به گزارش پارس، حجت الاسلام احمد شرفخانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران خراسان شمالی اظهار کرد: با توجه به نیات خیران امسال 18 هزار بسته برای دانش آموزان اقلام مورد نیاز خریداری و تهیه شده که بین دانش آموزان نیازمند در اول سال تحصیلی توزیع خواهد شد.

وی همچنین به جایزه بزرگ البرز نیز اشاره کرد و افزود: هر سال در یک آیین به نخبگان جوایزی داده می شود که مرحوم البرز برای تشویق نخبگان وقف کرده اند.

وی اظهار کرد: هم اکنون 500 موقوفه درمانگاهی در سطح کشور وجود دارد که با احتساب مراکز بهداشتی به یک هزار و 500 مورد می رسد که به مستمندان خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می شود.

وی از رسانه ها نیز خواست تا در راستای فرهنگ وقف بیشتر تلاش کنند و افزود: احیای وقف تنها توسط سازمان اوقاف و امور خیریه اتفاق نمی افتد مگر اینکه رسانه ها در این راستا مشارکت داشته باشند.

وی گفت: قبل از انقلاب در رابطه با فرهنگ وقف و بعد از انقلاب نیز در رابطه با احیای فرهنگ وقف کم کاری شده است.

وی افزود: در دوران صفویه وقف آنچنان به فرهنگ تبدیل شده بود که هر کس زمینی می خرید و وقف می کرد اما متاسفانه در دوران حکومت پهلوی و رضا خان ضربه بزرگی به این فرهنگ وارد شد.

وی اظهار کرد: این ضربه باعث شد تا از اول انقلاب تا سال 1389 به طور متوسط سالانه 198 وقف در کشور انجام شود.

وی بر ترویج فرهنگ وقف و اطلاع رسانی در سال های اخیراشاره کرد و افزود: از سال 90 این فرهنگ رشد داشته است به طوری که در سال 93 دو هزار وقف توسط واقفان در کشور ثبت شد.

وی گفت: با توجه به نیازهای روز جامعه هم اکنون وقف های مشارکتی نیز از جمله ساخت بیمارستان های تخصصی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه وقف ها تنها سنتی و قدیمی نیستند افزود: دراین راستا وقف علم و فناوری نیز به ثبت رسیده است.