به گزارش پارس به نقل از فارسآیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی عصر امروز در دیدار با اعضای مرکز دانشجوی حقوق بشر ایران که در بیت وی برگزار شد با اشاره به اینکه انسان 5 حق طبیعی دارد، اظهار داشت: اگر این 5 حق طبیعی به انسان‌ها داده شود حقوق انسانی آنها در جامعه رعایت شده است.

وی افزود: دین معتقد است با اعتقاد به خداوند و قیامت این 5 حق طبیعی به انسان داده می‌شود.

آیت‌الله حائری شیرازی ادامه داد:‌ امنیت اولین رکن حقوق انسانی است، انسان در شرایطی دارای امنیت است که جان و روح او را از خطر حفظ کند در این شرایط انسان دارای اهمیت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه هر قدرتی می‌تواند به انسان امنیت بدهد، گفت: انسان باید حقوقی را برای خود تعریف کند تا وحشت از کسی یا مسئله‌ای نداشته باشد. به وسیله علم بخشی از امنیت انسان تأمین می‌شود.

آیت‌الله حائری شیرازی تصریح کرد: امنیت مقوله‌ای است که خودبازداری و دگربازداری را به همراه دارد. امنیت باید همراه با حقوق بشر باشد. متأسفانه امروز از علم برای تأمین امنیت استفاده نادرست شده است. به گونه‌ای که شاهد این هستیم به وسیله علم بمب می‌سازند و بر سر مردم بی‌گناه فرود می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه اگر به انسان شخصیت داده شود انسان در مجامع محترم شمرده خواهد شد، گفت: اگر انسان‌ها را بترسانیم انسان در مسیر فساد قدم خواهد گذاشت. برخی دولت‌ها با ایجاد ترس می‌خواهند جامعه دموکراتیک راه بیندازند این راه روشی درستی نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: افرادی که با دین اسلام آشنا نیستند با امر به معروف کردن خود مردم را از دین دور می‌کنند برای امر به معروف کردند باید ابتدا اصول اسلام را شناخت به گونه‌ای که امام (ره) معتقد بودند با شخصیت دادن به زنان آنان حجاب را رعایت خواهند کرد. بنابه اعتقاد ایشان زورگویی به مردم در خصوص دین آنان را از اسلام دور می‌کند.

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به اینکه عدالت یکی دیگر از ارکان حقوق بشر است، گفت: در آمریکا 99 درصد دارایی‌ها در دست یک درصد مردم است و 99 درصد مردم تنها 1 درصد دارایی کشور را در دست دارند. به دلیل حمایت‌های آمریکا از اسرائیل امروز آمریکا هیچ آبروی در جهان ندارد.

وی بیان کرد: هر فردی باید در کشور و جهان پیرامون خود دارای آزادی و امنیت باشد. امروز سازمان ملل در دست یهودیان است. این به نوعی نقض حقوق بشر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: مسئله حج در ظاهر یک عبادت است در باطن بیداری اسلامی را به دنبال دارد مردم در حج اسلام واقعی را به جهان معرفی می‌کنند.

آیت‌الله حائری شیرازی تأکید کرد: عربستان نفت را ارزان می‌کند این امر بی‌آبروی کشور عربستان را به همراه دارد از سوی دیگر کشتار حجاج در حج تمتع امسال نیز نوعی لجاجت عربستان را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه حادثه جرثقیل مسجد بیت‌الحرام در 11 سپتامبر اتفاق افتاد، گفت: این حادثه همزمان با تاریخ 11 سپتامبر و حادثه انفجار برج‌های دوقلو آمریکا بود که این یک نشانه است. آمریکا با این کار در تلاش است که مردم مسلمان به حج نروند تا بگویند مردم در انجام حج واجب دلسرد شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد:‌ داعش محصول اسلام بدون اهل بیت (ع) است اسلام نیاز به یک راهنما دارد از زمانی که داعش به وجود آمده فاصله میان سنی‌ها و شیعیان کمتر شده است.