عباسعلی کدخدایی  سخنگوی شورای نگهبان در بازدید از محل ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور  گفت: صلاحیت بسیارى از ثبت نام کنندگان تایید نمی شود.
 
 کدخدایی افزود: مشغول بررسی هستیم و سیاست هاى کلى مقام معظم رهبرى مبنا قرار میگیرد.

وی با اشاره به اینکه روند ثبت نام رضایت بخش است و مسئولان بر روند ثبت نام نظارت دارند، گفت: شوراى نگهبان هنوز براى تایید صلاحیت داوطلبان جلسه اى برگزار نکرده اما از فردا جلسات برگزار میشود.
 
 
سخنگوی شورای نگهبان گفت: با توجه به حجم و اشتیاق شرکت کنندگان انتخابات ریاست جمهوری باید توجه کنیم که این اشتیاق واقعی باشد و فکر نکنیم که جشنواره ثبت نام است.

کدخدایی ادامه داد: پست ریاست جمهوری یعنی مقام دوم کشور و نیازمند سوابق مدیریتی بالاست و در قانون آمده است که باید از رجال سیاسی باشد و این از شاخص های بسیار گران سنگ است.

 

کدخدایی گفت: نباید اینگونه باشد که ثبت نام برای انتخابات تفننی انجام شود.

وی ادامه داد: البته قوانین و مقرراتی که داریم کافی نیست و حداقلی است. امیدواریم لایحه جامع انتخاباتی با همت نمایندگان مجلس هر چه زودتر تصویب شود.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان از روز اول با حضور کارشناسان بر روند ثبت نام نظارت داشته و در پایان روز مدارک ثبت نام کنندگان ارسال و بررسی می‌شود.

کدخدایی گفت: طبق قانون شورای نگهبان در ٥ روز فرصت اعلام نتیجه دارد، اما طبق تبصره همین قانون این زمان تا ٥ روز دیگر هم قابل تمدید است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه تاکنون ١٢٠٠ ثبت نام کننده اعلام شده است و تعداد اندکی از این افراد چهره سیاسی اند، افزود: بررسی‌ها انجام شده و فردا در شورای نگهبان جلسه داریم تا نتایج را بتوانیم اعلام کنیم.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اصل ١١٥ بسیاری از افراد طبق آمار وزارت کشور احراز صلاحیت نمی‌شوند و انتظار نداشته باشند که صلاحیت شان توسط شورای نگهبان تایید شود.