« 90 درصد تولیدات ما «هنر و تجربه» است»
بهروز افخمی گفت: 90 درصد تولیدات سینمای ایران «هنر و تجربه» است.
به گزارش پارس به نقل از ایسنا، شامگاه 4 دی ماه دهمین قسمت از دور تازه برنامه سینمایی «هفت» با اجرا و سردبیری بهروز افخمی و با حضور سیروس الوند، کارگردان سینما پخش شد.
بهروز افخمی در سرمقاله «هفت» دهم گفت: بعضی از مدیران دولتی بسیار از من عصبانی هستند، به طوری که آقای ایل بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفتند، اصلا آقای افخمی چه کسی است و چرا ما باید جواب ایشان را بدهیم؟! نکته جالب این است من نیز نمیدانستم آقای ایل بیگی کیست و تا وقتی مامور تولید برنامههای هفت نشده بودم و تحقیق نکرده بودم درباره اوضاع و احوال سینمای ایران، نمیدانستم رئیس شورای صدور پروانه ساخت ایشان است. به طور کلی به نظرم مدیران دولتی سینمای ایران اهمیت زیادی ندارند، چون اساسا سینمای ایران اهمیتی ندارد وقتی مردم به تماشای فیلمهای ایرانی نمیروند، سینما از مقوله سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت مردم است
در ادامه برنامه و در بخش گفتگوی ویژه، بهروز افخمی میزبان سیروس الوند، نویسنده و کارگردان سینما بود.
سیروس الوند در ابتدای صحبتهایش گفت: من بسیار مشتاق حضور در «هفت» جدید بودم و مرتبا برنامه را پیگیری میکنم و خوشحالم که برنامه موفق است.
وی در ادامه در خصوص سابقه فیلمسازی خود و شرایط امروز مطرح کرد: برای نسل امروز خیلی طبیعی است که در 22 سالگی فیلم بسازند. هم شرایط آماده است و هم ابزار فراهم است. به مرور تجربههای خونگی مثل فیلمبرداری از جشنهای تولد میتواند به فیلم سینمایی تبدیل شود و به نمایش درآید! اما ما فیلمسازی خود را مدیون مسعود کیمیایی، مهرجوی و تقوایی هستیم. فضایی که در اوایل دهه 40 شروع شد که بازیگران اساسا اعتماد به نفس پیدا کنند و جلوی این بزرگان بازی کنند و حرف بزنند.
این کارگردان یادآور شد: من از مطبوعات شروع کردم و مقالاتی مینوشتم و به مرور به سمت سینما حرکت کردم و رفته رفته سینما جای عشق به ادبیات و ژورنالیست را گرفت. وقتی شروع کردم به فیلمنامه نویسی دیگر نقد نمینوشتم. دیگر حق نمیدادم به خودم که به جماعتی فحش دهم که خودم در میانشان کار میکنم. چیزی که امروز رایج است و هم فیلم میسازند و هم نقد میکنند.
الوند افزود: نقطه تراژیک سینمای ما همین است. یک نفر فیلمبردار بسیار خوبی است ولی فکر میکند اگر کارگردان شود، شانش بالاتری دارد. چرا فکر میکنیم شان کارگردانی بالاتر از بقیه است. هرکدام برای خود، شأن دارند. تصویربردار، صدابردار، نویسنده و ... . الان هنرجوهای ما سودای کارگردانی در سر دارند و فکر میکنند اینگونه بالاتر میروند.
این کارگردان ادامه داد: نقد حوزه خطرناکی است و عموما در خلاف نظر مردم هستند. یعنی منتقد از فیلمی که مردم خوششان آمده، بدشان میآید والا او هم یک نفر مثل مردم میشود. اگر ما بخواهیم در این شرایط نقد را برای توده مردم جذاب کنیم، بسیار سخت است. مخصوصا که منتقد مسعود فراستی باشد. او از اساس هر فیلمسازی را یک مجرم میداند.
وی در ادامه در خصوص وضعیت سینمای ایران گفت: من دو هفته پیش به تماشای فیلم «جامه دران» رفتم. در حین پخش که سالن پر بود، پرده تاریک شد ولی صدا ادامه پیدا میکرد. مردم به مرور خارج شدند اما اینها نتوانستند مشکل را حل کنند و من دیدم این سیستم دیجیتال نتوانست مشکل را حل کند. حالا میگویند، سینماها تجهیز شده و کیفیت نمایش فیلمها بهتر شده است! یک چیزی که خود تو در برنامهات میگویی این است که مردم دیگر فیلمهای ما را دوست ندارند. من با این مخالفم. به نظرم مردم این روزا یک زندگی خانگی را به یک زندگی خیابانی ترجیح دادهاند، عادت کردهاند از نان تا غذا و فیلم را به خانه شان بیاورند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا مردم «نهنگ عنبر» و «شهر موشها» را در خانهشان نمیبینند، گفت: مشخصا «نهنگ عنبر» از خیلی از خط قرمزها عبور کرده و «شهر موشها» نیز از قبل یک خاطره بلند میآید و طبیعی است استقبال شود. امروزه سریالی در شبکه نمایش خانگی فروش خوبی دارد که در محله ما حتی جلو جلو فیلم را میخرند. همین اگر در سینما اکران میشد، اینگونه استقبال نمیشد و گرفتار سینمارفتن مردم میشد، اما مردم همین را در خانه را میبینند. ما میخواهیم مردم در بین این آلودگی هوا از خانه بیرون بیایند و به سینما بروند، مردم مگر دیوانهاند!؟
این کارگردان افزود: امروز یک فیلم در 10 سالن سینما آن هم در برخی سینماها به صورت تک سانس و بدون هیچ پوستری اکران میشود و برای همین فیلمها نابود میشود. در هند اول فیلمها نسخه ویدئوییاش میآید و بعد فیلم اکران میشود. و مردم وقتی فیلم را در ویدئو میبینند و اگر خوششان آمد به سینما میروند و با جمع فیلم را میبینند. چون آنجا هنوز فرهنگ فیلم دیدن در سینما از بین نرفته است. اما در ایران اگر به تهیه کنندهای بگویی فیلمات همزمان یک نسخهاش پخش شده، سکته میکند. آن چیزی که در ذات سینما است، حیرت و وحشت است و باید این را در سینما بیاوریم.
در ادامه افخمی بیان داشت: اما امروز ضدسینما ساختن و ضد باشکوه و حیرت انگیز ساختن عادی شده است. البته نباید این سینما را ممنوع کرد، چون هرچند هر فیلمسازی باید بتواند فیلم مورد علاقه خود را بسازد، حتی فیلم باشکوه و حیرت انگیز بسازد. اما باید این را توجه کرد که امروز مجموع این فیلمها 10 درصد بازار است. یعنی الان به نظرم تمام محصولات سینمای ایران را میتوان «هنر و تجربه» تعریف کرد و در 10 الی 15 سالن سینمایی با اکران دراز مدت همه آنها را نمایش داد. سالن هویت سینما را تشکیل میدهد. امروز واقعا 95 درصد صندلیهای سالنها خالی است چون فیلمی عظیم که مردم را به خود جلب کند وجود ندارد.
وی در این خصوص که با این حساب باید فیلمهای خارجی را برای اکران در ایران آورد، گفت: اتفاقا من با این قضیه مخالفتی ندارم. در شرایطی که امروز هر سال دو سه فیلم کمدی را از فروش کل سینمای ایران دربیاوریم، چیزی در حدود 5 میلیون تماشاچی برای حدود 60 فیلم. یعنی کمتر از 100 هزار تماشاچی برای هر فیلم. آن سینماهایی که آن فیلمها را نشان داده، دو یا سه هزار برابر شود و در تمام شهر پخش شود، آن 100 هزارتا نهایتا به 200 یا 300 هزار نفر افزایش مییابد. یعنی اساسا قابل مقایسه نیست با فیلمی که مردم میخواهند ببینند. چنین فیلمی باید 10 میلیون بیننده داشته باشد.
الوند در ادامه خطاب به افخمی گفت: یک وقتی به من میگفتند الوند بیا فیلم بساز من میگفتم من قصه ندارم. میگفتند من می خواهم با تو فیلم بسازم قصه جور میشود. بعدها میگفتند سرویس خودت نه، قصه چی داری؟ باور کنید پارسال به من گفتند اسپانسر چی داری؟ گفتم من اگر اسپانسر داشتم که سراغ شما نمیآمدم. سینمای ایران امروز یک مراقبت ویژه و شوک نیاز دارد.
به گزارش ایسنا،در ادامه پشت صحنهای از روند آماده سازی مراحل نهایی فیلم سینمایی «نقطه کور» به کارگردانی مهدی گلستانه از برنامه «هفت» پخش شد. گزارشی از نخستین نشست خبری جشنواره فیلم مقاومت بخش دیگر برنامه «هفت» بود، همچنین قسمت هفتم از کمیک استریپ «عبود و آیرانوس» به نمایش درآمد.
در بخش انتهای مسعود فراستی در میز نقد خود و در بخش نقد فیلمهای خارجی با حضور علی معلم، منتقد سینما به نقد و بررسی فیلم سینمایی «MAD MAX» پرداخت.
همچنین فراستی در بخش نقد فیلمهای ایرانی با حضور آرش خوشخو، منتقد سینما فیلم سینمایی «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده را نقد و بررسی کرد
در ادامه بهروز افخمی در بخش جدید «معرفی کتاب» به معرفی کتاب «همه دوستان من» پرداخت.
ارسال نظر