به گزارش پارس ، به نقل از فارس، حسن روحانی نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول سخنرانی خود به تشریح برنامه هایش در عرصه سیاست خارجی و داخلی پرداخت.

عارف طی سخنانی در توضیح نقطه نظراتش در حوزه سیاست اظهار داشت: خوب بود که در ابتدا یک جمع بندی از دو مناظره گذشته انجام می شد؛ اعتقاد من جمع بندی دو مناظره گذشته این شد که ما با مشکلاتی روبرو هستیم و به گفته یکی از فرماندهان نظامی رئیس جمهوری باید بیاید که کشور را از حالت بحرانی نجات دهد.

وی افزود: سوال من این است که چه کسانی مسئول وضع موجود هستند که در دو مناظره قبل به این سوال پرداخته نشد؛ مردم حق دارند بدانند که چه کسانی وضعیت موجود را به وجود آوردند و به نظر من خوب است که گفته شود جریان اصولگرا به طور یکپارچه در هر سه قوه حاکمیت داشت.

عارف ادامه داد: من بحثم را در مورد قوه مجریه مطرح می کنم که در زمان تصدی حاکمیت تمام نیرهای اصلاح طلب حتی در سطح یک بخشداری هم حذف کرد که نتیجه آن وضعیت کنونی است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: کنار گذاشتن متخصصین و نیروهای دلسوز و متعهد هم اکنون در کشور وجود دارد.

وی افزود: عملکرد ۸سال گذشته نشان داد که ما نمی توانیم برای پاسخگویی به نیازهای کشور و تحقق آرمان ها به یک جناح خاص خودمان را محدود کنیم و هیچ چاره ای جز استفاده از نیروهای متعهد و توانا و در یک کلام شایسته سالاری نداریم.

عارف اظهار داشت: دولت اصلاحات با شعار توسعه سیاسی آمد اما در عمل یک توسعه فراگیر را دنبال کرد، ما فعالیت های اقتصادی را با فروش نفت ۹ دلار شروع کردیم و کل درآمد حاصل از فروش نفت در ۸ سال دولت اصلاحات ۱۷۳ میلیارد دلار بود و در دوره کنونی حداقل از محل فروش نفت خام حدود ۶۳۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم.

وی ادامه داد: ما رشد اقتصادی ۶ درصد را به دست آوردیم و اشتغال در دوره ما به طور متوسط ۷۰۰ هزار فرصت برای آن ایجاد شد و همچنین گرانی را کنترل کردیم و تورم را پایین آوردیم.

عارف اظهار داشت: ما ارز را تک نرخی کردیم و حدود ۵ سال این موضوع باقی ماند اما سوال این است که با درآمد ۶۳۰ میلیارددلاری حاصل از فروش نفت و اینکه بنا بود نفت را بر سر سفره مردم بیاوریم چرا نان را از سر سفره مردم برداشتیم؟

وی با بیان اینکه باید مسئولیت خودمان را بپذیریم، اظهار داشت: اینکه یک جریان موهوم انحرافی را مسئول وضع کنونی کشور بدانیم خطا است و واقعیت این است که می خواهیم مسئولیت را از سر خودمان رفع کنیم. چرا که رئیس دولت این جریان انحرافی را نمی پذیرد و کسانی که جزء این جریان انحرافی هستند رئیس دولت به عنوان نزدیکان خودش می داند پس به نظر من اخلاقی این است که جریان اصولگرا مسئولیت خودش را بپذیرد و راهکار لازم را دنبال کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، گفت: بر این باورم که مردم در دهه چهارم انقلاب دیگر نباید روش آزمون و خطا را دنبال کنند و باید بر اساس توانایی ها و شایستگی ها و بر اساس عملکرد خود گذشته رئیس جمهور را انتخاب کنند.

عارف اضافه کرد: باید تمام اصول قانون اساسی به عنوان میثاق ملی دنبال شود و اولویت اول من هم فصل سوم قانون اساسی یعنی حقوق ملت خواهد بود.

وی ادامه داد: بنده به استان های غربی سفر کردم و مطالبات بر حق این مردم را شنیدم، همه مردم در مورد مسئله گرد و غبار رنج می برند و ما برای این چه کار کردیم؟

عارف تاکید کرد: من معاونت اقوام را تشکیل می دهم تا مطالبات به حق اقوام دنبال شود؛ در ارتباط با زنان هم خوشبختانه در قانون اساسی اصل مترقی ۲۱ را داریم و امیدواریم که در دولت آینده بتوانیم از همه ظرفیت های قانون اساسی برای پاسخگویی به مردم و تعالی و پیشرفت کشور استفاده کنیم.

سید محمد غرضی در واکنش به اظهارات عارف، گفت: از اول جلسه تاکنون بحث بر سر دو گروه اصولگرا و اصلاح طلب بوده است. درحالی که ۳۰ سال است که قدرت در انحصار این آقایان بوده است.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر کشور در حال حاضر دست دو گروه بود، دو نفر اینجا بودند اما می بینیم که از اصولگرایان و اصلاح طلبان چند نفر اینجا هستند که این نشانه شکست قطعی اصولگرا و اصلاح طلب است.

وی با بیان اینکه این دو گروه باید امروز تکلیف ما را مشخص کند، تصریح کرد: طبق آیه سوره مومنون که درباره حزب است، آیا در نفی حزب است یا خیر. اگر نیست بگویند چه گروهی هستند.

غرضی با اشاره به اینکه گروهی در کشور آمدند و حکومت کردند و دبیرکل این حزب در انتهای کار گفت، قانون اساسی اصلاح طلب، منشور سازمان ملل است، تاکید کرد: آیا ما واقعا رویمان می شود بگوییم که هنوز اصلاح طلبیم؟

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر رأی و دولت دارید، نوش جانتان اما اینکه اصلاح طلبان امروز بخواهد با ایراد به بقیه حکومت کند، نمی شود.

وی تصریح کرد: حرف های آقای عارف ناشی از این است که هم اصلاح طلب است و هم می خواهد با قرض گرفتن از آن اسامی، مردم به وی رای دهند، لذا باید گروه اصلاح طلب و اصولگرا وضع خود را با متن مردم تعیین کند.

غرضی با بیان اینکه متن انقلاب در مشروطه، ملی کردن صنعت نفت، ۲۲ بهمن و جنگ و مبارزه با خارجی ها است، افزود: بیایید اما بگویید که چه اتفاقاتی افتاده که متن انقلاب که ۹۸ درصد آرا را داشته، امروز باید کلی هزینه کند که مردم پای صندوق رای بیایند. غیر از این دو گروه متن انقلاب را از صحنه دور کرده است.

محمدباقر قالیباف درخصوص اظهارات عارف گفت: آقای عارف فرمودند که اگر در دولت قرار بگیرند معاونت مربوط به اقوام را به وجود می آورم؛ سؤال من این است که در دولتی که جنابعالی به عنوان معاون اول دولت در آن ۸ سال بودید طبق قانون اساسی می توانستید این کار را انجام بدهید چه ضمانتی وجود دارد که این کار اتفاق بیافتد؟

وی افزود: تشکل های مردمی به خصوص تشکل هایی که رویکردهای مذهبی دارند مانند مساجد و هیئت های مذهبی و تشکل هایی که عموماً اثرگذار هستند که بخشی از باورهای و فرهنگ های کشورمان است در آن مدت کارنامه شما در این زمینه چیست و در این دولت چه ضمانتی است که اشتباهات گذشته تکرار نشود.

در ادامه سخنان قالیباف، حدادعادل در پاسخ به صحبت های عارف گفت: اینکه می فرماید برای اقوام معاونت ایجاد می کنید آیا برای قوم فارس هم معاونت ایجاد می کنید؟

ادامه دارد…