پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حمیدرضا صدر(کارشناس فوتبال وسینما)- چرا همه از یک منظر به بازی ایران و نیجریه نگاه می‌کنند؟ چرا همه می‌گویند ما خوب بازی نکردیم؟ چرا همه انتقاد می‌کنند؟ مگر این نبود که رفته بودیم تا شکست نخوریم؟ مگر نتیجه‌اش گرفتن یک امتیاز نشد؟ در جامی که اسپانیا در مقابل هلند و پرتغال زیر پاهای آلمانی‌ها خرد می‌شود، چرا نباید از اینکه امتیاز گرفته‌ایم خوشحال باشیم و بر طبل شادانه بکوبیم؟ نگاه را باید عوض کرد. البته بازیکنان تیم ملی ایران در چند دقیقه اول بازی آشفته و بی‌نظم بودند. دلیلش این بود که نمی‌توانستند خودشان را در زمین پیدا کنند. اما کی‌روش آنها را به خوبی مدیریت کرد و همین ماجرا باعث شد تا بازیکنان تیم ملی خودشان را پیدا کنند و به خونسردی برسند. آه، اگر ضربه سر قوچان‌نژاد گل می‌شد، آن وقت ایران منفجر می‌شد. ای کاش انی‌یاما گل می‌خورد و ما به دومین پیروزی تاریخ جام‌جهانی می‌رسیدیم.

قبل از اینکه وارد زمین شویم نیجریه را تیمی قدرتمند می‌دانستیم، اما آنها تیمی نبودند که همه انتظار داشتند. زهردار و هماهنگ نبودند. زمانی که ما به دفاع مطلق رو آوردیم، آنها به اشتباه‌ترین کار رو آوردند و ارسال توپ‌های بلند را در دستور کار قرار دادند. تیم ملی ایران خوب دفاع کرد و نتیجه خوب دفاع کردن ما گرفتن یک امتیاز بود. جایی که ایران در حال حاضر در رده دوم جدول رده‌بندی گروه ششم قرار گرفته است. به نظر من با گرفتن این یک امتیاز، تیم ملی ایران شانس صعود را برای خودش ایجاد کرده و همان‌طور که نوشتم بسیاری تیم‌ها با شکست در بازی اول شانس صعودشان را زیاد نمی‌بینند. اما اگر بتوانیم از آرژانتین هم مساوی بگیریم و بوسنی را شکست دهیم، آن وقت صعود در دسترس است. البته این اتفاق برای فوتبال به معجزه می‌ماند اما بعضی وقت‌ها معجزه هم اتفاق می‌افتد. تیم‌های زیادی در جام‌جهانی هم بوده‌اند که مقابل تیم‌های بزرگ دفاع کرده‌اند و کیسه گل هم شده‌اند، اما ما کیسه گل نشده‌ایم. مربی خوب می‌داند که باید براساس توانایی‌ها و آنچه دارد، بازی کند. یک سوال دارم و آن این است که چرا باید شجاعانه بازی کنیم و 6، 7 گل بخوریم تا دچار سرخوردگی در فوتبال شویم؟ من عقیده دارم وقتی توپ و میدان در اختیار حریفان باشد، اما وقتی نتوانند به ما گل بزنند و ایران را شکست دهند برای آنها چه سودی دارد؟

من فکر می‌کنم وقتی با یک تیم خیلی بزرگ بازی می‌کنیم، نباید به فکر نتیجه گرفتن باشیم. در مقابل تیم‌های بزرگ فوتبال، با برد و باخت معنی نمی‌شود. بازی با تیم ملی آرژانتین افتخار بزرگی است و اگر بازیکنان از بازی مقابل آرژانتین لذت ببرند آن وقت است که می‌توانیم به آنها ببالیم. نتیجه گرفتن در این بازی زیاد مهم نیست، چرا که آرژانتین کلکسیون ستارگان را دراختیار دارد و این جوانان ایرانی هستند که می‌توانند بدون اینکه فدراسیون فوتبال میلیاردها تومان برای انجام این بازی پرداخت کند، به خاطر صعود به جام‌جهانی، مقابل آرژانتین بازی می‌کنند. برای مردم ایران مهم مبارزه باغیرت و دیدن یک فوتبال خوب از سوی ملی‌پوشان است.