به گزارش پارس ، کیهان به نقل ازروزنامه واشنگتن پست حضور طلاب خارجی در مدارس دینی ایران را اهرم قدرت نرم توصیف کرد و نوشت: مدارس علوم دینی ایران ویژه طلاب و دانشجویان خارجی، در ظاهر با نام آموزش علوم دینی اما در باطن ابزار « قدرت نرم» جمهوری اسلامی برای جذب نیروی عملیاتی در راستای پیشبرد اهداف رژیم تهران به ویژه در آمریکای لاتین است.


این روزنامه با بیان اینکه « ایران علاقه دارد جوانان کشورهای آمریکای لاتین را که موافق دیدگاههای آتشین ایران بر ضد غرب هستند، جذب نماید، » می افزاید: واشنگتن این برنامه را جزیی از تلاش های ایران برای گسترش نفوذ و محکم کردن جای پای خود در نیمکره غربی با ساختن شبکه ای از هواداران و متحدانش در حیاط خلوت آمریکا می داند. هدف اصلی از این برنامه فقط جذب طلبه و دانشجوی خارجی برای ارائه آموزش های ویژه داخل ایران به آنها نیست، بلکه این برنامه پلی برای دسترسی مستقیم ایران به منطقه آمریکای لاتین است.


واشنگتن پست در ادامه خاطر نشان کرد: ثمره این تلاش ها از سال گذشته هویدا گشت که ایران دست به کار ساخت مسجد و مراکز فرهنگی در کشورهای منطقه و همچنین راه اندازی یک شبکه تلویزیون کابلی به زبان اسپانیولی شد.
واشنگتن پست نوشته است: کارشناسان مسائل منطقه، معتقدند که این برنامه به طور اخص جای پای تهران را در کشورهایی همانند ونزوئلا و اکوادور که دیدگاههای مشترک با تهران درخصوص آمریکا دارند، محکم می کند.
در ادامه این گزارش آمده است: در یکی از مدارس علوم دینی ویژه طلاب اسپانیایی زبان در شهر قم، شهروندانی از کلمبیا، ونزوئلا و آرژانتین مشغول تحصیل بودند که بیشتر به دین اسلام گرویده بودند و دروس مربوط به دین اسلام را به زبان کامل اسپانیایی می آموختند که محتوای اسلامی و ضدآمریکایی داشت.


واشنگتن پست افزوده است: در سال های اخیر با اجرای این برنامه، صدها جوان از کشورهای آمریکای لاتین عازم ایران شده اند تا تحت تعالیم اسلامی قرار بگیرند. برخی از طلاب و دانشجویانی که سخت مجذوب افکار و تعالیم ارائه شده قرار می گیرند، در پایان تحصیلات به عنوان افراد وفادار به جمهوری اسلامی آماده اعزام برای تبلیغ آرمان های جمهوری اسلامی می شوند. دانشجویان و طلاب در این دوره های آموزشی سخت مجذوب مدرسان و اساتید می شوند. بخشی از تعالیم انجام گرفته مربوط به آرمان های انقلاب اسلامی و ضد آمریکایی است.
واشنگتن پست نوشته است: علی میریوسفی سخنگوی هیات دیپلماتیک ایران در سازمان ملل دراین باره بیان کرده که تبادل فرهنگی و دانشگاهی رسم متداول میان کشورها است و ایران هم به عنوان یک کشور که شمار قابل توجهی دانشمند طراز اول و موسسات فرهنگی دارد، از این قاعده مستثنی نیست. ایران مانند آمریکا و هر کشور دیگری همه ساله صدها دانشجو از قاره های آفریقا، آسیا و سایر نقاط جهان را می پذیرد.


این روزنامه تصریح کرد: ایران از سال ۲۰۰۵ با افزایش دو برابری شمار سفارتخانه های خود در کشورهای آمریکای لاتین، این مراکز را از پنج به ۱۱ سفارتخانه رساند و افزون بر این نیز ۱۷ مرکز فرهنگی هم در این کشورها دایر کرده و شمار بسیاری هم مسجد در سراسر منطقه برپا نموده است.
شبکه تلویزیون اسپانیایی زبان هم روزانه برای میلیون ها اسپانیولی زبان برنامه هایی پخش می کند که سریال « مریم مقدس» از آن جمله است.
در این ارتباط، « ایلان برمن» نایب رئیس « شورای روابط خارجی» آمریکا اخیرا در کنگره آمریکا گفته است: ایران پیام رسانی به این منطقه را شدت داده است و در این پیام ها، ایدئولوژی خود، سطح نفوذ و اثرگذاری اش را به بهای افول قدرت نفوذ آمریکا بسط و انتشار می دهد.