به گزارش پارس به نقل از تسنیم؛" دیمتری مدودف" نخست وزیر روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی تاکید کرد: کشورهای غربی همواره به صورت هدفمند کشورهای خاور میانه را به نقطه ای بدون بازگشت سوق می دهند که دیگر متقاعد کردن طرف های متخاصم و درگیر در خاورمیانه برای انجام مذاکره بسیار سخت شده است.

وی تصریح کرد: نوع رفتار شرکای غربی ما مانند این است که یک گاو نر را در یک فروشگاه چینی رها کنیم. آنان همه چیز را خراب می کنند و سپس نمی دانند دیگر چه کاری انجام دهند. من همیشه نسبت به تجزیه و تحلیل مقام های غربی شگفت زده می شوم و اینکه چگونه آنان سعی می کنند تا پروژه های متناقض خود را در خاورمیانه به پیش ببرند.

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم صادق باشیم، بهار عربی واقعا چه دستاوردی برای جهان عرب داشته است؟ آیا بهار عربی آزادی را به ارمغان آورده است؟ در بهترین حالت بهار عربی آزادی کمی در پی داشته است. در اکثر کشورها بهار عربی منجر به خونریزی بی پایان، تغییر نظام سیاسی و تنش های متوالی شده است. من دیگر هیچ تردیدی نسبت به این مساله ندارم.

مدودف افزود: چیزی که در لیبی و عراق اتفاق افتاد و آنچه که در سوریه در حال وقوع است نشان می دهد که تحت پوشش مبارزه برای منافع ملی، عزم و اراده ای برای سرنگونی و برچیدن نظام سیاسی وجود دارد تا نفوذ خود را بر امور داخلی افزایش داده و نظام سیاسی وفاداری را تشکیل دهد.

وی تصریح کرد: به نظر من چیز خوبی از این تحولات حاصل نخواهد شد. ما می دانیم چه اتفاقی افتاده و می توانیم وقایع موجود را رصد کنیم. شرایط در عراق بسیار پرنوسان و پرتنش است. هر روز ده ها نفر از مردم عراق کشته می شوند… البته ما بیشترین تلاش خود را برای حمایت از عراق انجام می دهیم. ما با رهبران عراقی دیدار می کنیم، ما با آنان ابراز همدردی می کنیم چرا که سابقه تاریخی طولانی در ارتباط با عراق داریم.

وی گفت: لیبی با این جنگ تکه تکه شده بود و هنوز مناطقی وجود دارد که تحت کنترل و مدیریت دولت مرکزی نیست. لازم به ذکر نیست که چه بر سر معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی آمده است. این وحشتناک بود. این لکه ننگ دیگری برای کسانی بود که این عملیات نظامی را آغاز کردند.

نخست وزیر روسیه افزود: سوریه نیز در آستانه جنگ مشابهی قرار دارد. از نظر ساختاری، جنگ داخلی در هر کشوری یک فاجعه است. ما همواره بر این اعتقاد بوده ایم که قدرت حل مشکلات سوریه باید از طریق مردم باشد. ولی دخالت هایی که امروز شاهد آن در سوریه هستیم منجر به همان مشکلات خواهد شد و کشور بی ثبات دیگری را ایجاد خواهد کرد.