مسئولان در سالگرد یوم الله 9 دی چه گفتند؟

9 دی ایستادگی ملت ایران در مقابل یک جنگ عظیم بیستسالهای بود که دشمن با زمینهسازی و تهاجم فرهنگی میخواست نظام را متلاشی کند و ولایتفقیه را درهم بشکند و ملت ایران با بصیرت، هوشمندی، دشمنشناسی و حرکت بهموقع وارد عرصه شد و بساط دشمن را به هم ریخت.
به گزارش پارس به نقل ازمشرقحماسه نهم دی ماه و حضور عاشورایی مردم حماسه ساز و ولایتمدار ایران اسلامی در راهپیمایی 9 دی ماه 1388 نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و برگ زریّن دیگری در افتخارات مرد و زن ایرانی به حساب می آید . حماسه 9 دی نماد عزّت، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمانهای انقلاب ایستاده اند و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آنها بایستد در برابرتمام دنیای آنها خواهند ایستاد. روز نهم دی ماه در تاریخ انقلاب اسلامی با عنوان روز «بصیرت» تبدیل به یوم الله و ماندگار گردید.
به همین مناسبت برخی از مسوولان و سیاسیون اظهاراتی در پاسداشت یوم الله 9 دی داشته اند که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
نماینده ولیفقیه در سپاه قدس: فتنههای جدید در راه است
نقوی حسینی: ۹ دی "زیباترین و باشکوهترین" تجلی بصیرت دینی ملت ایران است
وی ادامه داد: اگر کسی تحلیل و تصورش این باشد که سال 88 عرصه رقابت انتخاباتی بود سخت در اشتباه است زیرا فتنهگران یک عملیات براندازانه علیه جمهوری اسلامی را آغاز کرده بودند، اگر رقابت انتخاباتی بود که پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در نمازجمعه 29 خرداد سال 88 خاتمه پیدا میکرد، چون با سخنان صریح رهبر معظم انقلاب موضوع کاملاً شفاف شد و شبههای باقی نماند.
نماینده مردم ورامین افزود: اینکه در روز قدس و ایام محرم آن اتفاقات تلخ و ناگوار رخ داد و به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اهانت شد، مشخص بود که موضوع دیگر یک رقابت سالم انتخاباتی نیست بلکه فتنهای بزرگ برای براندازی یک نظام است.
نقوی حسینی تصریح کرد: ملت با شور و شعور آگاهانه و هوشیارانه خود به این نتیجه رسیدند که موضوع براندازی است و خودشان به صحنه آمدند و زیباترین و باشکوهترین تجلی بصیرت دینی را به نمایش گذاشتند و حماسه تاریخی و بزرگ 9 دی را آفریدند.
وی حماسه 9 دی را مقابله و پایان بخشیدن به فتنه براندازانه دشمن عنوان کرد و گفت: حماسه 9 دی روز بصیرت میثاق امت با ولایت و یک نقطه عطف در تاریخ انقلاب و برگ زرین دیگری در افتخارات ملت ایران است.
نماینده مردم پاکدشت: بسیاری از تحریم ها و فشارهای اقتصادی مولود فتنه ۸۸ بود
وی افزود: حضور باشکوه مردم در نهم دی ماه سال ۸۸، اوج بصیرت، آگاهی و ولایتمداری ملت ایران را به معرض نمایش گذاشت.
بشیری با اشاره به برنامه های دشمن در جریان فتنه سال ۸۸ ادامه داد: دشمنان به پایه اصلی نظام اسلامی یعنی ولایت فقیه حمله کردند و تصور اینکه فتنه گران به بهانه اعتراض به نتایج انتخابات به صحنه آمدند، تصوری ساده انگارانه است.
وی با اشاره به دستاوردهای حماسه نهم دی اضافه کرد: در حماسه نهم دی، مردم وارد میدان شده و طومار فتنه گران را در هم پیچیده و توطئه دشمنان را خنثی کردند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت بزرگداشت حماسه نهم دی گفت: این روز باید باشکوه هر چه تمام تر گرامی داشته شود تا مشخص شود چه کسانی در جریان فتنه به مقدسات مردم توهین کرده و به عاشورای حسینی و عزاداران سید و سالار شهیدان هتک حرمت کردند.
بشیری در خاتمه یادآور شد: بسیاری از تحریم ها و فشارهای اقتصادی در جریان فتنه سال ۸۸ به مردم ایران تحمیل شد اما ملت ایران نشان داده است که بر سر اصول و ارزش های انقلاب اسلامی خواهد ایستاد.
امیر اسماعیلی: جوانان در 9دی ثابت کردند نمیگذارند توطئههای دشمنان در کشور موفق شود
در این پیام آمده است: با اهداء سلام به پیشگاه یگانه منجی عالم بشریت حضرت بقیه الله الاعظم (روحی و ارواحنا فداء) و درود به روح پر فتوح معمار کبیر انقلاب حضرت امام راحل (ره) و انسانهای آزاده و بزرگی که با تبعیت از امر مولا و مقتدایشان جان بر سر پیمان نهاده و در راه خدا از خود گذشتند و همچنین آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت برای فرماندهی معظم کل قوا(مدظله العالی). به یقین تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی آکنده از مقاطع حساسی است که در جای جای آن می توان الطاف خفیه و دست قدرت الهی را مشاهده نمود.
این پیام میافزاید: یکی از آن مقاطع حساس، نهم دی ماه 88 است که ملّت شریف، بصیر و آگاه ایران اسلامی با عمل به وصیت پیر مراد خویش که فرمودند: "...نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد..."،"...پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد..." وارد صحنه شده و با پشتیبانی و نشان دادن اوج ارادت خود به ولایت فقیه، زیباترین جلوههای بصیرت، ولایتمداری و دشمنشناسی که حاصل تعلیم و تعلم در مکتب عاشورا و تولی و تبری بود را خلق نموده و به دشمنان این مرز و بوم ثابت کردند که جوانان کنونی این مرز و بوم همچون جوانان نسل اوّل و دوم این انقلاب دوشادوش یکدیگر و با بصیرتی عمیق، آماده اطاعت از فرامین فصل الخطاب ولی امر خود در صحنه حضور بوده و با راهبری ها و هدایت های این سکاندار سفینه انقلاب که همواره با شجاعت و ذکاوت خاص خویش، آن را از میان امواج متلاطم تهدیدات و تهاجمات دشمن به ساحل نجات رهنمون ساخته، نخواهند گذاشت توطئهها و نقشههای استکبار جهانی و نوکران دستآموز او در ادامه راه شهدا و امام شهیدان خللی ایجاد کنند.
در این پیام تصریح شده است: البته این نکته مهم را بایستی یادآور شد که دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هیچگاه تفکرات ناب این انقلاب را برنتافته و لحظهای دست از دشمنی برنخواهند داشت فلذا باید با حفظ بصیرت و درک عمیق از اوضاع سیاسی منطقه و کشور، برای پاسداری از آرمانهای والای امام راحل، شهدا و نظام مقدس اسلامی همچون همیشه در صحنه های انقلاب حضوری فعال و پرشور داشته باشیم.
در پایان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)آجا ضمن گرامیداشت حماسه بزرگ 9 دی، روز پیروزی ملت مومن و ولایت مدار ایران اسلامی در جنگ نرم دشمن، اعلام می دارد جان برکفان و سلحشوران این قرارگاه تا آخرین نفس و آخرین قطره خون خود همگام و همراه با ملت ولایتمدار ایران اسلامی مدافع راستین حریم ولایت و ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهند بود.
مقدم فر: ضرورت ریشه یابی و چرایی ۹ دی/ بزرگترین فتنه زمان حاضر نفوذ است
حمیدرضا مقدمفر در گفتگو با مهر در خصوص مهمترین پیام حماسه ۹ دی و درسهایی که برای مبارزه با فتنههای آتی دارد، اظهار داشت: مهمترین پیام ۹ دی اتحاد و پیروی امت از امام و شکست دشمن بود.
وی افزود: در واقع بصیرت مردم، دیانت مردم، ایمان مردم و در کنار آن حضور به موقع و بهنگام در صحنه، دشمن را دچار شکست کرد و فتنهای عظیم را به پایان رساند.
مشاور فرهنگی رسانهای فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ۹ دی باید به عنوان یک حماسه در تاریخ ما ثبت شود، گفت: این روز در تاریخ نشان داد که اگر امتی پیرو امام خود باشند و زمانی که باید به صحنه بیایند، حضور پیدا کنند و در صحنه فعال باشند، هیچ دشمنی نمیتواند در مقابل آنها پیروز شود.
مقدمفر ادامه داد: ما در فتنه ۸۸ در شرایطی قرار داشتیم که طرح و سناریوی دشمن برای فروپاشی نظام، سناریوی فریب بود؛ یعنی مردم باید دچار استراتژی فریب بزرگ میشدند.
وی تصریح کرد: آنها میخواستند با اسم تقلب، مردم را دچار فریب بزرگ کنند و ملت دچار واگرایی از نظام و مسئولین ارشد نظام شوند. فتنه و سناریوی دشمن نتیجهاش این بود که عدهای به خیابان آمده و به نظام سیاسی و وضعیت موجود اعتراض کنند.
مشاور فرهنگی رسانهای فرمانده کل سپاه با بیان اینکه نسخه مقابل این سناریو این بود که مردم به خیابانها بیایند و فریاد وفاداری از نظام و رهبری سر بدهند، گفت: اینکه در ۹ دی چه چیزی و واقعهای باعث حضور مردم شد، مسالهای است که همواره باید به آن توجه داشته باشیم.
۹ دی تمامکننده قصه ۸۸ بود
مقدمفر ادامه داد: اتفاقی که در روز عاشورا افتاد، باعث شد که مردم در صحنه حضور پیدا کنند. حادثه عاشورا برای ملت و امت ما از مسلمانان گرفته تا غیرمسلمانان، مقدس و قابل احترام است.
وی خاطرنشان کرد: وقتی عدهای در روز عاشورا به این مقدسات بیاحترامی کردند و شعارهایی دادند که اصل نظام یعنی ولایت فقیه را مورد هدف قرار داده بود، خیلی از کسانی که تا آن روز متوجه نبودند و فکر میکردند یک جدال داخلی و دعوای انتخاباتی است، در آن روز متوجه شدند که مسئله این نیست و کسانی که در خیابانها آشوب میکنند، اهداف دیگری دارند و به ارزشهای ملت اعتقادی ندارند.
مشاور فرهنگی رسانهای فرمانده کل سپاه با بیان اینکه اتفاقاتی که در روز عاشورا افتاد، باعث شد تا کسانی که حتی به موسوی و کروبی رأی داده بودند، متوجه شده و به خیابانها بیایند، افزود: این واقعه باعث شد تا مردم یک حماسه دیگر را بیافرینند.
مقدمفر با اشاره به اینکه ۹ دی تمامکننده قصه ۸۸ بود، ادامه داد: ممکن است فتنههایی از این دست و حتی بزرگتر از آن در آینده نیز صورت بگیرد و ما باید مراقب باشیم. فتنه ۸۸ و ۹ دی مردم را از بسیاری از آسیبها و مسائلی که میتواند مردم را دچار مشکل کند، واکسینه کرد.
بزرگترین فتنه در زمان حاضر فتنه نفوذ است
وی با تاکید بر اینکه مردم ایران دیگر تجربه پیدا کردهاند و فریب نخواهند خورد، گفت: افراد خوشسابقهای که در گذشته حتی وزیر و نماینده امام (ره) بودند، فریب دشمن را خوردند و به میدان آمدند و متاسفانه عده کمی پیروی کردند، اما مردم دیگر فریب این فتنهها را نمیخورند.
مشاور فرهنگی رسانهای فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ممکن است این فتنهها در اشکال دیگری اتفاق بیفتد، تصریح کرد: مردم باید کاملاً هوشیار باشند.
مقدمفر، بزرگترین فتنه را در زمان حاضر فتنه نفوذ دانست و خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین تهدیدهای ما نفوذ است؛ نفوذی که بخواهد دوباره عرصه قدرت را بدست بیاورد و به مجلس ورود کند و بخواهد به عرصههای دیگر نیز ورود کرده و حاکمیت را در دست بگیرد.
وی افزود: فتنه عصر حاضر، نفوذی است که جنگ آن جنگ ادراکی و فکری بوده و میخواهد نگاهها نسبت به جایگاه ولایت فقیه تغییر کند و نسبت به این رکن اساسی انقلاب اسلامی و ستون خیمه نظام، شبهه ایجاد کند. این خطری است که امروز ما را تهدید میکند.
مردم باید به مواضع رهبری توجه کنند
مشاور فرهنگی رسانهای فرمانده کل سپاه تصریح کرد: باید با هوشیاری و هوشمندی رفتار کنیم و معیارها و محکها را مورد توجه قرار دهیم. باید به دشمنان تابلودار و آشکار نظام نگاه کرد و دید آنها چه چیزی را مورد حمایت قرار داده و تبلیغ میکنند؛ از اینجا میتوان خط را بدست آورد.
مقدمفر افزود: امروز ببینید برخی افراد، جریانات و رسانههای بیگانه که دشمن ما هستند، چه فعالیتهایی میکنند؟ یکی از محوریترین فعالیتهای آنها، تضعیف جایگاه ولایت فقیه است و با طرح شبهات به دنبال آن هستند و متاسفانه عدهای در داخل نیز با آن همراهی میکنند.
ندیمی با بیان اینکه افرادی در انتخابات شرکت میکنند، باید قانون اساسی را قبول داشته باشند و به آن قسم یاد کنند گفت: تا زمانی که در قانون اساسی قواعد پیگیری شکایات از طریق وزارت کشور و شورای نگهبان وجود دارد نامزدهای انتخاباتی حق ندارند مقابل قانون بایستند.
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل با اشاره به فصلالخطاب مقام معظم رهبری در نماز جمعه با شکوه پس از انتخابات 88 گفت: اینکه برخی پس از استماع این سخنان باز هم از قانون تمکین نکردند مایه تأسف بود.
عضو کمیسیون اقتصادی 9 دی را نقطه عطف تاریخ انقلاب دانست و اظهار داشت: 9 دی نشان داد مردم خواستار اداره کشور براساس قانون و رهبری هستند. یعنی مردم کسانی که نظام را قبول نداشته باشند و قانون اساسی را زیر سوال ببرند، کنار خواهند گذاشت.
ندیمی با بیان اینکه کسانی که قانون اساسی را قبول ندارند نمیتوانند سمتهای اصلی مانند نمایندگی مجلس یا ریاست جمهوری را بر عهده بگیرند، تصریح کرد: کسی که میخواهد نماینده مردم در مجلس شود باید به پایبندی به قانون اساسی سوگند یاد کند، لذا کسانی که قانون اساسی را قبول دارند چگونه میتوانند مورد اعتماد و امین مردم باشند.
به گفته وی انقلاب آفرینندگانی دارد و که نگهداری از آن را بر عهده دارند به تعبیری دیگر مردم هم علت ائتلافی و هم علت ابقایی انقلاب اسلامی هستند.
سردار نجات: همراهان فتنه، لیاقت ورود به مجلس را ندارند/ نظام ۱۸ ماه مدارا کرد
وی دستاورد ۹ دی را مبنی بر این دانست که شعله های فتنه بدست ملت ایران خاموش و فتنه به فراموشی سپرده شد و ادامه داد: بسیاری از کسانیکه در جریان نه دی شرکت کردند، به موسوی رای داده بودند یا کسانیکه در راهپیمانی ۲۵ خرداد به دعوت آقایان موسوی و کروبی شرکت کردند؛ ولی ظرف این هشت ماه متوجه شدند که اینان به نظام ظلم کرده اند.
سردار نجات ۹ دی را نمایش اقتدار ملت ایران با مختصات عمل بر مبنای تکلیف دینی و بصیرت سیاسی خواند و افزود: مردم بدون اینکه کسی آن ها را فراخوان کرده باشد، به میدان آمدند و حمایت همه جانبه آن ها از نظام در مقابل توطئه ها نمایش داده شد و با آرمان های امام (ره) و ولایت فقیه تجدید بیعت کردند و این حرکت، نمایش عشق به ولایت و روحیه ولایت پذیری مردم بود.
نفی قانون و مردمسالاری دینی از ابعاد فتنه بود
معاون فرهنگی سپاه با اشاره به نمایان ساختن مظلومیت نظام از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: ایشان فرمودند فتنه صحنه سیاسی را غبار آلود دیده و بعد از اینکه غبارها نشست، ابعاد آن روشن می شود و مردم در نه دی به روشنگری ایشان پاسخ گفتند و در لبیک به آن همه تبیین حضور خود را نشان دادند.
سردار نجات نفی قانون و مردم سالاری دینی را از جمله ابعاد فتنه ۸۸ عنوان و به این نکته اشاره کرد که از دل دولت اصلاحات، دولت اصولگرای احمدی نژاد بیرون آمد و در ادامه مصادیقی از مجلس را مثال زد.
وی با بیان این مطلب نظام انتخاباتی کشور را سالم توصیف کرد که نمی تواند ۱۰ میلیون تقلب داشته باشد و افزود: افرادی که به نیابت از آقایان موسوی و کروبی خدمت مقام معظم رهبری رسیدند، اعلام کردند که چنین تقلبی امکان ناپذیر است و بنابراین فتنه ۸۸ یک شورش در مقابل مردم سالاری و دموکراسی دینی بود.
سردار نجات آمار ۸۵ درصدی شرکت مردم در انتخابات ۸۸ را در دنیا بی نظیر خواند و تصریح کرد: می توانستیم این حضور را بعنوان یک قدرت در مقابل ابرقدرت ها نمایان سازیم ولی این ها با این دروغ پردازی علیه نظام، این موقعیت را از ما گرفتند.
نظام ۱۸ ماه با موسوی و کروبی برادرانه رفتار کرد
معاون فرهنگی سپاه پاسداران در بخشی دیگر از سخنانش، فتنه ۸۸ را یک روند برنامه ریزی شده دانست و گفت: ستاد صیانت از آرا نظام را به تقلب متهم کرد؛ حضرت آقا نیز در نوروز ۸۸ تاکید کردند که چرا دل مردم را خالی می کنید؟ ولی آن ها تقلب در انتخابات را به یک کلید واژه تبدیل کردند.
سردار نجات با اعلام اینکه در هیچ یک از انتخابات ها استفاده از نماد رنگ سابقه نداشته است، تصریح کرد: این ها از رنگ سبز استفاده و هواداران خود را با همین رنگ ها از منازل خارج کردند؛ موسوی و اطرافیان آن ها مصاحبه کردند و گفتند اگر او رای نیاورد معلوم است که تقلب شده و روز انتخابات نیز همسر یکی از این افراد اعلام کرد اگر انتخابات سالم برگزار شود، یعنی کاندید ما پیروز است!
وی با اشاره به نامه موسوی در روز ۲۱ خرداد به رهبری مبنی بر آثار و شواهد تقلب، گفت: فردای روزی که موسوی مردم را به حضور در خیایان دعوت کرد، مقام معظم رهبری وی را خواستند و فرمودند که اعتراض را از مجرای قانونی دنبال کند ولی همه اطلاعیه های بعدی نیز مردم را به حضور در خیایان ها دعوت کرد.
سردار نجات همچنین از وجود دو جزوه در ستاد موسوی و دفتر حزب مشارکت سخن گفت: در جزوه ستاد موسوی صورت کلی براندازی ترسیم شده بود که اگر پیروز شدیم، خواسته های خود را ادامه دهیم تا تغییر قانون اساسی و اگر پیروز نشدیم مردم بیرون بریزند!
وی با بیان این مطلب افزود: موسوی و کروبی در نه خرداد ۸۸ حصر نشدند؛ بلکه در بهمن ماه سال ۸۹ حصر شدند و نظام نزدیک به ۱۸ ماه با این ها برادرانه برخورد کرد و آقا فرمودند صرفِ اینکه کسی به ما اعتراض می کند نباید به او منافق گفت!
فتنه دوم، موجب حصر موسوی و کروبی بود
معاون فرهنگی سپاه پاسداران ایجاد فتنه جدید را موجب حصر موسوی و کروبی عنوان کرد و گفت: با حمایت از سوی woa و bbc از مردم خواسته شد که برای طرفداری از بیداری اسلامی سوریه در راهپیمایی ۲۵ بهمن شرکت کنند؛ تاج زاده نیز از زندان حمایت کرد و نظام جمهوری اسلامی برای برخورد با ادامه فتنه اقدام به حصر این افراد کرد.
سردار نجات با اشاره به خسارت های مادی و معنوی فتنه ۸۸ اظهار کرد: چه کسی خسارت این خون های ریخته شده را می پردازد؟ نزدیک به ۶۳ میلیارد تومان اموال خصوصی و دولتی از بین رفت؛ ضمن اینکه تحریم های اقتصادی علیه ایران بعد از فتنه شکل گرفت.
وی حضور مجدد منافقین، سلطنت طلب ها و بهاییان در فتنه ۸۸ بعد از سال ها را متذکر شد و افزود: جریان فتنه قشری که منزوی بودند را به کف خیابان آورد؛ ضمن اینکه سران غربی و امریکا رسما از این جریان دفاع کردند و برخی از این ها گفتند مرگ بر اصلِ ولایت فقیه؛ اما چرا یک نفر اعلام نکرد این ها از ما نیستند؟
سردار نجات گفت: مقام معظم رهبری برای عناصر اطلاعاتی و امنیتی پیام دادند و فرمودند توجه کنید این افراد که حوادث عاشورا را بوجود آوردند، ضد انقلاب هستند و حساب این ها را از فتنه جدا کنید ولی خارجی ها اشتباه کردند و کشور جمهوری اسلامی را با گرجستان و اوکراین اشتباه گرفتند.
وی تحلیل دشمن و ضد انقلاب از جمهوری اسلامی را غیر واقعی خواند و افزود: هر زمان مردم احساس تهدید کنند، در هر صحنه ای حضور خواهند داشت؛ در همین بحث اقتصاد مقاومتی نیز همین مردم گره اقتصادی کشور را باز خواهند کرد و باید به این مردم اعتماد کرد.
بازخوانی فتنه ۸۸ انقلابی را از ضد انقلاب تفکیک می کند
سردار نجات در پاسخ به چرایی بازخوانی فتنه ۸۸ اظهار کرد: باید دو خط مبنی بر جریان انقلاب و جریان مقابل را تشریح کرد و بنده چندان به تفکیک جریانی اصلاح طلب و اصولگرا اعتقاد ندارم؛ لذا دو جریان بیشتر نداریم؛ جریان مدافع انقلاب و جریان مقابل و بازخوانی فتنه ۸۸ نشان می دهد کدام جریان در همه صحنه ها حضور دارد و کدام گروه فقط در تظاهرات ها شرکت می کنند؟
معاون فرهنگی سپاه تصریح کرد: آن هایی که منتسب به امام-ره- هستند، حتی یک اطلاعیه (نمی دهند) تا از خط امام(ره) دفاع کند یا آن هایی که از منافع شخصی خود (کوتاه نمی آید)، مشخص است که همراه ضد انقلاب هستند و وظیفه ما این است که جریان همسو با انقلاب را تقویت کنیم تا مردم جبهه دوست را از دشمن بشناسند.
سردار نجات وظیفه مهم وزارت کشور و هیئت نظارت و اجرایی در انتخابات پیش رو را متذکر شد و گفت: این ها باید در عمل شان دهند که چقدر به انقلاب پایبند هستند و این پایبندی بدین معناست که جلوی جریان فتنه را بگیرند؛ کسانیکه پرونده شان همراهی با جریان فتنه است، لیاقت همراهی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را ندارند و انتخابات ۹۴ آزمون پایبندی وزارت کشور و شورای نگهبان به قانون اساسی است.
امینی: ۹ دی، نمایانگر زیست جهان دینی مردم ایران است/ بصیرت؛ آنتی تز فتنه
*آیا ۹ دی را می توان به عنوان یک جنبش اجتماعی در نظر گرفت؟ این پدیده چه عقبه ای دارد؟
۹دی یک پدیده جمعی، اعتراضی، هویت مند، هدفمند و غیر رسمی و خودجوش بود. به این معنا بخش مهمی از ویژگی های یک جنبش اجتماعی را دارد اما این تعبیر هنوز دقیق نیست اگرچه با تسامح می توان از مفهوم جنبش اجتماعی برای ۹ دی استفاده کرد. چون جنبش های اجتماعی چه در نوع کلاسیک مثل جنبش های کارگری و چه در صورت جدیدش مثل زنان و دانشجویی، کم و بیش «بادوام» هستند ولو این که این دوام از نظر شدت و ضعف و از نظر بازه زمانی و از نظر اثرگذاری متفاوت و متغیر باشد.
بنابراین منحصرا اتفاقی که در روز ۹دی سال ۸۸ رخ داد، خودش به خودی خود جنبش اجتماعی نیست اما ظهور خاص و تازه ای از یک جنبش اجتماعی ریشه دار و تاریخی و در واقع با دوام و تاثیر گذار در جامعه ایران خصوصاً در صد و اندی سال گذشته است. در واقع حرکت جمعی و گسترده و اعتراضی مردم در ۹دی ظهور«اکنونی و اینجایی» جنبش اجتماعی دینی(اسلامی و شیعی) مردم ایران است. در این جنبش اجتماعی عنصر محوری شکل دهنده به مطالبات اعضای جنبش، نیروی اصلی به حرکت در آوردن آنها و موجد همبستگی جمعی، مایه جوهری تشخص بخش و هویت ساز جنبش و سازنده دال ها و مدلول های اعتراضی جنبش، «زیست جهان» اسلامی و شیعی است.
*در تلقی های رایج از جنبش های اجتماعی، معمولا جهت مطالبات و اعتراضات اعضای جنبش متوجه حکومت ها و ساخت های رسمی قدرت است که اتفاقاً در مصادیق پیش از انقلاب اسلامی نیز مانند تحریم تنباکو و ۱۵ خرداد و...تایید می شود، اما حرکت ۹دی چنین نبود.
بنابر تلقی که از جنبش اجتماعی دینی در ایران عرض شد، این تفاوت عمده در ظهور جنبش دینی در ایران پیش از انقلاب و ایران بعد از انقلاب اسلامی به خصوص دلیل تفاوت برخورد آن با حکومت که یک نوع تفاوت با یک ویژگی عمده و غالبا مورد اشاره نظریه های جنبش اجتماعی نیز هست، روشن است. ساختار قدرت پیش از انقلاب سکولار و عمدتا مذهب ستیز بود. بنابراین ظهور جنبش اجتماعی دینی به طور طبیعی در اعتراض و تضاد با آن مثل ۱۵ خرداد ۴۲رخ می داد اما با انقلاب اسلامی که بزرگ ترین ظهور جنبش اجتماعی اسلامی در ایران است و شکل گیری یک نظم سیاسی غیر سکولاربه نام جمهوری اسلامی، به طور طبیعی زمینه تضاد و تعارض بین این جنبش اجتماعی و ساختار قدرت تضعیف شده است. بنابراین بیشتر باید انتظار داشته باشیم که جنبش های اجتماعی که ماهیتی سکولار دارند، با ظهوری اعتراضی نسبت به ساختار قدرت اتفاق بیافتند.
*چرا«۹ دی» ۸۸ هشت ماه بعد از روز انتخابات سال ۸۸ اتفاق افتاد؟
۹ دی را باید در بستری که شکل گرفت، بررسی کرد. ۹ دی محصول یک پروسه است که طی چند ماه طی شد و نباید تصور کرد دفعتاً به وجود آمده است. یعنی ۹ دی محصول «تغییر» یک «فضای ساخته شده» در اولین روزهای بعد از انتخابات در۲۳ خرداد است که به تدریج در حال شکل گیری بود. این تغییر فضا و شرایط، در واقع تغییر «فضای فتنه» به «فضای بصیرت» است. اگر روزهای اول بعد از انتخابات را روزهای اوج فتنه بدانیم، ۹ دی نماد اوج بصیرت جامعه است.
در واقع فتنه و بصیرت دو وضعیت «متضاد» یک جامعه است. بنابراین بصیرت «آنتی تز» فتنه به شمار می آید که مانند آب، آتش فتنه را خاموش می نماید. در واقع فتنه عبارت از شرایط و وضعیتی برای یک جامعه است که «قدرت تشخیص» حق از باطل برای بخش هایی از آن تضعیف شده باشد یا بر اثر غلبه ابهامات و تردیدها، توان تشخیص خود را از دست داده باشد. شرایطی که خصوصا در روزهای اول بعد از انتخابات عینیت داشت. جنس فتنه از جنس «چالش نرم» است و مواجهه با آن از طریق ابزارهای سخت انتظامی و حتی نیمه سخت قضایی چندان کارایی نخواهد داشت. در واقع باید فضایی به وجود آورد تا وضعیت بهم آمیختگی حق و باطل، شفاف شود به صورتی که آحاد جامعه قدرت تشخیص از دست داده را به دست آورند و این مسئله زمان بر است.
*حضور مردم چه نقش ها و اثراتی را برجای گذاشت؟
اجتماع اعتراضی و سراسری مردم در ۹ دی از یک جهت به هشت ماه رادیکالیسمی که بعد از انتخابات بر فضای عمومی تحمیل شده بود و تا هتک مقدسات دینی و مذهبی آنها پیش رفته بود، پایان داد.
از یک جهت دیگر ۹ دی یک مقاومت فعال و موثر در برابر خواسته اپوزیسیون و شبه اپوزیسیون داخلی و خارجی بود که تغییر نظام جمهوری اسلامی را به بهانه انتخابات و حوادث بعد از آن دنبال می کردند و این خواسته را ناکام گذاشت.
*این پدیده حاوی چه پیام هایی بود؟ با توجه به شعارهای آن و عمق این پدیده چه مولفه هایی در این خصوص قابل احصاست؟
در واقع جامعه ایران برای چندمین بار خط قرمز غیرقابل چشم پوشی خود درباره ارزش ها و اعتقادات مذهبی اش را آشکار کرد و نشان داد این مفروض خطایی درباره فهم جامعه ایران است که سکولاریزم آنچنان در جامعه ایران قوی شده است که با فعال کردن شکاف اسلام-سکولاریزم، می توان از اسلام عبور کرد.
*راهپیمایی به عنوان یک نوع مناسک سیاسی در انقلاب اسلامی چه جایگاهی دارد و اهمیت آن از چه حیثی است؟
راهپیمایی ها مثل سنت سالانه راهپیمایی ۲۲ بهمن و برخی اجتماعات خاص مانند ۹دی و ۲۳ تیر ۷۸، در حکم «رسانه» انقلاب اند که واقعیت وجودی جامعه را آنچنانی که هست پدیدار می کنند و یا این کار به جنگ تفسیرهای ساخته شده رسانه های گوناگون درباره مردم ایران پایان می دهند و تفسیر واقعی را جایگزین دیگر تفسیرها می کنند.
*۹ دی به عنوان پدیده ای که منجر به ثبات انقلاب اسلامی شد مطرح است در حالی که این پدیده رویکرد انقلابی داشت، چگونه می توان بین این سازش و تنش هماهنگی برقرار کرد؟
پایگاه مردمی انقلاب اسلامی بعد از نظم سیاسی حاصل از آن، یعنی جمهوری اسلامی منقطع و بریده نشد و در صورت بندی های مردمی مثل انتخابات، مثل بسیج مثل اجتماعات مردمی راهپیمایی ۲۲ بهمن و...شکل نهادی به خود گرفت. این ظرفیت مردمی خصوصا در شرایطی که نهادهای رسمی با چالش کارکردی مواجه میشوند، مثل جنگ هشت ساله و مثل حوادث بعد از ۱۸ تیر ۷۸ و مثل ۹دی ۸۸خلاء آنها را پر می کنند. این ظرفیت بنا به طبیعتی که خود دارد و طبیعت مسایلی که در آنها وارد میشود، به صورت سازوکارهای رسمی ظهور نمیکند بلکه ظهوری انقلابی دارد که آگاهانه و اندیشیده شده در مهندسی نظم سیاسی جمهوری اسلامی کار گذاشته شده است. یعنی این نوع نهادسازی پایین به بالا بخشی از نهادپردازی و نظام سازی در جمهوری اسلامی است.
حسن بیادی: ۹ دی یادآور حرکت مردم در خنثی سازی توطئه ضد انقلاب است
ملت بیدار و مجاهد ایران اسلامی در نهم دی ماه 88 و در دفاع از حریم اهل بیت عصت و طهارت (ع)، انقلاب و ولایت بار دیگر امید واهی دستگاههای جاسوسی و رسانهای استکبار را ناامید کردند و حجت را بر اهل فتنه و عاملان آن تمام کردند.
در دنیای کنونی اتاق فکر استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل با تکیه بر شگردهای تبلیغاتی و رسانهای میکوشد جوامع بشری را از حقایق اساسی جهان به دور نگه دارد و با غبار پراکنی در فضای کشورها روحیه حقیقت جویی، ایستادگی و مقاومت را در ملت ها تضعیف نماید.
در چنین شرایطی بصیرت و آگاهی، قطب نماست. در آموزههای دین هم بصیرت از جایگاه ویژهای برخورداراست. انسان باید در حوادثی که پیرامون او میگذرد و پیش روی اوست تدبر کند و از آنها به شکل عوامانه و سطحی نگذرد.
حضرت امیر(ع) در خطبه 103 نهج البلاغه می فرمایند: «رَحِمَ الله امرَأَ تَفَکَرَ فاعتَبَرَ واعتَبَرَ فَأَبصَرَ» رحمت خدا برکسی که تفکر کند و براساس این فکر کردن مسائل را بسنجد و اعتبار کند و با این سنجش، بصیرت پیدا نماید.
انسان بی بصیرت در بزنگاه فریب میخورد و گاهی بدون آنکه بداند در جبهه باطل قرار میگیرد.
در طول تاریخ همواره جبهه حق و باطل در مقابل هم قرار داشته اند و حد وسطی هم وجود ندارد.
«حقٌ و باطلٌ وَ لِکلً أَهلٌ» نهج البلاغه خطبه 16
وی تصریح کرد: 9 دی روز وحدت و انسجام ملی و انقلابی مردم ایران در مخالفت با دشمنان و در حمایت از ولایت و یک حرکت بزرگ ملی بود که در آن همه علاقهمندان به اسلام و انقلاب حضور داشتند و اختصاص به جناح یا دسته خاصی نداشت.
معاون فرهنگی قوه قضائیه حوادث سال 88 را تلخ، درس آموز، سهمگین و دشوار خواند و گفت: این حوادث کشور و ملت را با چالش بزرگی مواجه نمود که با بصیرت مردم انقلابی و هدایتهای رهبری معظم، موفق به عبور از این گردنه دشوار شدیم.
حجتالاسلام هادی صادقی خاطرنشان کرد: در واقع اوج سپری شدن دشواریها روز نهم دی بود و در این روز تیر خلاصی به توطئههای از پیش تعیین شده زده شد که یک قلم آن 55 میلیون دلار حمایت دولت امریکا از این آشوب ها می توان نام برد.
معاون فرهنگی قوه قضائیه با مقایسه مدت زمان فتنه با جنگ تحمیلی اظهار داشت: در یک صحنه مهم از تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی هشت سال دفاع مقدس که یک نوع توطئه با حمایت اکثریت ابرقدرتهای دنیا برای سرنگونی جمهوری اسلامی بود به همت امام راحل و بسیج مردمی و بصیرت فزاینده دفع گردید و در صحنه دیگری هم این بصیرتی که خیلی از آن سخن گفته شده است به خوبی خود را نشان می دهد و آن همین حماسه 9 دی است که روز تجلی بصیرت اسلامی و انقلابی است.
حجت الاسلام و المسلمین صادقی با اشاره به اتفاقاتی که پس از فروکش کردن این جریانات مشاهده میشود گفت: اصرار برخی افراد بر مواضع غلط گذشته خود در خصوص فتنه جای بررسی، مطالعه، نقد و گفتگو دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات 117 و 118 سوره مبارکه توبه گفت: این دو آیه قابل مطالعه جدی و تعمق است که به جنگ تبوک تعلق دارد که از آخرین جنگهای پیامبر گرامی اسلام است و در واقع جنگی حادث نشد و در حد لشکر کشی کار خاتمه یافت.
وی ادامه داد: در اسلام حصرهایی وجود دارند که افراد باید مجازات اجتماعی شوند نه مجازات قضایی، به معنای اینکه از سوی جامعه اسلامی ارتباطاتی با آنها برقرار نشود مثل همین حصری که در قضایای 88 اتفاق افتاد.
معاون فرهنگی قوه قضائیه تاکید کرد: بر اساس سیره نبوی باید این افراد محاصره اجتماعی شوند و هیچ گونه ارتباطی با آنها برقرار نشود، همچنین وظیفه مسلمین است تا وقتی که اینها توبه نکرده باشند و توبه آنها پذیرفته نگردد به خودمان حق ندهیم با آنها ارتباط برقرار کنیم، رفت و آمد کرده، سخن گفته و یا تصاویرشان را منتشر کنیم، چراکه هرگونه حمایتی از این افراد به معنای عدول از سیره نبوی است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رابطه عمیق میان مردم و رهبری باعث شد تا این مسئله برای عموم مردم آشکار شده و به همین دلیل اقشار مختلف آنها به صورت قاطع در مقابل جریان قانون شکن ایستادند و یک «نه» اساسی گفتند.
پژمان فر خاطرنشان کرد: پیام مردم در ۹ دی سال ۸۸ این بود که ما قانون اساسی و دیگر قوانین کشور را قبول داریم و با هیچ یک از شخصیت های حقیقی و حقوقی تعارف نداریم و مسئله قانونشکنی را نمیپذیریم.
سران فتنه بدنبال سوء استفاده از احساسات مردم بودند
وی با اشاره به ماهیت اقدام سران فتنه در جریان حوادث پس از انتخابات ۸۸ اظهار داشت: آنچه آنها انجام دادند ناشی از یک شبهه در نتیجه انتخابات نبود، بلکه به دنبال سوء استفاده از احساسات مردم و شبهه افکنی در اذهان مردم بودند وگرنه همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، اگر کسی سوال و شبهه ای نسبت به انتخابات دارد، برای دریافت پاسخ از مجاری قانونی اقدام می کند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تاکید دائم رهبر معظم انقلاب به همه این جریانات این بود که مطالبه خود را از راه قانون پیگیری کنند، اما اینها در واقع مطالبه نداشتند و می خواستند جریانی را در مقابل انقلاب ایجاد کنند و این جریان را با فتنه های داخلی مدیریت کنند.
ارسال نظر