به گزارش پارس به نقل از ایسنا، ریاض به منظور مقابله با بیکاری شهروندان سعودی، اصلاحات فوری در بازار کار را دنبال می کند و شرکت ها را واداشته تا به استخدام از میان شهروندان این کشور بپردازند.

شهروندان سعودی از هر ۱۰ شغل موجود در بخش خصوصی تنها یک شغل را در اختیار دارند و در مقابل حدود ۹ میلیون تبعه خارجی در این کشور به کار اشتغال دارند.

به گفته برخی از شرکت ها، علت افزایش تصدی مشاغل از سوی اتباع خارجی، درخواست حقوق بالاتر توسط شهروندان سعودی و دشوارتر بودن اخراج آنهاست. شرکت های دیگر بویژه در حوزه کارهای دشوار، جذب کارکنان سعودی را دشوارتر عنوان می کنند.

عربستان اوایل سال جاری با بازرسی خیابانی و دفاتر شرکت ها، مقابله با اتباع خارجی که به طور غیرقانونی در این کشور اقامت و اشتغال دارند را آغاز کرد.

این کشور که ۲۸ میلیون نفر جمعیت دارد، مدتها قوانین سخت حضور کارکنان خارجی را نادیده گرفت و موجب تشکیل بازار سیاه بزرگی برای کارکنان خارجی شد.

بر اساس گزارش رسانه های داخلی به نقل از اداره گذرنامه عربستان، ۱۲۴ هزار نفر از اوایل آوریل که دولت به اتباع خارجی برای روشن کردن وضعیت اقامتشان سه ماه فرصت داد، این کشور را ترک کرده اند.

تاثیر اقتصادی مهاجرت کارکنان خارجی هنوز مشخص نیست. عرب نیوز از به تاخیر افتادن پروژه های ساخت جاده در ریاض به دلیل کمبود کارگران خارجی خبر داد. با این همه اقتصاددانان سعودی می گویند شرکت ها به دلیل هزینه پایین نیروی کار خارجی، بیش از اندازه نیرو استخدام می کنند.

به گزارش رویترز، بسیاری از اتباع خارجی که در عربستان به کار اشتغال دارند، از کشورهای هند، پاکستان، نپال، سریلانکا، بنگلادش، فیلیپین، اندونزی، یمن، اتیوپی و کشورهای عرب دیگر هستند.