به گزارش پارس ، تسنیم به نقل از پایگاه الیوم السابع، عصام العریان گفت: کودتاگران باید به اشتباهات خود در ابتدای گفتگو بر اساس نقشه راهی که در واقع محمد مرسی آن را طرح کرده بود و امروز السیسی از آن دم می زند اعتراف کنند.

وی بیان کرد: مصر باید رهبری منطقه را به عهده گیرد نه اینکه سرسپرده و وابسته به کشورهایی که به آن کمک مالی می کنند باشد.

معاون حزب آزادی و عدالت مصر بیان کرد: همه بازداشت شدگان سیاسی باید آزاد شوند و همه اقدامات باطلی که ازسوی کودتاگران اعمال شده است باید لغو گردد.

در نوار ضبط شده العریان آمده است: مصر از بحران واقعی رنج می برد و عامل آن نیز کودتای نظامی و منحرف شدن از روند دموکراسی به سوی کودتاهای نظامی است که جهان معاصر سالیان متمادی با آن وداع کرده است.

العریان گفت: نیاز فوری به گفتگو مسامحه و تثبیت ارزش های دموکراسی احساس می شود و نقطه شروع آن اعتراف کودتا گران به اشتباهات خود و جنایت نادیده گرفتن نظر مردم است.

وی افزود: چگونه مردم به انتخابات پس از این اعتماد کنند؟ روند تحولات رخ داده در مصر سبب بی اعتمادی به روند دموکراسی شده است. این بحران موجب ویرانی اقتصاد، گردشگری و ذخایر پولی شده است.

معاون حزب آزادی و عدالت تاکید کرد: کودتاگران باید به اشتباهات خود علیه مصر و مردم آن اعتراف کنند و هر گفتگویی پس از اعتمادی سازی حاصل می شود. تحقیقات شفاف و بی طرفانه ای درباره همه کشتارهای انجام شده پس از کودتا باید انجام شود و همه عاملان این کشتارها باید در دادگاه های عادل محاکمه شوند، محمد مرسی باید به قدرت بازگردد تا نقشه راهی که در واقع از سوی وی مطرح شد اجرایی شود.

وی افزود: تنها تفاوت نقشه راه محمد مرسی با طرح عبدالفتاح السیسی فرمانده کودتاچیان، عزل رئیس جمهوری، لغو قانون اساسی بود در حالی که نقشه راه محمد مرسی شامل برگزاری انتخابات پارلمانی شفاف و تعدیل قانون اساسی بود.

العریان بیان کرد: ملت مصر می تواند در مسیر آزادی گام بردارد و هرگز به عقب بازنمی گردد. ما با کسی بر سر کرسی و منصب دعوا نداریم.

وی افزود: رهبران رژیم صهیونیستی فرمانده کودتا را مورد حمایت قرار می دهند و به آمریکا و اروپا درباره سرنگونی آن هشدار می دهند.

این درحالی است که عماد حمدی سخنگوی گروه موسوم به التیار الشعبی (جریان مردمی) در واکنش به این نوار ضبط شده گفت: این اظهارات العریان در ادامه سریال انکار واقعیت از سوی اخوان المسلمین و با هدف دمیدن روح در طرفداران اخوان المسلمین و مقابله با بی اعتمادی که به آنها وجود دارد است.

وی افزود: عصام العریان باید به همه حوادثی که گروه اخوان المسلمین پس از سی ام ژوئن مسئول آن است اعتراف کند و بداند که اراده مردمی رقم زننده انقلاب علیه محمد مرسی بود. در واقع این مردم بودند که خواستار پایان حکومت استبدادی و کنارگیری مرسی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام بودند اما مرسی زیر بار آن نرفت.

سخنگوی التیار الشعبی تاکید کرد: عصام العریان و گروه اخوان المسلمین باید بدانند که بازی کردن نقش قربانی با هدف کسب پایگاه مردمی فایده ای ندارد و باید آن را فراموش کنند.