به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، نشست خبری فیلم سینمایی «سینما نیمکت» به کارگردانی محمد رحمانیان در پردیس چهارسو با حضور عوامل فیلم و اصحاب رسانه برگزار شد. 
 
محمد رحمانیان در خصوص قصه فیلم گفت: قصه «سینما نیمکت» بین سالهای 1368 تا 1371 می‌گذرد و فقط سکانس آخر آن در زمان حال اتفاق می‌افتد. این فیلم به دوره‌ای اشاره می‌کند که داشتن ویدئو و نوار ممنوع بود. ایده آن از یک کار کوتاه به همین نام و در مجموعه‌ای با نام «نیمکت» با بازی علی عمرانی گرفته شد.
 
وی در خصوص نقش حسین عرفانی افزود: زمانی که حسین عرفانی این نقش را پذیرفت بار زیادی را از روی دوش من برداشت که این جای خرسندی دارد و به خاطر بازی خوب و حیرت‌آور او از وی قدردانی می‌کنم. 
 
این کارگردان همچنین در مورد نقش رضا ناجی در این فیلم عنوان کرد: زمانی که دستم به قلم رفت فقط به ناجی فکر کردم چون هیچکس جز او نمی‌توانست این کاراکتر را بازی کند. در کل حسین عرفانی و رضا ناجی وزن و اعتبار خاصی به فیلم بخشیدند که من مدیون آن‌ها هستم. 
 
رحمانیان اظهار داشت: معتمدی نیز در ساخت نماهای خارجی که به خاطر محتوای فیلم به آن‌ها دسترسی نداشتیم بسیار حرفه‌ای عمل کرد و به بهترین شکل ارائه داد. 
 
این کارگردان در خصوص راه‌نیافتن به بخش سودای سیمرغ و نگاه نو سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: به نظر می‌رسد که انتخاب‌ها به شدت بودار و سیاسی بود و اظهارنظرهای شجاع نوری و جیرانی مرا آزرده خاطر کرد. به آنها تأکید می‌کنم فیلم «سینما نیمکت» ممیزی ندارد و این یک دروغ محض است. از شجاع نوری و جیرانی انتظار بیشتری می‌رفت که به این صراحت در خصوص محتوای آثار اظهار نظر کنند و ادامه صحبت‌های آن‌ها باعث شد که وضع جشنواره بد و بدتر شود. 
 
وی افزود: جیرانی در مورد پیرنگ و خرده پیرنگ صحبت می‌کرد. اصلا پیرنگ و خرده پیرنگ چیست؟ خود پیرنگ یعنی خرده روایت‌ها و تار و پودی که داشتن را می‌سازد. باید به جیرانی گفت: این کلمه جعل کردن‌ها نباید از دهان او بیرون آید بلکه باید سعی کند پشت حرف‌های خود منطق داشته باشد. 
 
رحمانیان ادامه داد: اصغر فرهادی، عباس کیارستمی و برخی دیگر از فیلم‌سازان ما منحصر به فرد هستند. آقای جیرانی نیز در سبک و سوی خود همتایی ندارد چه کسی می‌تواند فیلمی به خوبی «خواب‌زده‌ها» را بسازد!
 
این کارگردان افزود: برای جیرانی و شجاع نوری زشت است که دروغ بگویند امیدوارم آن‌ها به خاطر حضور داشتن طی سالیان زیاد در سینما سرحرفهایی که درباره فیلم‌های جشنواره زدند، بایستند و جواب‌گو باشند و بگویند که مسئله اصلی چه چیزی بود که برخی فیلم‌ها مستحق کنار گذاشته شده‌اند یا واقعا تلفن‌ها، سفارشات، لابی‌گری‌ها و دیگر مسائل پشت پرده باعث این موضوع نشده‌اند!؟ 
 
رحمانیان گفت:حضور کرمی و احسانی نیز در هیئت انتخاب جای تأمل دارد آن‌ها در مورد خرده پیرنگ صحبت می‌کنند و مسائل این چنینی که بسیار تخصصی است و از عهده‌ی حرفه‌ای‌های سینما بر می‌‌آید. چرا هیئت انتخاب حرف‌هایی می‌زند که حقیقت ندارد. دروغ نگویید و بگویید که انتخاب ربطی به صلاحیت و کیفیت آن فیلم ندارد بلکه عوامل دیگری باعث کنار گذاشتن برخی فیلم‌ها می‌شود. 
 
این کارگردان تصریح کرد: فیلم من و دیگر فیلم‌های بخش هنر و تجربه بسیار عالی و خوش ساخت هستند و وجود این گروه‌ها را در سینما ضرورت می‌بینم اما با نهایت احترامی که برای هنر و تجربه قائلم فیلم من ربطی به این گروه ندارد چون محتوایی کاملا کلاسیک دارد و می‌تواند مخاطب عام را به سوی خود جلب کند. با همه تفاسیر خوشحالم در این بخش پذیرفته شد و مطمئنا مورد استقبال قرار خواهد گرفت. 
 
رحمانیان مجددا در مورد عملکرد جیرانی عنوان کرد: جیرانی سازنده بدترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است. شهرام اسدی نیز بهترین فیلم نامه یعنی «روز واقعه» را به بدترین شکل ارائه داد. درباره شهرام اسدی فکر می‌کنم مقرضانه با فیلم برخورد کرد چون نقدی را راجع به «روز واقعه» از او کردم که فکر می‌کنم به مزاجش خوش نیامد و اینجا انتقام آن‌ زمان را از من گرفت. 
 
رحمانیان عنوان کرد: احتمالا این نشست طبق رویکردی که برنامه هفت دارد باعث خنده آن‌ها خواهد شد. اخطار می‌کنم هر کسی که «سینما نیمکت» را و صحبت‌های ما را در این نشست مسخره کند با من طرف است و راه را برای زدن برخی حرفهای من باز کرده است .
 
این کارگردان در خصوص عملکرد جشنواره‌های فیلم فجر بیان کرد: فکر نمی‌کنم برای رسیدن به نقطه پویایی جشنواره فیلم فجر راه‌حلی وجود داشته باشد چون همه‌چیز از ابتدا تا انتهای آن بر مدار لابی‌گری‌ها و زورگویی و سیاسی بازی‌ها پیش می‌رود. 
 
محمد رحمانیان گفت: «سینما نیمکت» فیلی را به سینما، تئاتر و هنر دوبله ادا می‌کند و من در این فیلم هیچ کاره‌ام و فیلم متعلق به تورج منصوری است. من چیزی بلد نیستم امیدوارم برای گروه دست و پاگیر نباشم. 
 
این کارگردان در پایان صحبت‌های خود افزود: حس می کنم رفتارمان برای اطلاع رسانی در خصوص تولید فیلم بسیار محافظه کارانه بود که ای کاش این کار را انجام نمی دادیم چون باعث یک سری حواشی شد که به فیلم ضربه زد و آن را در انتخاب نشدن آن دیدیم.