به گزارش پارس به نقل از مهر، باور بر این است که پیشینه انتخابات در ایران به نزدیک صد سال پیش بر می گردد، نخستین انتخابات و تشکیل مجلس در ایران پس از دوران مشروطیت در این کشور آغاز شد. دستور تهیه اولین نظامنامه (قانون) انتخابات در ایران در سال ۱۲۸۵ خورشیدی توسط مظفرالدین قاجار صادر شد و از آن هنگام انتخابات مجلس قانونگذاری در ایران به صورت نیم بندی و عمدتاً در مناطق شهری، تا زمان انقلاب اسلامی سال ۵۷ برگزار می شد.

مدتی پس از وقوع انقلاب اسلامی، در یک همه پرسی برای تعین نوع نظام که در فروردین سال ۵۸ خورشیدی برگزار شد، اکثریت قریب به اتفاق شرکت کنندگان همه پرسی، به نظام جمهوری اسلامی رای مثبت دادند و پس از آن قانون اساسی کشور تدوین و تصویب شد.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تنها راه انتخاب‏ رئیس‏ جمهور، نمایندگان مجلس خبرگان، نمایندگان‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی (قوه مقننه) و اعضای‏ شوراهای اسلامی (شوراهای محلی) را اتکا به آرای عمومی و از طریق انتخابات دانسته رئیس جمهور با رای مستقیم مردم برگزیده می شود.

ناظران و سرناظران در خط مقدم روند اجرایی انتخابات

معاون حقوقی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با بیان اینکه ناظران و سرناظران در خط مقدم روند اجرایی انتخابات قرار دارند، اظهار داشت: آموزش ناظران و سرناظران در کشور به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

مسعود حمیدی از فعالیت ۱۲۰ هزار ناظر در هیئت های نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی در کشور خبر داد و گفت: دو هزار بازرس ویژه نیز بر روند انتخابات شوراهای اسلامی در کشور نظارت می کنند.

وی با تاکید بر اینکه انتخابات ریاست جمهوری به دلیل موقعیت کشور و انتخابات شوراها به دلیل همزمانی و حساسیت در برخی شهرها، در این دوره استثنایی است افزود: حساسیت این دوره از انتخابات نیازمند توجه و دقت بیش از پیش اعضای هیئت های نظارت بر انتخابات است.

کار اعضای هیئت نظارت در بحث رد صلاحیت نامزدهای شوراها حساس است

معاون حقوقی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا کار اعضای هیئت نظارت را در بحث رد صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها حساس عنوان و تصریح کرد: اعضا در رد صلاحیت افراد باید با استعلام از مراجع با صلاحیت و مشخص شده در قانون، به حد یقین برسند و آبروی افراد را در نظر داشته باشند.

حمیدی، با اشاره به اینکه اعضای هیئت نظارت وظیفه رسیدگی به شکایات را دارند، افزود: هیئت های اجرایی وظیفه دارند شکایات را به هیئت نظارت منتقل کنند.

وی هیئت های نظارت را تنها واحدهای با صلاحیت برای رسیدگی به صحت انتخابات دانست و خاطرنشان کرد: هیئت های نظارت باید اشکالات روند اجرایی انتخابات را به هیئت های اجرایی منعکس کنند و بخشداری ها و فرمانداری ها نیز مکلف به پاسخگویی به خواسته های هیئت نظارت هستند.

هیئت های نظارت در مورد مدرک تحصیلی نامزدهای انتخابات شوراها حساسیت ویژه ای داشته باشند

معاون حقوقی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا وی تاکید کرد: هیئت های نظارت همچنین در مورد مدرک تحصیلی نامزدهای انتخابات شوراها حساسیت ویژه ای داشته باشند و با بررسی مدرک تحصیلی با استعلام از دانشگاه ها یا آموزش و پرورش، وظیفه خود را کامل کنند تا فردی با مدرک تحصیلی جعلی به شوراهای اسلامی وارد نشود.

حمیدی به روند اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی اشاره و تصریح کرد: پس از مهلت ۱۷ روزه هیئت های اجرایی برای رسیدگی به صلاحیت داوطلبان، صلاحیت آنها از سوی هیئت های نظارت نیز باید بررسی شود.

وی اضافه کرد: طبق قانون، هیئت های نظارت آخرین مرجع نظارت بر صلاحیت داوطلبین انتخابات شوراهای اسلامی است.

داوطلبان چهار روز پس از اعلام نتایج صلاحیت می توانند نسبت به نتیجه آن شکایت کنند

معاون حقوقی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با بیان اینکه داوطلبان چهار روز پس از اعلام صلاحیت می توانند نسبت به نتیجه آن شکایت کنند، خاطرنشان کرد: داوطلبین شوراهای اسلامی روستایی باید شکایت خود را به هیئت نظارت شهرستان ها و داوطلبان شوراهای اسلامی شهر باید شکایت خود را به هیئت نظارت استان ها اعلام کنند.

حمیدی گفت: آغاز تبلیغات پیش از ثبت نام و اعلام صلاحیت داوطلبان انتخابات، از مصداق های بارز تخلف انتخاباتی در حال حاضر است.

وی با اشاره به این مطلب که چهارمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، بیست و چهارم خرداد در کشور برگزار می شود، عنوان کرد: اعضای هیات های اجرایی و هیات های نظارت انتخابات شورا باید به گونه ای عمل کنند که انتخابات شوراها در نقاط مختلف کشور تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری قرار نگیرد.

برای چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی روستایی صندوق رای سیار وجود ندارد

حمیدی با تاکید بر اینکه در چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی روستایی صندوق رای سیار وجود ندارد، گفت: وزارت کشور در مجموع به این نتیجه رسیده است که در روستاها چه کوچک باشند و چه بزرگ صندوق های سیار وجود نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت فعال مردم در انتخابات مهمترین هدف فعالاین برگزاری انتخابات باشد.

هزینه از بیت المال برای تبلیغات انتخاباتی ممنوع است

استاندار سمنان نیز با تاکید بر اینکه استفاده از امکانات دولتی و امکانات بیت المال برای تبلیغ به نفع نامزدهای انتخاباتی ممنوع است، گفت: از این امکانات باید در جهت دعوت مردم برای حضور گسترده پای صندوق رای استفاده کرد تا با رای بالای مردم، رئیس جمهوری مقتدر سرکار بیاید.

عباس رهی با بیان اینکه انتخابات امری بسیار مهم و اساسی است که بر مقبولیت نظام می افزاید اظهار داشت: حضور حداکثری مردم در انتخابات آتی یک آری دیگر به آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی و نه بزرگ به بدخواهان است که هر چقدر مشارکت مردمی بالا باشد موجب عقب نشینی دشمنان خواهد شد.

مهمترین بستر، ایجاد زمینه حضور حداکثری مردم در پای صندوقهای رأی است

وی با اشاره به حضور گسترده مردم استان سمنان در انتخابات گذشته افزود: مردم ولایت مدار و انقلابی این استان همواره در عرصه های مختلف خصوصا انتخابات حضور همه جانبه و گسترده داشته و در این انتخابات هم مشارکت حداکثری خواهند داشت.

مقام عالی دولت در استان سمنان ضمن تاکید بر اینکه بسترهای لازم برای برگزاری مناسب انتخابات فراهم شده است عنوان کرد: مهمترین بستر، ایجاد زمینه حضور حداکثری مردم در پای صندوقهای رأی است.

اجرای صحیح و دقیق انتخابات بر اساس قانون مهمترین اصل است

رهی مهمترین اصل برگزاری انتخابات را اجرای صحیح و دقیق انتخابات بر اساس قانون عنوان کرد و افزود: انتخابات بر اساس دستورالعمل ها و قوانین که مر قانون داشته باشد اجرا خواهد شد تا این اصل سلامت انتخابات و بر اساس عدل و عدالت محوری دولت خدمتگزار، انتخابات پرشکوه و عظیمی برگزار شود.

وی کمک به حضور حداکثری مردم در انتخابات را تکلیف همه دانست و خاطرنشان کرد: تمام رای هایی که به نام نامزدهای مورد تایید شورای نگهبان به صندوق ریخته می شود، رای به نظام جمهوری اسلامی ایران است.

استاندار سمنان با تاکید بر اینکه استفاده از امکانات دولتی و امکانات بیت المال برای تبلیغ به نفع نامزدهای انتخاباتی ممنوع است، گفت: از این امکانات باید برای دعوت مردم جهت حضور گسترده پای صندوق رای استفاده کرد تا با رای بالای مردم، رئیس جمهور مقتدر سرکار بیاید.

رهی افزایش اقتدار بین المللی نظام جمهوری اسلامی، اعلام آری بزرگ مردم به نظام جمهوری اسلامی در رفراندوم انتخابات، خلق حماسه سیاسی، از بین رفتن تحریم، فشار و توطئه دشمن علیه کشور، جلوه گر شدن ایران اسلامی در جهان و… را نتیجه حضور پرشور مردم در انتخابات امسال عنوان کرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه گوش به فرمان فرمایشات مقام معظم رهبری هستیم و از قانون نیز عدول نخواهیم کرد افزود: دعوت مردم به انتخابات را یک عبادت می دانیم و هرکس که در انتخابات از قانون عدول کند یقه اش را می گیریم و به قانون تحویلش می دهیم.

انتخابات مهمترین حماسه سیاسی ملت ایران در سال ۹۲ است

معاون سیاسی امنیتی استانداری سمنان نیز حماسه سیاسی ملت ایران در سال ۹۲ را انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا عنوان کرد و گفت: در انتخابات آتی همه باید برای مشارکت حداکثری تلاش کنیم که این امر وظیفه ای شرعی برای ماست.

علیرضا خلخالی قناعت و صرفه جویی توسط مردم را لازمه حماسه اقتصادی عنوان کرد و افزود: مدیریت بحران های اقتصادی نیز یکی دیگر از بخش های حماسه اقتصادی است که راه مأیوس ساختن دشمنان را نیز با مقابله پیدا کرده اند.

وی اضافه کرد: انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر دو انتخابات سراسری و مهم به طور همزمان با دو هیئت اجرایی و نظارت جداگانه برگزار می شود.

نحوه عمل در حوزه انتخابات شوراها و ریاست جمهوری متفاوت است

معاون سیاسی امنیتی استاندار سمنان با بیان اینکه نحوه عمل در حوزه انتخابات شوراها و ریاست جمهوری متفاوت است، افزود: در انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها محدود هستند اما در انتخابات شوراها هزاران نفر کاندیدا می شوند.

وی اظهار کرد: انتخاب شعار سال توسط رهبری همواره با تدبیر و اندیشه راهگشا همراه بوده و انتخاب این عنوان توسط معظم له، دارای پیام های تاثیرگذار بسیاری است.

خلخالی افزود: رهبر معظم انقلاب هر سال با پیام های عالمانه، دقیق و کارشناسانه، چشم انداز سالانه را بر اساس شرایط و مقتضیات کشور در راستای نیل به افق چشم انداز توسعه و تعالی کشور ترسیم و تبیین می کنند و تلاش برای عینیت بخشیدن به فرمایشات ایشان وظیفه همگان است.

جایگاه ویژه واژه حماسه در ادبیات ایران اسلامی

معاون سیاسی امنیتی استاندار سمنان به کارگیری واژه حماسه سیاسی و اقتصادی برای سال ۹۲ توسط امام خامنه ای مدظله العالی را نشان دهنده اهمیت حضور گسترده و حماسی مردم در دو بخش اقتصادی و سیاسی دانست و بیان داشت: در ادبیات ایران اسلامی واژه حماسه جایگاه ویژه ای داشته و از منزلت خاصی برخوردار است و در هر مقطعی که کشور با چالشی روبه رو شده، وجود ویژگی هایی چون غیرت، ایستادگی، شجاعت، حق طلبی و عدالت خواهی ملت، در قالب حرکت های حماسی متجلی شده و مملکت را پیش برده است.

وی با بیان اینکه حرکت حماسی و جهادی ریشه در فرهنگ و آموزه های دینی و مذهبی ملت ایران دارد، خاطرنشان کرد: حرکت حماسی و جهادی اساساً رمز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بوده و استمرار این حرکت عظیم ریشه در این روحیه دارد.

تحریم ها فرصتی برای ورزیده شدن و قوی تر شدن ملت ایران

رئیس شورای اطلاع رسانی استان سمنان ضمن بیان اینکه مطمئناً ملت ایران همان طور که در طول تاریخ به ویژه دوران مبارزه با رژیم ستمشاهی و پس از پیروزی انقلاب در عرصه های دفاع مقدس نشان داد، در دوره تحریم نیز آزمونی دیگر را با سربلندی پشت سر خواهند گذاشت و از این فرصت تاریخی برای ورزیده شدن و قوی تر شدن خود استفاده خواهند کرد.

خلخالی مهم ترین آزمون سالجاری را آزمون سیاسی دانست و گفت: انتخابات در کشور ما نماد مردم سالاری دینی است و خرداد ۹۲ منزلگاه تحقق حماسه سیاسی خواهد بود که در آن سرنوشت سیاسی و اجرایی کشور رقم خواهد خورد و با توجه به بازتاب ها و اثرات مختلفی که این رویداد در عرصه داخلی و بین المللی خواهد داشت، مشارکت گسترده و دشمن شکن مردم هوشیار و ولایتمدار ایران بستر لازم را برای برداشتن گام های بلند ایران در عرصه های مختلف فراهم کرده و بار دیگر نقشه های دشمنان را خنثی و عظمت انقلاب، بصیرت و آگاهی مردم و شعور سیاسی ملت ایران را به جهانیان اعلام خواهد کرد.

دشمن براساس میزان مشارکت مردم در انتخابات استراتژی های خود علیه کشورمان را تهیه می کند

معاون سیاسی امنیتی استاندار سمنان با یادآوری اینکه نگاه دشمنان نظام اسلامی به کیفیت برگزاری انتخابات در نظام جمهوری اسلامی است تصریح کرد: آنان براساس میزان مشارکت مردم در انتخابات استراتژی های خود علیه کشورمان را تهیه می کنند، بنابراین در این دوره همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، باید حضور مردم حماسی باشد.

وی به لزوم خلق حماسه اقتصادی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اهمیت مسائل اقتصادی و ریل گذاری هایی که در سال های گذشته انجام گرفت، قطعا ما می توانیم از نتیجه این اقدامات در سالجاری بهره مند شده و موانع پیش راه انقلاب را برطرف کنیم.

خلخالی با بیان اینکه راهکارهای تحقق عملی حماسه سیاسی و اقتصادی در جامعه باید تبیین و تشریح شود، بر ضرورت تقویت همبستگی داخلی به منظور خنثی کردن توطئه دشمنان تاکید کرد و یادآور شد: تمام نهادها، گروه ها و صاحبنظران باید در این مسیر تلاش کنند و با وحدت و همدلی بر منویات رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانند تا شاهد سرافرازی جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف باشیم.

فرمایشات رهبر معظم انقلاب نقشه راه حرکت مدیران و مسئولان کشور است

معاون سیاسی امنیتی استاندار سمنان گفت: منویات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در آغاز هر سال نقشه راه حرکت مدیران و مسئولان است لذا این مهم همواره باید در راس فعالیت های آنان قرار داشته باشد و برنامه ریزی های لازم در این زمینه انجام شود.

به گفته وی توجه مردم و مسئولان به مسایل اقتصادی و رفع موانع موجود و همچنین فراهم کردن زمینه حضور حداکثری مردم در عرصه های مختلف بویژه انتخابات پیش رو و خلق حماسه ای دیگر در تحقق شعال امسال بسیار موثر است.

خلخالی گفت: دشمن با ایجاد تحریم و فشارهای اقتصادی مختلف در صدد براندازی نظام بود اما در این راستا نه تنها به نتیجه نرسید بلکه راه را برای پیشرفت هرچه بیشتر ایران باز کرد.
به ازای هر ۲۰ صندوق یک سرناظر تعیین می شود

دبیر اجرایی هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان سمنان با تاکید بر اینکه پرهیز از ایجاد شبهه طرفداری از نامزدها باید هرچه بیشتر مورد توجه ناظرین و سرناظرین انتخابات شوراهای اسلامی در شهر و روستاها باشد، افزود: این همایش با هدف آشنایی بهتر این اعضا با آئین نامه ها و قوانین، روند اجرایی و وظایف دقیق آنها برگزار می شود.

حسین نداف با بیان اینکه در شهرها و روستاهای با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر در هر شعبه یک ناظر بر روند اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی نظارت می کنندعنوان کرد: شعبه های انتخاباتی شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر، دو ناظر فعالیت می کند.

وی از ذخیره ۱۰ درصدی ناظر و سرناظر برای فعالیت در زمان نیاز خبر داد و تصریح کرد: در چهارهمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان سمنان، به ازای هر ۲۰ صندوق یک سرناظر تعیین می شود.

روابط عمومی ها بسترساز حضور حداکثری مردم در انتخابات هستند

مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری سمنان بسترسازی با کمک رسانه ها و مطبوعات برای حضور حداکثری مردم در انتخابات را مهمترین وظیفه روابط عمومی ها در این عرصه مهم دانست.

ایرج کارخایی افزود: در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصاد مهمترین جلوه حماسه سیاسی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها با حضور حداکثری مردم است.

وی گفت: در این زمینه باید از همه بسترها و توان ها برای اطلاع رسانی و تبلیغات استفاده شود و با توجه به نقش مهم و تاثیر گذار روابط عمومی ها در امر اطلاع رسانی و تبلیغات باید از بستر و توانایی روابط عمومی ها برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات بهره برد.

کارخایی با تاکید بر اینکه سمنان در دوران انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف حضور و مشارکت بالایی داشته است افزود: رکوردبالای ۷۵ درصد مشارکت را استان سمنان بر جای گذاشته و در انتخابات ۲۴ خرداد نیز با خلق حماسه ای دیگر رتبه بالاتری را کسب می کند.

ترغیب مردم به مشارکت گسترده در انتخابات وظیفه ای همگانی است

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری سمنان ترغیب مردم به مشارکت گسترده را وظیفه ای همگانی خواند و گفت: روابط عمومی ها می توانند با اطلاع رسانی و انجام کارهای تبلیغاتی در این خصوص گام های اساسی بردارند.

کارخایی با بیان اینکه بیان اینکه حماسه سیاسی با حضور مردم در انتخابات محقق می شود افزود: امسال با توجه به انتخابات ریاست جمهوری و شوراها بطور حتم حماسه سیاسی رقم می خورد.
وی با بیان اینکه اقتدار ایران در عرصه های بین المللی با حضور مردم در انتخابات رقم می خورد اظهار داشت: بر همه قشرهای جامعه لازم است تا در پای صندوق های رای حضور پررنگ داشته باشند.

مقام معظم رهبری نقشه راه را در اختیار مسئولان گذاشتند

مدیر کل روابط عمومی استانداری سمنان تصریح کرد: در این شرایط حساس، که ترفندها و عملیات سیاسی دشمن بر علیه ملت در حال تشدید است ملت ایران باید با برگزاری انتخابات خوب و با مشارکت بالا و گسترده گام بلندی برای خلق حماسه سیاسی بردارند.

کارخایی گفت: مقام معظم رهبری با نام گذاری سال جدید نقشه راه را در اختیار مسئولان گذاشته اند و تمام مدیران اجرایی باید اساس و اصل کار خود را بر تحقق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی بنا کنند.

وی افزود: این بار نیز ملت ایران با وحدت و همدلی در انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری حماسه آفرین خواهند بود و همانند انتخابات گذشته تمامی اقشار ملت در انتخابات شرکت و دشمنان را مایوس و توطئه آنها را خنثی می کنند.

کارخایی اضافه کرد: صحنه انتخابات نشان از اقتدار، غیرت و شجاعت ملت وفادار به نظام ایران و پشتیبان مقام ولایت است که ان شاء الله با همدلی و وحدت، حضور یکپارچه و با پشتیبانی از منویات مقام معظم رهبری انتخاباتی پرشور و عظیم داشته باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: حضور تمامی گروه ها و جناح های داخلی و وفادار به نظام برای ورود به کارزار انتخاباتی بدون شک حماسه ملی را در بخش سیاسی رقم می زنند.

گزارش از اعظم سالار