بدن است. این کار که معمولاً با ایجاد پرکاری کاذب تیروئید انجام می شود باعث می شود متابولیسم طبیعی بدن کند شده و بازگشت آن به حالت اول ممکن نباشد. در این صورت یا شما باید همیشه قرص مصرف کنید یا با کند شدن متابولیسم بدن احساس خستگی می کنید و کنترل وزن در آینده برایتان دشوار خواهد بود. بعضی از این قرص ها هم به شما حس پری کاذب می دهند و اشتها را از بین می برند. این روش هم علاوه بر آسیب رساندن به دستگاه گوارش باعث ضعف عمومی بدن شما خواهد شد بنابراین بهتر است به جای مصرف این قرص ها و روش های غیر علمی و برگشت پذیر به فکر راه بهتری برای کاهش وزن خود باشید.