به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سفیر و معاون نماینده دائم کشورمان ضمن مهم خواندن تلاش های بین المللی نظیر منع آزمایشات هسته ای، ایجاد مناطق عاری از سلاح هسته یی و کاهش تعداد کلاهک های هسته یی تأکید کرد اینها زمانی موثر و پایدار خواهند بود که به موازات آنها تلاش های عملی جدی برای امحای این سلاح ها صورت گیرد.

غلامحسین دهقانی با تأکید بر اینکه ایجاد جهان عاری از سلاح هسته یی مستلزم تلاش موثر جهانی برای خلع سلاح هسته یی است، افزود: از بین بردن زمینه هرگونه استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح هسته یی فقط از طریق امحای کامل این سلاح ها امکان پذیر است و این مساله نیز هم تعهد حقوقی و هم مسوولیت سیاسی و اخلاقی همه اعضای سازمان ملل است. در این راستا وی بر لزوم پایان یافتن تلاش برخی کشورها جهت منحرف کردن توجهات از این هدف مهم تأکید کرد.

سفیر و معاون نماینده دائم کشورمان در ادامه گفت: پیمان عدم اشاعه هسته یی مبنای مستحکمی در حمایت از استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی و خلع سلاح و عدم اشاعه هسته یی است و باید به طور کامل و متوازن اجرا گردد.

وی ضمن انتقاد از برخی کشورهای دارای سلاح هسته یی که سعی در انحراف افکار جهانیان از موضوع خلع سلاح هسته یی و اهمیت آن به دیگر موضوعات فرعی دارند، افزود: ارائه تفسیرهای مغایر با نص و روح پیمان ان پی تی توسط این کشورها اعتبار این سند بین المللی مهم را خدشه دار می سازد و باید از آن پرهیز گردد.

وی تنها راه رفع تهدید سلاح های هسته یی برای امنیت جامعه بشری را امحاء کامل این سلاح ها و پایبندی کشورهای هسته یی به تعهدات شان تحت ان پی تی دانست.