پايگاه خبري تحليلي «پارس»- آراد مرادیان‌پور- در برخی فرق اسلامی به ویژه در میان اهل سنت مسلمانان در هنگام سفر نیز موظف به ادای این فریضه هستند. این در حالی است که این روزها یکی از بزرگ‌ترین رویداد‌های ورزش جهان در یکی از گرم‌ترین نقاط کره زمین در حال برگزاری است و مهد فوتبال دنیا میزبان بیستمین جام جهانی تاریخ است و حالا از شروع مرحله یک‌هشتم نهایی این رقابت‌ها شاهد همزمانی این دو رویداد مهم هستیم. درست 28 سال از آخرین همزمانی مسابقات جام جهانی و ماه مبارک رمضان می‌گذرد.

کشور مکزیک در سال 1986 میزبان آخرین دوره جام جهانی بود که همزمان با ماه مبارک رمضان برگزار می‌شد و باز هم این قاره آمریکا خواهد بود که این میزبانی از این همزمانی را تجربه می‌کند. با حذف کشورهای مسلمانی مانند ایران و بوسنی از ادامه رقابت‌های جام جهانی حالا الجزایری‌ها تنها نماینده باقی‌مانده مسلمانان در جام جهانی هستند و نماینده شگفتی‌ساز قاره آفریقا در گروه H امشب خود را آماده رقابت با آلمان برای ادامه شگفتی و صعود به جمع هشت تیم برتر جام جهانی خواهند کرد. این در حالی است که در برخی دیگر از تیم‌های حاضر در مرحله یک‌هشتم نهایی مانند سوئیس، فرانسه، آلمان، بلژیک و نیجریه هم بازیکنان مسلمانی حضور دارند که احتمالا رقابت‌ها را با زبان روزه ادامه خواهند داد.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فیفا قبل از شروع رقابت‌های جام جهانی 2014 همین مساله تداخل ماه مبارک رمضان با نیمی از زمان این مسابقات بود اما مسئولان برگزاری جام جهانی 2014 همان موقع هم اعلام کردند بازیکنان می‌توانند بدون مشکل به گرفتن روزه مبادرت کنند. یری دوراک، رئیس بخش پزشکی فیفا در این باره گفت: با اغلب پزشکانی که در این باره صحبت کرده‌ایم اعلام کرده‌اند که روزه گرفتن برای بازیکنان خطری از لحاظ سلامتی به دنبال نخواهد داشت.

به گفته وی مطالعات دقیقی که در ماه رمضان روی فوتبالیست‌ها انجام شده نشان می‌دهد درصورتی ‌که اصول روزه‌داری به‌دقت رعایت‌شود، عملکرد فیزیکی فوتبالیست‌ها به هیچ‌وجه تحلیل نخواهد رفت. حالا قطعا کار بازیکنان مسلمان حاضر در این رقابت‌ها با توجه به گرمای هوا در برزیل سخت‌تر از قبل خواهد شد اما بسیاری از همین بازیکنان روزه‌دار اعلام کرده‌اند که اعتقادات مذهبی‌شان را زیر پا نخواهند گذاشت و با زبان روزه به کار خود در جام جهانی 2014 ادامه خواهند داد.

از بن‌زمای فرانسوی تا شکیری سوئیسی

اگر تمام اعضای تیم ملی الجزایر را بازیکنان مسلمانی تشکیل می‌دهند که قرار است با زبان روزه پا به مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی بگذارند، هستند ستاره‌های مسلمان معروفی که در تیم‌های دیگر در جام بیستم حاضرند و در لباس تیم ملی کشورشان در برزیل به میدان خواهند رفت. در ترکیب تیم ملی سوئیس که باید فرداشب خود را آماده بازی با مسی و یارانش بکنند مسلمانان بسیاری از جمله ژردان شکیری، گرانیت ژاکا، حمزه صفرویچ و گوکان اینلر حضور دارند در ترکیب تیم ملی فرانسه هم کریم بنزما، ستاره مسلمان این تیم اروپایی است.

 

باکاری سانیا، مامادو ساکو و موسی سی‌سوکو از دیگر بازیکنان مسلمان تیم فرانسه هستند که با صعود این تیم به دور دوم، قطعا در ترکیب تیم‌شان حضور خواهند داشت و ماه مبارک رمضان را در زمین فوتبال جام جهانی تجربه خواهند کرد. اما شاید معروف‌ترین ستاره مسلمان در ترکیب آلمانی‌ها کسی نباشد جز مسعود اوزیل که انگار یکی از معدود مسلمانان حاضر در جام جهانی است که این فریضه دینی را در هنگام سفر به‌جا نخواهد آورد. ستاره چپ‌پای ژرمن‌ها در این باره گفته است: «من بازی می‌کنم و می‌خواهم به این کارم ادامه بدهم. من این کار را در ماه رمضان هم ادامه خواهم داد. بنابراین برایم غیرممکن است که امسال بتوانم روزه بگیرم.» سامی خدیرا، دیگر بازیکن مسلمان تیم آلمان است و مروان فلینی معروف‌ترین ستاره مسلمان بلژیکی‌ها به حساب می‌آید. دیدیه دشان، سرمربی تیم ملی فرانسه هم که بازیکنان مسلمان زیادی در ترکیب تیمش دارد، نظر جالبی در این باره دارد و می‌گوید: «این یک موضوع ظریف و حساس است. ما به همه مذاهب احترام می‌گذاریم.

این اولین‌بار نیست که با چنین مساله‌ای مواجه می‌شویم. نگرانی کمی در این باره دارم و معتقدم که بازیکنان خود را با شرایط وفق خواهند داد.» در شرایطی که بازیکنان باید در ساعت‌های 13 یا 17 به میدان بروند، رعایت توصیه‌های پزشکی راه‌حل مناسبی برای جلوگیری از ترک روزه‌داری و بازی کردن توأمان در جام جهانی است. حکیم چلبی، پزشک ورزشی تیم فوتبال الجزایر که یکی از متخصصان فیفا در زمینه فوتبالیست‌های روزه‌دار هم است، گفت: «فوتبالیست‌ها به دلیل تحرکات بیش از حد خود ممکن است در جریان بازی تا حدود شش لیتر آب بدن خود را از دست بدهند. این بازیکنان باید در زمانی که مجاز به خوردن و نوشیدن هستند آب بیشتری را جذب بدن خود کنند. حتی به آنها توصیه می‌کنیم که خواب میان‌روزی بلند‌مدت‌تری داشته باشند تا کم‌خوابی شبانه‌شان جبران شود.» حالا باید منتظر ماند و دید آیا بازیکنان مسلمان حاضر در این رقابت‌ها موفق به صعود به مرحله بعد خواهند شد تا آنها با زبان روزه به کار خود در جام جهانی ادامه دهند یا نه.

 

تدابیر میزبان برای مسلمانان روزه‌دار

رسانه‌های برزیلی اعلام کرده‌اند با توجه به حضور تیم‌ها و بازیکنان مسلمان در جام‌جهانی 2014 برزیل برنامه غذایی ویژه‌ای در هتل‌ تیم‌های شرکت‌کننده وجود خواهد داشت. البته بازیکنان مسلمان ممکن است به دلیل رژیم غذایی در جام‌جهانی با مشکلات زیادی مواجه شوند. حتی در سال‌های گذشته آنها نمی‌توانستند در تیم‌های باشگاهی‌شان به هنگام روزه‌داری فوتبال بازی کنند اما اتحادیه بین‌المللی فوتبال در سال 2012 اعلام کرد که بازیکنان مسلمان می‌توانند به گرفتن روزه بدون هیچ مشکلی فوتبال‌شان را هم بازی کنند. همچنین علاوه‌بر تدابیری که هتل‌های تیم‌های شرکت‌کننده در جام جهانی برای بازیکنان مسلمان اندیشیده‌اند، مسئولان برگزاری جام بیستم هم کاتولوگ ویژه‌ای درباره معرفی ماه مبارک رمضان و تاریخچه دین اسلام در برزیل چاپ کرده‌اند که قرار است در هنگام جام‌جهانی بین طرفداران فوتبال توزیع شود. برزیل 27 هزار مسلمان دارد.

البته اتحادیه مسلمانان برزیل تعداد مسلمان این کشور را یک میلیون و 500 هزار نفر اعلام کرده است. این کشور 127 مسجد دارد که نسبت به سال 2000 چهار برابر شده است. بسیاری از بازیکنان مسلمان اعلام کرده‌اند که ماه رمضان قدرت آنها را در زمین مسابقه بیشتر خواهد کرد. آیا این‌قدرت به کمک آنها خواهد آمد تا کشورشان را در رسیدن به جام بیستم یاری کنند؟