پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- بهنام حسینی- بدون‌شک اگر جام‌جهانی بزرگترین رویداد ورزشی دنیا نباشد، یکی از بزرگترین آنهاست و این سوال که در کدام دوره بهترین جام‌جهانی برگزار شده می‌تواند در ذهن خیلی از هواداران فوتبال باشد. به گزارش هفته‌نامه آمریکایی فوربس که مطالبی آماری ارایه می‌دهد، جام‌جهانی برزیل این پتانسیل را دارد که تبدیل به بهترین جام‌جهانی در تاریخ فوتبال شود. به گزارش این هفته‌نامه، این دوره شروع بی‌نظیری داشته است و در ۱۰بازی اول هیچ‌کدام با نتیجه مساوی به پایان نرسیده‌اند.

 

در بازی‌های این دوره تا این‌جای کار ۵ بار تیم‌ها در بازی‌ها بازگشت داشته‌اند و توانستند بازی باخته را ببرند. میانگین تعداد گل زده در هر بازی ۵.۳ است. در طول ۴۸ بازی مرحله گروهی تنها ۹ بازی با نتیجه مساوی به پایان رسیده است و این یک آمار بی‌نظیر دیگر برای جام‌جهانی برزیل است. اما این پایان آمار شگفت‌انگیز جام ۲۰۱۴ نیست. ۹ مساوی در بازی‌های مرحله گروهی بهترین آمار از‌ سال ۱۹۹۴ به بعد است. در آن‌ سال در بازی‌های مرحله گروهی ۸ بازی مساوی شد؛ اما نباید فراموش کرد که در آن ‌سال تعداد تیم‌ها، ۲۴ تیم بود و ۶ گروه بودند. یعنی ۲ گروه کمتر از جام‌جهانی برزیل. در ۴ دوره اخیر جام‌های جهانی هم میانگین مساوی در بازی‌های مرحله گروهی ۱۳ بوده است. نکته دیگر در مورد جام‌جهانی برزیل اما تعداد گل‌های زده در این جام است. در این دوره در مرحله گروهی ۱۳۶ گل زده شده است و میانگین آن ۳ گل در هر بازی است. این آمار هم بیشتر از ۴ دوره اخیر است.

 

در ۴ دوره اخیر میانگین گل‌های زده‌شده در مرحله گروهی ۱۱۸ بوده است. در جام‌جهانی این دوره تا روز دوشنبه بدون احتساب گل‌هایی که از روی نقطه پنالتی زده شده، ۱۵۰ گل زده شده بود. این آمار به سرعت درحال نزدیک شدن به رکورد جام‌جهانی ۱۹۹۸ است که ۱۷۱ گل در آن زده شد. با توجه به تعداد بازی‌های باقیمانده انتظار می‌رود که رکورد بیشترین گل زده در جام‌های جهانی به تورنمنت‌ سال ۲۰۱۴ برسد. این جام در مرحله حذفی هم آمار جالبی دارد. از ۸ بازی مرحله یک‌هشتم نهایی ۶ بازی به وقت‌های اضافی کشیده است و در آن زمان تیم برنده مشخص شده است.

یعنی این‌که به غیر از بازی فرانسه و نیجریه و بازی کلمبیا و اروگوئه، دیگر تیم‌ها رقابت نزدیکی داشته‌اند و در زمان معمولی بازی پایاپای جنگیده‌اند. در دو بازی هم ضربات پنالتی تعیین‌کننده تیم برنده بوده است. این آمار اما نسبت به ادوار قبلی کمتر است. در‌ سال ۱۹۹۰ و ۲۰۰۶ چهار بازی در این مرحله به پنالتی کشیده است.