دلایل تشکیل شورای غیر دولتی سینمایی
کارشناس سینما با اشاره به تحقیقات و آمار که اساس کار شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران را تشکیل میدهد گفت: وظایف و تکالیف سینما به درستی تبیین نشده،فقدان اتاق فکر مارا به شرایطی که امروز آن را می بینیم دچار کرده است.
به گزارش پارس به نقل از فارسدر شرایطی شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران اعلام موجودیت کرد که مدت هاست اکثر هنرمندان و کارشناسان به بحران در سینما در صحبت های خود اشاره دارند و به آن توجه می شود اما نکته قابل اهمیت این است که راه حل برای گذر از بحران کجاست؟ هر یک از کارشناسان نظراتی را ارایه داده اند که بیشتر به غرزدن تعبیر شده است. این بار با گرد هم آمدن تعدادی از اهالی سینما تلاش شده است تا مشکلات و موانع در سینما مورد ارزیابی قرار گیرد. در میان این گروه کارشناس و کارآمد با علی معلم درباره وضعیت این شورا، مشاوران مدیران فرهنگی، تشکیل جلسه، نحوه حضور اساتید و وضعیت سینمای امروز به گفت و گونشستیم که از نظرتان می گذرد:
مشکل بنیادین سینمای ایران نداشتن افق روشن است/ مسایل سینما گرههای کور هستند
علی معلم کارشناس سینمای ایران و عضو شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فارس درباره نحوه عملکرد این شورا توضیح داد: تصور این گروه این است که مشکل بنیادین سینما ایران نداشتن یک افق فکر روشن است و برنامه مدون است. برنامه ای که در سینما کاملا اجرایی باشد، متاسفانه مسایل سینما مانند یک گرههای کور در یکدیگر گره در گره شده است. افرادی هم که به سیستم مدیریتی پیشنهاد می دهند به دلیل نداشتن افق روشن غلط مکرر ایجاد می کند که ناشی از عدم تفکر و تحقیق است. فقدان تئوریک شاخصه های تحقیقی و سیاستگذاری در جای جای سینما به چشم می خورد که باعث می شود راه هایی را بارها طی کنیم و مسیر طی شده را دوباره بیازماییم و مکرراًدایره هایی را دور می زنیم که همه ناشی از آن است که خواسته های سینما را به درستی نمی دانیم و به همین جهت از امکانات سینما نمی توانیم بهره شایسته ببریم. به عقیده این گروه وظایف و تکالیف سینما به درستی تبیین نشده و تئوری سازی برای آن صورت نگرفته است،فقدان اتاق فکر مارا به شرایطی که امروز آن را می بینیم دچار کرده است.
اساس کار در شورا آمار وتحقیقات است
وی درباره نحوه مشورت و دستور برنامه های شورا گفت: تلاش می شود تمام فکرها و اندیشه ها براساس آمار، تحقیقات ارایه شود و نتایج سیاست های گذشته را مورد بررسی قرار می دهیم و به نتیجه مطلوب دست می یابیم. افرد مجرب سینما بحث ها را پخته میکنند تا اگر راه حلی به جامعه یا مدیریت ها و سیاستگذاران کلان کشور ارایه می شود براساس یک تفکر مشخص و حساب شده باشد.
مدیران افق روشنی برای سینما نداشته و ندارند
تهیه کننده باسابقه سینمای ایران ادامه داد: تصور می کنیم فقدان تئوری درست درباره سینما ضربه بزرگی بر سینما وارد آورده است . هرمدیری آمده یک تاکتیکی را پیشه کرده که به افق روشنی ختم نشده است و ضرر آن برای سینما است.در شرایط امروز صداهای مختلف می شنویم اما راه ها حل فردی است باید به دنبال راه حل جمعی باشیم.
مدیران به روزمرگی دچار شدند
وی در ادامه تاکید کرد: واقعیت این است تصور این جمع که در شورا حضور دارد بر این است که متاسفانه به دلیل این که سینمای ایران افق مشخص ندارد. در حوزه کلان سیاستگذاری و اجرایی نیز به مسایل روزمره و جریان تولید دچار شدند و از این جهت است که شاهد تضعیف نقش بخش خصوصی هستیم این زنگ خطری است و ما بحران بزرگی در راه است . سینما سپهر روشنی ندارد و شاهد بحران کلی در مجموعه سینما هستیم. نحوه ارتباط با مخاطب، رسانه های دیجیتال ،شبکه های مختلف اجتماعی و... جریان روبروی ما است به اضافه این که خواسته ها و ناکارآمدی های گذشته نیز روی این مسایل تلنبار شده است.
شوراها اغلب تشریفاتی است
معلم با انتقاد از شوراهای تشریفاتی در ارشاد و دیگر مراکز گفت: در هر مدیریتی شاهد شوراهای اغلب تشریفاتی هستیم که به وجود می آید (من هم در یکی دو شورا حضور دارم) اما از این شوراها چیزی بیرون نمی آید و گوهری از آن به و جود نمی آید. مسئولین فرهنگ و مراکز نظارت بر فرهنگ در کوره راه های روزمره گیر کردند. مسئله آن ها یا اکران فیلم است یا برداشتن آن در مسایل جزیی و روزمره افتاده اند. مجلس هم که عهده دار نظارت و قانونگذار است دیده می شود با فقدان تئوری مشخص و افق معین در حوزه فرهنگ گام برمی دارد . هیچ کس نمی گوید برای این اوضاع باید چه فکری کرد و راه حلی که ما را از مسیر بن بست خارج می کند چیست؟
در این مدت ضعف ها و انحراف ها را دریافتیم
کارشناس و تهیه کننده سینما در پاسخ به این سوال که به چه تصویری در طول این چند ماه از سینما رسیدید گفت: در بازه زمانی کمتر از شش ماه یافته هایی پیدا کردیم، ضعف ها و انحراف ها را یافتیم و در جلسات آینده به تدریج بعضی از مسایل و یافته ها را اعلام عمومی خواهیم کرد . جلساتی با بزرگان حوزه فرهنگ و نظام در حوزه مدیریت فرهنگ و مجلس خواهیم داشت و از هر گفت و گویی در این باره استقبال می کنیم . متاسفانه در طول این زمان تنها به حل مسایل جزئی بسنده شده و همه دستگاه ها به بحران مقطعی جوابگو بودند که ناشی از باری به هر جهت و عدم فکر کلان بوده است. ما در این سالها با سیستم آزمون و خطا پیش رفتیم . معمولا مشکلات در سپهر سیاست بوده است . یک گروه با یک موضوع موافق و دیگری مخالف است در حوزه صنعت هیچ یک از گروه ها راه حلی ارایه ندادند. به این مهم رسیدیم که برای نگه داشتن دستاورد سینما، بعد از انقلاب نیاز مند هم اندیشی با کارشناسان این حوزه و صاحبان تصمیم و مدیران هستیم . یک تفکر و اندیشه غلط و عملکرد اشتباه باعث می شود به کل سینما تسری یابد و این سقف روی سر همه ما است از مردم ایران که سینمای ملی را دوست دارند تا سینماگران که شغل شان را در معرض خطر و آسیب می بینند تا نظام که جامعه نخبگان و اهالی هنر در آن می تواند افکار بزرگی را به مخاطب منتقل کنند. متاسفانه در این شرایط کوه ها موش می زایند.
افراد نزدیک به نهادهای قدرت مورد مشورت هستند/ فضای رانت باید در سینما شکسته شود
وی با انتقاد به مشاوران مدیران فرهنگی در طول سالها گفت: افراد نزدیک به نهادهای قدرت مورد مشورت قرار می گیرند و متاسفانه افکار شخصی و امتیازات شخصی شان را پیش می برند به جای آن که به منافع جمعی فکر کنند و به منافع گروه خاص یا شخصی بدل شده است در این شورا قصد داریم این منافع و رانت را که در اثر سیاست های غلط به وجود می آید را بشکنیم . ما باید سرچشمه های رانت را در سینما شناسایی کنیم.
سیاست های مانع خدمت رسانی سینما به مردم مرود است
معلم در پاسخ به این سوال که فکر می کنید برای شکستن فضای رانت در سینما چقدر موفق خواهید بود و چقدر مسایل کارشناسی مورد توجه مدیران قرار خواهد گرفت گفت: چقدر این شورا در شکستن فضای رانت موفق خواهد بود نمی دانم. کارشناسانی در این جمع هستند که نگران آینده حرفه اشان و سینما هستند از سوی دیگر بیشتر نگران مخاطبان سینما هستند. سینمای ایران مردم را از دست می دهد . با یک یا دو فیلم پرفروش نمی توان گفت سینما به موفقیت رسیده است. سینما باید به مردم خدمت رسانی کند هرگونه سیاستی که مانع شود و خللی در راه خدمات سینما به مردم باشد به نظر ما باید نقد و رد شود.
مدیران به بن بست رسیدند
وی درباره اجرایی شدن این مسایل کارشناسی گفت: نیاز این نگاه کارشناسی را کاملا احساس کردیم و تمایل در مدیران به چشم می خورد که اجرایی شود همه مدیران به بن بست رسیدند و مسیر را رومزه طی می کنند. این در همه بخش ها به چشم می خورد حتی منتقدان سینما هم حرف های تکراری می زنند. دستگاه های اجرایی و تصمیم گیر نیاز به تئوری سازی دارند. پول ها رادر جای مناسب هزینه نمی کنند و مسیر های انحرافی را دوباره طی می کنند که باید آن را نقد کرد . ممکن است برخی از دغدغه ها اجرایی نشود اما وظیفه تاریخی ما حکم می کندکه این کار را انجام دهیم .
به افرادی که دغدغه شان حفظ کیان سینما است خوشامد می گوییم
تهیه کننده سینمای ایران در پاسخ به این سوال که به گروه شورا ممکن است کارشناسان و اساتید دیگری در این حوزه اضافه شود گفت: ما گروه شورا را بسته نگه نداشتیم در مواردی از افراد مختلف بهره می بریم. حیثیت این گروه حیثیت افرادعضو آن است. این شورا کاملا خودجوش است و هیچ کس در آن حق الجلسه به کسی پرداخت نمی شود. هر فردی که مایل باشد به حفظ کیان سینما کمک کند از نظر ما قابل قبول است و به او خوشامد می گوییم البته برای حضور باید همه گروه موافقت کند.
وی درباره تعداد جلسات تشکیل شده نیز توضیح داد: از اردیبهشت ماه به صورت متوالی هر هفته جلسه داشتیم . همه اعضاء حضور داشتند مگر در مواردی خاص که دوستان بازیگر سر کار بودند یا کارگردانان مشغول کار بودند. در هفته آینده تلاش می کنیم برخی اطلاعات این جلسه را رسانه ای خواهیم کرد.
ارسال نظر