پايگاه خبري تحليلي «پارس»-  او در دو بازي جام‌جهاني 2010 به‌عنوان كمك‌داور قضاوت كرد و حالا براي دومين‌بار به جام‌جهاني مي‌رود. اما اين‌بار شانس كمي براي قضاوت دارد. اما خودش بسيار خوشبين است كه حداقل يك بازي را قضاوت كند. حسن كامراني‌فر، 41 ساله معتقد است با توجه به اينكه تيم‌هاي داوري به‌صورت گروهي انتخاب مي‌شوند، شانس داوران آسيايي براي قضاوت بازي‌هاي بزرگ هر دوره كم‌رنگ‌تر مي‌شود.

 

آقاي كامراني‌فر براي بار دوم است به جام‌جهاني مي‌رويد، دفعه اول با اين‌بار چه تفاوت‌هايي دارد؟

آمال و آرزوهاي هر داوري قضاوت در جام‌جهاني است، از هر داوري كه مي‌خواهد قضاوت را شروع كند، بپرسيد كه نهايت آرزويت چيست؛ مي‌گويد حضور در جام‌جهاني حتي براي يك بازي. دفعه اولي كه براي قضاوت در جام‌جهاني انتخاب شدم، بدون هيچ استرسي به آفريقاي‌جنوبي رفتم. به طور كل من اينگونه هستم كه هر چه بازي سخت‌تر باشد و شرايط حساس‌تر و تماشاگر بيشتر، هيچ احساس استرس و ترسي ندارم. من هيچ‌وقت در ميدان بزرگي به‌نام جام‌جهاني شركت نكرده بودم، اما در بازي فرانسه و مكزيك هيچ استرس و ترسي نداشتم و خيلي راحت قضاوت كردم. داوراني كه از ساير كشورها به‌خصوص اروپا مي‌آيند بازي‌هاي بزرگي را قضاوت كردند و به قول معروف براي اين بازي‌ها آبديده شدند و شرايطشان با ساير داورها تفاوت دارد.

 

در بازي فرانسه و مكزيك صحنه‌اي اتفاق افتاد كه با دستور به‌موقع شما براي ادامه بازي، از شما تعريف و تمجيد زيادي شد، شما آفسايد نگرفتيد و مكزيك گل زد. آيا يك صحنه مي‌تواند روي مسوولان كميته داوران تاثير بگذارد؟

بله، قبل از اين بازي اين دو تيم، آراندا مسوول وقت كميته داوران فيفا به‌خاطر شرايط مديريتي‌اي كه داشت و به‌قول معروف به سبك خودش كمتر با داوران فوتبال ما كه كمتر شناخته‌شده‌اند، خوش‌و‌بش مي‌كرد. اما بعد از اينكه بازي را قضاوت كرديم و به شهر ژوهانسبورگ، محل استقرار داوران برگشتيم در گردهمايي داوران من را تشويق كرد و صبح روز بعد از بازي صبحانه را كنار ما هم خورد و من هم سعي مي‌كردم اسمم را كامل ياد بگيرد. يكي از اعضاي كادر آموزش هم كه ايرلندي بود به من گفت قبل از بازي فكر مي‌كردم تو نتواني يك اوت را هم بگيري اما در اين بازي نشان دادي توانايي زيادي داريد.

 

در بازي دوم بين سوييس و شيلي شما در يك صحنه راي به اخراج بازيكن سوييسي داديد، فكر مي‌كنيد تصميم درستي گرفتيد؟

اگر آن صحنه دوباره تكرار شود، با توجه به تجربه‌اي كه در اين چندسال به دست آوردم، اين‌كار را صورت نمي‌دادم و به داور عربستاني نمي‌گفتم بازيكن سوييس را اخراج كند و به كارت زرد اكتفا مي‌كردم.

 

چرا اين تصميم را گرفتيد؟

در چندبازي قبل از اين بازي كمك‌داوران در حالي كه صحنه‌هاي بازي، كنار آنها اتفاق مي‌افتاد در تصميمات داوران دخالت نمي‌كردند كه به يكي از ضعف‌هاي كمك‌داوران تبديل شده بود. من در اين صحنه به خاطر اينكه انتقادها كم شود در يكي، دو صحنه به داور وسط كمك‌ كردم، اما در صحنه‌اي كه موردنظر شماست، به‌نظرم اشتباه كردم كه آن هم به‌خاطر زاويه‌ديد من بود، بارها اين صحنه را دوباره ديدم از دوربين‌هاي مختلف و به نظرم اگر زاويه ديد من طور ديگري بود، اين اتفاق نمي‌افتاد.

 

فكر مي‌كنيد، آن صحنه باعث شد تا ديگر به شما داوري نرسد؟

همان زمان هم بحث‌هاي زيادي اتفاق افتاد كه تصميم تيم داور درست بود يا نه. خيلي‌ها مثل من فكر كردند كارت قرمز درست است، اما بعضي‌هاي ديگر مي‌گفتند زرد كافي است. به‌طور كل بعد از اينكه داوري‌ها تيمي شد، بيشتر به عملكرد داور وسط توجه مي‌شود، چون او حرف آخر را مي‌زند، آن‌زمان احساس كردم ديگر به آقاي الغندي عربستاني، داوري نخواهند داد. اگر به‌خاطر قضاوت من بود در بازي برزيل و هلند در يك‌چهارم نهايي جام‌جهاني به‌عنوان كمك‌داور ذخيره و يكي از پنج‌داور اصلي كوبل داوري انتخاب نمي‌شدم. مسوول كميته داوران فيفا هم به من گفت كه انتخابات به‌عنوان داور ذخيره پاداش قضاوت‌هاي خوبت در دو بازي‌اي است كه قضاوت كردي.

 

شانسي براي خودتان براي قضاوت در جام‌جهاني مي‌بينيد؟

من بسيار خوشبين هستم، در جام‌جهاني قبلي هم قبل از اعزام خيلي مي‌گفتند كه كامراني‌فر در جام‌جهاني، ذخيره است و قرار نيست بازي‌اي را قضاوت كند، اما دلم روشن بود كه تيم داوري ما به بازي خواهد رسيد و ديديد كه دو بازي هم قضاوت كرديم. در حال حاضر به‌عنوان داور ذخيره به برزيل مي‌رويم، اميدوارم براي هيچ يك از داوران اتفاق خاصي نيفتد، اما نمي‌دانم چرا احساس مي‌كنم در اين دوره قضاوت خواهم كرد.

 

از اينكه رضا سخندان همراه شما به برزيل نمي‌آيد چه حسي داريد؟

رضا يكي از كمك‌داوران خوب كشورمان است و دليل نيامدنش هيچ ربطي به سطح فني او ندارد، چون ما به‌عنوان داور ذخيره به برزيل مي‌رويم، لزومي ندارد تا تيم كامل داوري ايران براي قضاوت در اين مسابقات به برزيل اعزام شود. اما مطمئن هستم كه سخندان روزهاي خوبي را در پيش دارد. ما دو سال است كه در كنار هم هستيم، سه تورنمنت بزرگ و پنج كلاس آموزشي پشت‌سر گذاشتيم و به‌طور كل هماهنگي خوبي داريم، نبود او براي ما باعث دلتنگي است.

 

شما 16سال بعد از آقاي محمد فنايي به جام‌جهاني رفتيد، چه تفاوت‌هايي بين داوري آن زمان و حال وجود دارد؟

همان‌طور كه فوتبال در طول اين 16سال تغييرات زيادي كرده  و فوتبال سريع‌تر شده، به همين نسبت داوري نيز تغييرات زيادي كرده است. از سال 2002 بعد از اينكه اشتباهات زيادي در داوري صورت گرفت و تيم‌هايي مثل ايتاليا، پرتغال و اسپانيا از داوري ضرر كردند؛ فيفا به اين نتيجه رسيد كه بايد تيم‌هاي داوري از يك كشور يا كشورهايي نزديك به هم باشد و همين باعث شد داورهاي كشورهايي كه فوتبالشان كمتر شناخته‌شده، شانس كمتري براي قضاوت داشته باشند. البته وقتي به كل تيم داوري هم نمره مي‌دهند، بعضي‌وقت‌ها ناعدالتي‌هايي صورت مي‌گيرد. در جام‌جهاني 2010 روزتي، داور ايتاليايي به خاطر اشتباه كمك‌داورش در اعلام گل آرژانتين به مكزيك از ادامه قضاوت‌ها كنار رفت يا خورخه مكزيكي به‌خاطر اشتباه كمك‌داورش در اعلام گل‌نكردن شوت فرانك لمپارد در بازي آلمان و انگلستان مجبور به ترك بازي‌ها شد، هرچند فيفا از اينكه داورانش را اينگونه از دست مي‌دهد، ناراحت است، اما اين روش بهتر جواب داده و باعث كاهش اشتباهات داوري شده است.

 

فكر مي‌كنيد، جام‌جهاني بعدي براي شما وجود داشته باشد؟

با توجه به سن و سالم فكر كنم آن‌زمان لب مرز بازنشستگي باشم و براي همين فكر نكنم جام‌جهاني ديگري براي من وجود داشته باشد. ضمن اينكه من در دو جام‌جهاني حضور داشتم. 25سال است كه قضاوت مي‌كنم و 14 دوره در ليگ حضور داشتم و مسابقات بين‌المللي زيادي هم قضاوت كردم، براي همين فكر مي‌كنم قضاوت براي من كافي باشد.