به گزارش پارس به نقل از فارس از اصفهان، صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، دوشنبه شب در همایش گفت‌و‌گوی تمدن‌ها که در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه گفت‌وگوی تمدن‌ها تداعی کننده معانی خاصی برای شما دانشجویان نیست، گفت: شما اتفاقات آن زمان را به یاد ندارید اما من با این عبارت خاطره دارم و مرا به زمان اصلاحات و دوم خرداد برمی‌گرداند، ایده گفت‌وگوی تمدن‌ها که از سوی رئیس جمهور سابق ایران عنوان شد، مورد استقبال اندیشمندان زیادی قرار گرفت تا جایی که سال 2001 از سوی سازمان ملل به همین عنوان نام‌گذاری شد.

وی دو دلیل عمده را برای طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها از جانب رئیس دولت اصلاحات عنوان کرد: اولین دلیل این است که با فروپاشی بلوک شرق و تجزیه شوروی، در حالی که همه اندیشمندان دنیا انتظار دنیای آرام و بدون جنگ را داشتند و امیدوار بودند که اوضاع بین‌الملل آرام‌تر و بهتر بشود. در این هنگام سمیر هانتیگتون با ارائه نظریه برخورد تمدن‌ها، نوید جهانی چند قطبی با منازعات فراوان را به جهانیان داد تا وهم وجود جهانی عاری از خشونت را از ذهن جهانیان دور سازد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه خلاصه کلام هانتیگتون این است که با فروپاشی شوروی جهان امن نخواهد شد و نظام تک قطبی شکل نخواهد گرفت، افزود: هانتیگتون معتقد بود که تضاد تمدن‌ها در مناطق مختلفی از جهان روی خواهد داد که یکی از این برخوردها، برخورد اسلام با غرب است. به همین جهت نظرات هانتیگتون در ایران مورد توجه گرفت.

وی افزود: به دو دلیل نظرات هانتیگتون در ایران به صورت دقیق بررسی شد و در رسانه‌های ایران واکاوی شد، اول این که جریانی که امروز به آن اصولگرایان تندرو می‌گوییم، این نظریات هانتیگتون را تایید کردند و در قبال آن مبحث استکبارستیزی را پیگیری نمودند که یک استفاده سیاسی بود.

زیباکلام دلیل دیگر بررسی نظرات هانتیگتون در ایران را متوجه ویژگی خاص مردم ایران دانست و اظهار داشت: مردم ایران به ابراز نظرات دیگران در مورد خودشان اهمیت زیادی می‌دهند و به همین دلیل زمانی که هانتیگتون از ایران به عنوان یکی از طرف‌های برخورد تمدن‌هاست، ایرانی‌ها احساس شادی کرده و ایرانی‌ها را مهم می دانند و به همین دلیل دائما این مباحث مطرح می‌شود.

وی با بیان این که در کشاکش این بحث‌ها بود که دوم خرداد شد و دولت اصلاحات روی کار آمد، گفت: رئیس دولت اصلاحات باید با این موضوع مقابله می‌کرد و به همین دلیل عبارت گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح کرد که واکنش‌های داخلی و خارجی به این طرح جدید بسیار خوب بود و صاحب‌نظران از آن استقبال کردند.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران ضمن بیان آثار و تبعات گفت‌وگوی تمدن‌ها بر مناسبات داخلی، خاطرنشان کرد: وقتی که کشور ادعای گفت‌وگوی بین تمدن‌ها را مطرح می‌کند، چطور می‌شود که روزنامه‌ها را تعطیل می‌کند، نظارت استصوابی خبرگان را تایید می‌کند؛ گفت‌وگوی تمدن‌ها باعث ایجاد فضای باز سیاسی در کشور شد تا بتوانیم در موضوعات مختلف بحث کنیم.

وی در بخش دوم سخنرانی خود به بررسی روند تاریخی مذاکرات هسته‌ای پرداخت و افزود: سیاست دولت اصلاحات در بحث هسته‌ای، نوعی سیاست کج‌دار و مریز بود که می‌خواست به صورتی کارهای هسته‌ای را پیش ببرد تا حساسیت ایجاد نشود.

زیباکلام با بیان این که انرژی هسته‌ای هیچ دستاوردی در زمینه‌های اقتصاد، تکنولوژی، توسعه و ... ندارد، گفت: انرژی هسته‌ای برای مردم ایران فقط بیچارگی و بدبختی به دنبال داشته است، اصولگرایان از جمله احمدی‌نژاد از انرژی هسته‌ای برای منافع سیاسی خود استفاده کردند، درحالی که ما در هسته‌ای پیشرفتی نمی‌بینیم و اگر بنا بر پیشرفت بود، کره شمالی که تا ساخت بمب هسته‌ای رفته است، اقتصاد پیشرفته‌ای دارا بود.

وی در پایان علت تمامی مشکلات و موانعی را که استکبار بر سر راه ملت ایران قرار می‌دهد، دشمنی با اسرائیل دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که می‌خواهد کشوری دیگر را از صحنه روزگار حذف نماید، این دشمنی فقط در حرف نیست بلکه با افتخار از آن یاد می‌کنیم مثل همین کمک‌هایی که به حزب الله کردیم و علنا اعلام نمودیم.