صبح امروز و پس از ۲۴ ساعت گمانه زنی، فهرست نهایی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای شهر تهران منتشر شد. با این حال، فهرست فعلی نیز که برخلاف دوره‌های قبل، با سازوکارهای غیرشفاف و غیرقابل قبول نهایی شد، دچار اشکالاتی است که باید تفصیلا درباره آن سخن گفت.

شب گذشته مالک شریعتی نماینده فعلی تهران و دبیرکل جبهه تحولخواهان رسما اعلام کرد اگر محسن دهنوی در لیست نهایی باشد، از ادامه حضور انصراف می‌دهد؛ چرا که اگر هر دو نفر در مجلس بعدی باشند، مالک شریعتی بنا بر حجت شرعی خود، به اعتبارنامه محسن دهنوی اعتراض خواهد کرد و چنین روالی به نفع جبهه انقلاب نیست. این اقدام انقلابی شریعتی که به دور از فضای سهم‌خواهی و بر اساس منطق گفتمانی بود، مورد توجه و تقدیر فعالان جبهه انقلاب قرار گرفت.

با این حال هنوز ابهاماتی درباره فهرست وجود دارد که به آن می‌پردازیم:

۱- رد صلاحیت روح الله شکری، فرد منتخب به عنوان نماینده شهرری که گویا دیروز اتفاق افتاده، نشان می‌دهد که سازوکارهای انتخاب نفرات در این دوره با اشکالات جدی مواجه بوده است. با این حال آنچنان که صحنه نشان می‌دهد فردی به نام میلاد میرزایی جایگزین شده که در مجمع عمومی، رأی پنجم را کسب کرده است. با چه سازوکاری این کار انجام شده است؟

۲- عدم صلاحیت یکی از خروجی‌های هیأت انتخاب، تنها محل بحث نیست. اضافه شدن فردی به فرآیند به نام مجتبی صفایی بدون طی کردن مراحل فرآیندی چه منطقی دارد؟ شائبه‌هایی که درباره ردصلاحیت ایشان در دوره ‌های قبل در حوزه انتخابیه کرمانشاه است را چه کسی پاسخ می‌دهد؟

۳- با کنار گذاشتن محسن دهنوی، منطقا نفر بعدی مطلوب شورای انتخاب (محسن پیرهادی) باید جایگزین می‌شد که آرای برابری با نفر آخر (سعید آجورلو) داشته و صرفا بر اساس قرعه کشی از لیست خارج شده بود. بر اساس چه منطقی فرد دیگری جایگزین شده است؟

۴- از روز گذشته تاکنون، جلسه‌ هیأت انتخاب شورای ائتلاف برگزار نشده است. چرا افرادی پشت پرده بدون نظرخواهی از شورای انتخاب و تکیه به سازوکارهای معیوب و غیرمصوب، نظرات خود را در لیست اعمال کرده‌اند؟

۵- چه‌کسی پاسخگوی سهم‌خواهی جبهه پایداری که بدون شرکت در فرآیندها، ابتدا ۷ کرسی و در حال حاضر ۸ کرسی را بدون رعایت اصول ائتلاف و منطق وحدت اشغال کرده‌اند، خواهد بود؟ مگر شعار ما «نه به سهم‌خواهی» نبود؟مسئله بعدی مصوبه اشتراک صفر شورای انتخاب است که در حال حاضر برای برخی از اعضای جبهه پایداری رعایت نشده است.

۶- با ذکر این نکات که «رای گیری درونی صورت گرفته و احترام به نتایج وظیفه ماست»؛ «منطق ما از ارائه فهرست به مردم، انتخاب شایستگان و تهیه سبدی از تخصص‌های مختلف است؛ نه وابستگی جریانی» و «باید لیست را برای پیروزی مردم و سربلندی انقلاب اسلامی ببندیم؛ نه صرفا بر اساس تاکتیک‌های سیاسی» اعلام می‌کنیم که جای برخی تخصص‌ها از جمله سیاست خارجی، مدیریت شهری در این فهرست خالی است و در حوزه‌های اقتصادی نیز توجه لازم نشده است. به بیان دیگر چون مبنای عمل، صرفاً رأی گیری بوده، توازن تخصصی خود را از دست داده است.

۷- جا برای تغییر به نفع کارآمدی بیشتر هنوز باز است.