به گزارش پارس به نقل از فرارو، محسن کوهکن سخنگوی هیات رئیسه مجلس هشتم گفت: « وقتی کسی مدعی اصولگرایی است به این معناست که وی یکسری اعتقادات و نظرات خاصی دارد که بر اساس مبانی اصولگرایی می‎ باشد. یعنی نمی‎ شود کسی بگوید اصولگرا است اما این مبانی را قبول ندارد. »

وی ادامه داد: « اقتضاء تفکر اصولگرایی این است که اگر کسی وارد کاری می‎ شود دنبال انجام تکلیف و وظیفه خود باشد. در تفکر اصولگرایی دست یافتن به سکان دستگاه‎ های اجرایی کشور هدف نیست؛ بلکه وسیله‎ ای برای انجام وظیفه و خدمت بدون منت است. »

وی خاطرنشان کرد: « لذا اگر تفکر به این صورت باشد هرکسی که این بار وظیفه را از روی دوش وی بردارد باید ممنون آن فرد باشد. »

این نماینده سابق مجلس اظهار کرد: « افرادی که مدعی اصولگرایی هستند به صورت طبیعی به دنبال رفع تکلیف هستند و لذا ممکن است بگویند می‎ نشینیم و با یک ساز و کار مورد توافق، فردی را انتخاب می‎ کنیم و آنگاه دیگران حتی با تشکر از قبول مسئولیت توسط آن فرد کنار می‎ روند. »

وی ادامه داد: « لذا اگر در مجموعه اصولگرایان فردی بیاید بگوید من ایستاده‎ ام، ثبت نام کردم و تا آخر هم می‎ مانم، این فرد را دیگر نمی‎ توان اصولگرا دانست. »

وی افزود: « قطعا بزرگان و کسانی که توجه و حساسیت دارند روی اینکه جریان اصولگرایی به عنوان یک جریان سالم به خدمت در دستگاه‎ های اجرایی کشور ادامه دهد باید بر اساس منطق و با روش‎ های اخلاقی این افراد را زیر سوال ببرند و تفکر آنها را به چالش بکشند و با عذرخواهی به آنها اعلام کنند اگرچه مدعی اصولگرایی هستید اما شما اصولگرا نیستید چون اصولگرایی ساز و کار خود را دارد. »

وی تصریح کرد: « لذا با حکم عقل و منطق و با حکم سپردن سکان اجرایی کشور به دست فردی که از شرایط حداکثری برای اداره کشور برخوردار است باید به سمت وحدت رفت و اگر به سمت تکثر برویم هم نخبگان سیاسی و دلسوزان نظام آنها را نخواهند بخشید و هم اینکه معلوم نیست آنها به تکلیف خود عمل کرده باشند. »

کوهکن گفت: « لذا بعضی دوستان که برای ما محترم هم هستند باید مقداری از خود بگذرند و از جایگاه خود بزرگ‎ بینی پایین بیایند و به یک ساز و کاری اعتماد کنند و بپذیرند اساسا مصالح نظام و مصالح حفظ ادامه خدمت اصولگرایی در کشور یک اصل است و اگر این تفکر را بپذیرند، روحیه‎ ها برای رسیدن به تفاهم و جلوگیری از تکثر آماده می‎ شود. »

کوهکن درباره جبهه پایداری و نقش این جریان در عدم رسیدن اصولگرایان به وحدت گفت: « در ارتباط با برادران پایداری باید گفت ما آنها را به هر جهت برادران دلسوزی می‎ دانیم، اما بارها در مقاطع مختلف هم گفتیم که تجربه نشان می‎ دهد در کشور ما فارغ از نوع تفکر (اصلاح طلب باشد یا اصولگرا) مردم هیچ‎ گاه از تفکرات و رفتار رادیکالی استقبال نمی‎ کنند. »

وی با بیان اینکه جبهه پایداری در انتخابات مجلس نهم با تمام قدرت وارد شد اما دستاوردی کسب نکرد گفت: « درست است که ما می‎ گوییم باید دنبال تکلیف باشیم و وظیفه خود را انجام دهیم، اما انجام تکلیف یک بحث است و انجام این تکلیف با روش‎ ها تندروی و رادیکالی و دیگران را متهم کردن و خود را بهتر از همه دانستن یک بحث دیگر است که ناشی از نگاه‎ های خود بزرگ بینانه‎ ای است که به افراد آسیب می‎ زند. »

وی ادامه داد: « به نظر من به حکم عقل و اعتقادات اگر یک جریانی کسی را داوطلب کرد که نه تنها موجب وحدت نمی‎ شود؛ بلکه موجب تفرق و تفرقه می‎ شود معلوم نیست کاری که آن جریان انجام می‎ دهد ادای تکلیف باشد. »

وی افزود: « لذا توصیه ی همراه با سلام ما به برادران پایداری این است که اگر به روش‎ های رادیکالی و دیدگاه‎ های بسته خود ادامه دهند و در فردای انتخابات ببینند به هر میزان در تفرق و تکثر آرا نقش داشتند و باعث شدند فردی که نمره وی ۱۶ است رای نیاورده و فردی که نمره وی ۱۲ است رای آورده قطعا پیش خدا مسئول هستند و نمی‎ توانند بگویند ما به تکلیف عمل کردیم و به دیگران کاری نداشتیم. »

کوهکن درباره شاخص‏ ‎ ها و مولفه‎ های رسیدن به وحدت در جریان اصولگرایان گفت: « اول اینکه دوستان باید با سازوکارهای به دور از تعصبات فکری و فردی شرایط موجود را به درستی تحلیل کنند. »

وی ادامه داد: « نکته دوم این که آنچه که لازمه اصولگرایی است که همانا از خود گذشتگی و همراهی با عقل، کار و منطق جمعی است را در مقابل خود قرار دهند. »

وی افزود: « سوم اینکه به ساز و کار نظرسنجی که یک روش علمی و منطقی است توجه کنند و بر آن مهر باطل نزنند و نگویند ما نظرسنجی را قبول نداریم. »

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: « چهارم اینکه حرمت جایگاه‎ هایی که همیشه با دلسوزی و به دور از هرگونه سهم خواهی مشی اتحاد، وحدت و ائتلاف میان اصولگرایان را دنبال می‎ کردند حفظ کنند و به نصایح و نظرات آنها که دلسوز و خیرخواه می‎ باشند توجه کنند. »

کوهکن تاکید کرد: « اگر این چهار مولفه را مدنظر قرار داد می توان به یک ائتلاف، انسجام و یا بهتر از اینها به یک اجماع همگانی میان اصولگرایان امید داشت. »