به گزارش پارس ، شیخ" محمد البحرانی" از اندیشمندان عربستان سعودی در گفت وگو با فارس، درباره خودسوزی یکی از شهروندان این کشور در ریاض گفت: امروزه حرف و حدیث درباره ثروت هنگفت شاهزادگان خانواده آل سعود و تبدیل شدن افراد وابسته به آنها به فئودال، در هر محفلی در میان مردم کشورمان به گوش می رسد و سانسور ریاض برای سر پوش گذاشتن به فقری که روز به روز در حال افزایش است، راه به جایی نمی برد.

وی با یادآوری پس انداز های هنگفت خانواده حاکم در عربستان در بانک های اروپایی و آمریکایی، تاکید کرد که بخش عمده ای از مردم عربستان از وضعیت موجود و بی عدالتی ناراضی اند و این نارضایتی کم کم سد سانسور و ترس و ارعاب را می شکند و هم اکنون به منصه ظهور رسیده است.

این روحانی برجسته عربستان با بیان اینکه نظام ریاض هیچ اهمیتی به اینکه فقر و محرومیت در میان ملت شیوع پیداکرده است، نمی دهد، افزود: آنچه برای حاکمان و خانواده حاکم بر عربستان مهم است، این است که چگونه جیب های خود را از ثروت های مردم پر کنند؛ حتی اگر مردم در فقر به سر ببرند.

البحرانی خودسوزی یکی از شهروندان عربستانی به خودسوزی را کاملا آگاهانه و غیر تصادفی خواند و تاکید کرد که قشر وسیعی از مردم کشورمان مدت هاست که زیر فشار فقر و محرومیت به سر می برد و صدای ناله این قشر مستضعف کاملا آشناست. بسیاری از مردم عربستان در شرایطی که این فرد اقدام به خودسوزی کرد؛ به سر می برند. اگر به مناطق شرقی این کشور سری بزنیم؛ تعداد این گونه افراد بسیار بیشتر است.

وی با بیان اینکه آمار بیکاری و فقر در شهرهای الاحساء والقطیف بیداد می کند؛ افزود: بسیاری از مردم ما نه تنها امکان تحصیل و سواد آموزی را ندارند؛ بلکه از حداقل امکانات برای زندگی بی بهره اند و لذا معتقدم که تصمیم این فرد و افراد دیگر به خودسوزی امری غیر طبیعی نیست؛ بلکه کاملا انتظار چنین پدیده ای در عربستان را داشته ایم.

البحرانی با پیش بینی انتشار و افزایش پدیده خودسوزی در میان شهروندان عربستانی در اعتراض به نابسامانی موجود در کشورشان؛ گفت: بخش های عمده ای از مردم عربستان از فقر، گرسنگی و بحران مسکن رنج می برند. حتی برنامه های زیادی در تلویزیون" ام. بی. سی" این کشور درباره این گونه مشکلات سخن می گوید به گونه ای که آدمی گمان می کند که ریاض واقعاً به دنبال حل این مشکلات است؛ این در حالی است که این برنامه ها نیرنگی بیش نیست.

وی با بیان اینکه انتفاضه مردمی عربستان برای تغییر وضعیت موجود در راه است، افزود: به همگان اطمینان می دهم که در آینده ای نزدیک شاهد تحرکات مردمی گسترده ای در این کشور خواهیم بود. این تحرکات همه مناطق عربستان را در بر خواهد گرفت و نظام ریاض را غافلگیر خواهد کرد.

این فعال عربستانی، سرنگونی نظام آل سعود را خواسته اصلی این انتفاضه خواند وافزود: مردم منتظر شعله ور ساختن این آتش هستند؛ تا خانواده آل سعود را طعمه این آتش کنند.

البحرانی با اشاره به سانسور رسانه ای آل سعود برای جلوگیری از انتشار اخبار فقر و محرومیت، گفت: با وجود همه سانسورهای رسانه ای، ولی همه مردم به رسانه هایی برای نشر این اخبار تبدیل شده اند و امروز سخن گفتن درباره این پدیده به امری عادی در هر محفلی در آمده است. علاوه بر این مردم در شبکه های اجتماعی به وضعیت موجود انتقاد می کنند و صدایشان را به دیگران می رسانند.

وی با اشاره به بحران مسکن در عربستان سعودی، گفت: جالب است بدانید که بنده ۶برادر دارم که همه آنها از نعمت مسکن بی بهره اند و این وضعیتی بسیار زیاد در میان مردم عادی به چشم می خورد.

هفته گذشته یک تبعه سعودی که در اعتراض به بی عدالتی اقتصادی و اجتماعی در عربستان دست به خودسوزی زده بود، بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد. این مرد که روز پنج شنبه خودسوزی کرده بود؛ جمعه شب در بیمارستان درگذشته است.

روز شنبه این هفته، اعضای خانواده قربانی در مقابل بیمارستان محل بستری شدن وی تجمع کردند و خواستار پاسخگویی مسئولان پلیس در مورد علت مصادره اجناس وی شدند. آنها از مقامات خواستند تا توضیح دهند که چه چیزی فرزندشان را وادار به خودسوزی کرده است.

مقامات سعودی از هرگونه اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده اند و حتی از افشای نام کامل و سن این مرد امتناع می کنند.

پس از اقدام به خودسوزی محمد بوعزیزی تونسی در دسامبر ۲۰۱۰ که منجر به شعله ور شدن انقلاب مردمی در تونس شد، چندین مورد خودسوزی اعتراض آمیز در کشورهای عربی گزارش شده است.

از فوریه ۲۰۱۱ تاکنون چندین تظاهرات ضد دولتی در مناطق شرقی عربستان برگزار شده و معترضان خواستار انجام اصلاحات سیاسی در این کشور شده اند.

اعتراضات ضد دولتی از نوامبر ۲۰۱۱ یعنی زمانی که نیروهای امنیتی در قطیف به روی معترضان آتش گشودند و ۵ معترض عربستانی را به قتل رساندند، افزایش یافته است.