به گزارش پارس ، فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد در حالی که گزارش ها از گسترش دامنه ناآرامی های سوئد از استکهلم، پایتخت این کشور به شهرهای دیگر حکایت دارد نیروهای پلیس سوئد بار دیگر روانه استکهلم شده اند تا به خاموش کردن شعله اعتراضات در آنجا کمک کنند.

شش روز از ناآرامی ها در استکهلم سوئد در اعتراض به خشونت پلیس که به کشته شدن پیرمردی ۶۹ ساله منجر شد می گذرد و خشم مردم همچنان ادامه دارد. گزارش ها حاکی از آن هستند که شورش ها عمدتاً در مناطق فقیرنشین استکلهم جریان دارند.

سوئد در میان باورهای عامیانه به کشوری شهره به آزادی، تحمل و الگویی از دولت رفاهی شناخته شده اما شورش های اخیر شکاف بین قشر مرفه و قشر فقیر این کشور که اکثراً جوانانی بیکار و با تحصیلات اندک هستند را به رخ کشیده است.

شب گذشته، دو خودروی دیگر در استکهلم به آتش کشیده شدند و این رخدادی بود که در خلال شش روز گذشته بارها خواب خوش یکی از آرام ترین پایتخت های اروپایی را آشفته کرده است.

یک سخنگوی پلیس می گوید: « اوضاع قدری آرام تر است، اما به آتش کشیدن خودروها همچنان ادامه دارند. »

استکهلم مرکز اعتراضات است، اما هرگز تنها کانون آن نیست. ناآرامی ها به شهر « اوربرو» ، از شهرهای مرکزی سوئد هم سرایت کرده است.

پلیس سوئد می گوید دهها جوانی که ماسک به چهره زده بودند سه خودرو و یک مدرسه را به آتش کشیدند و سعی کردند ایستگاه پلیس را هم آتش بزنند.

یک ساختمان خالی در « سودتلیا» که شهری در نزدیکی استکهلم است هم به آتش کشیده شده است.

ناآرامی های سوئد از شب یکشنبه از استکهلم آغاز شد. در این روز پلیس به مردی ۶۹ ساله که گفته می شود مهاجری از کشور پرتقال بوده و خودش را در آپارتمانی در غرب پایتخت این کشور حبس کرده بود، شلیک کرده و وی را به قتل رساند.

پلیس سوئد ادعا کرده به قصد دفاع شخصی به این مرد مسن شلیک کرده زیرا او با چاقو به نیروهای پلیس حمله ور شده است. اما معترضان اعتمادی به روایت های رسمی پلیس از این واقعه ندارند.

معترضان خشمگین ظرف شش روز گذشته بیش از ۱۰۰ خودرو را در این کشور به آتش کشیده اند تا کشوری که همواره امنیت های اجتماعی خود را مایه مباهات دانسته بود، در شوک فرو ببرند.

دولت هفت ساله راست گرایان میانه رو در سوئد باعث کاهش مزایای اجتماعی مردم در این کشور شده است؛ به علاوه این کشور در سالهای اخیر با سیل عظیمی از مهاجرت ها از سایر کشورها روبرو بوده است.

بیکاری جوانان به خصوص در مناطق حاشیه ای سوئد بالاست و حدود ۱۵ درصد جمعیت این کشور را هم اتباع زاده شده در کشورهای دیگر تشکیل می دهند.