پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سعید همتی- هر چقدر به برگزاری انتخابات مهم اسفندماه سال جاری نزدیک‌تر می‌شویم اختلافات و درگیری‌های جریان تجدیدنظرطلب با روحانی و برخی از وزرای دولت یازدهم رو به افزایش می‌گذارد و احتمال تحقق فرضیه «دو لیسته شدن تجدیدنظرطلبان – اعتدال» شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد. 

روند تقابل تجدیدنظرطلبان با دولت و شخص روحانی که از هفته‌های قبل از معرفی وزرای کابینه پیشنهادی دولت به مجلس برای رأی اعتماد آغاز شده طی دو هفته اخیر سرعت بیشتری به خود گرفته و انتظار می‌رود در روزهای آینده نمود عینی‌تری به خود بگیرد. 

آخرین اقدام جماعت مدعی اصلاح‌طلبی را باید در لابه‌لای صفحات روزنامه‌های این جماعت در روز گذشته جست‌وجو کرد؛ آنجایی که روزنامه آفتاب یزد – که در گذشته روحانی را به خاطر عملکرد و مواضعش مورد تخریب قرار داده بود - بار دیگر اعضای کابینه دولت یازدهم را مورد هجمه قرار داد. 

آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «درباره اظهارات نعمت‌زاده» به وزیر صنعت و معدن حمله کرد و نوشت «محمدرضا نعمت‌زاده یکی از ثروتمندان کابینه است، در ده‌ها شرکت عضو هیئت مدیره است، آنقدر وضع مالی وزارتخانه‌اش خوب است که روزنامه اختصاصی خود صمت را رایگان و آن ‌هم با پست توزیع می‌کند. این وزیر کمپین خودجوش مردم برای ارزان کردن خودروهای ایرانی را خیانت می‌داند، چرا؟!»

این روزنامه در ادامه نعمت‌زاده را به کم‌کاری و عدم مسئولیت‌پذیری متهم کرده و می‌نویسد‌: «... نعمت‌زاده حق دارد تمام عمر جزو مقامات ارشد باشد و آنطور که شایعه‌ها می‌گویند میلیاردی سرمایه دارد ولی مردم به عنوان مشتری حق ندارند برای مقداری صرفه‌جویی طرف تقاضا را کاهش دهند تا خودرویی که چند برابر قیمت تمام‌شده‌اش به دست مردم می‌رسد و عده زیادی را به ثروت‌های باد می‌رساند، چرا؟ چون وزیر تنها خودش و هم‌طبقه‌های پولدار خود را تحویل می‌گیرد، چون به وزارت آسان عادت کرده است.»

آفتاب یزد در ادامه از روحانی می‌خواهد وزیر صنعت و معدن را از کابینه اخراج کرده و فرد دیگری را جایگزین وی کند: «وزیری که خریداران را به خاطر خواست قانونی‌شان برای ارزان شدن محصولی خائن می‌داند جایش در دولت نیست، بلکه باید توسط دولت در معرض بازخواست قرار بگیرد و اگر مجلس که به دلایل دوری و نزدیکی جناحی دست به استیضاح و عدم استضیاح می‌زند اگر دل در گرو مردم داشت حتماً این وزیر را بازخواست می‌کرد اما نباید منتظر این اتفاق‌ها بود. اما این حرف وزیر و رویکردش نشان می‌دهد با این طرز تلقی، کشور نه تنها به تولید صنعتی دست نخواهد یافت بلکه هر آنچه هم دارد را از دست می‌دهد.»

هر چند که اظهارات خاص آقای نعمت‌زاده طی روزهای اخیر انتقادات و واکنش‌های گسترده‌ای را در سطح جامعه به همراه داشته است اما رویکرد روزنامه آفتاب یزد که به تعصب و دفاع به هر قیمتی طی دو سال اخیر در رابطه با دولت مشهور است این گزاره را تقویت می‌کند که در انتخابات آتی باید شاهد جدایی طیف تجدیدنظرطلب از دولت باشیم. 

این روزنامه در کنار دفاع چشم بسته و سرسختانه خود از دولت در مطالب دیگری که در شماره‌های گذشته به چاپ رسانده بود هم به شکلی غیرمحسوس تلاش کرده بود بخش دیگری از عملکرد روحانی و کابینه یازدهم را زیر سؤال ببرد، موضوعی که نشان می‌دهد پیوند تجدیدنظرطلبان با روحانی تنها بر اساس نیازهای سیاسی و حزبی این جماعت تعریف شده و علقه و مبنا و اساسی را نمی‌توان برای آن پیدا کرد. 

دولت با مردم صادق نیست !

این روزنامه چندی پیش هم در صفحه 5 خود در گزارشی با روتیتر «اظهارات متناقض در مورد مسائل جوانان» تیتر جهت‌دار «وزارت جوانان منکر ازدواج سفید شد!» را برجسته کرد که در بخش‌هایی از آن به رویکرد دولتمردان در این باب به شدت واکنش نشان داده:... اما در حالی که با شدت گرفتن اظهار نظرها و هشدارها درباره رواج ازدواج سفید همه به نوعی منتظر اقدامات عملی، برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری وزارت ورزش و جوانان به عنوان سازمان متولی امور جوانان درباره این آسیب اجتماعی بودند به ناگاه معاون این سازمان اظهار می‌کند: معتقد هستم که در جامعه ما اصلاً ازدواج سفید وجود ندارد. اظهارنظری که بی‌شک هدفی ندارد جز شانه خالی کردن از بار مسئولیت، موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که محمود گلزاری رسانه‌ها را مقصر دامن زدن به این مسئله معرفی می‌کند... 

این روزنامه همچنین در صفحه 13 خود به گونه دیگری دولت روحانی را هدف تخریب قرار داده و صریح و بی‌پرده‌تر از گذشته به تقابل با این دولت پرداخته است آن هم در شرایطی که دیگر حلقه‌های این زنجیره هر چند روز در میان به تخطئه روحانی و همکارانش می‌پردازند البته نه به این شدت و تندی. 

در صفحه 13 آفتاب یزد با درج گفت‌وگو و یادداشت‌هایی این خروجی را تلاش می‌کند به دست آورد که دولت در مواجهه با مردم صادق نیست و به بسیاری از شعارهای خود پایبند نمانده و این یعنی سقوط دولت یازدهم در افکار عمومی؛ در بخشی از مطالب این صفحه آمده است:... به خود می‌بالند دولت راستگویان تشکیل داده‌اند، اما نحوه گران کردن نان در تناقض با این شعار است... گران کنید اما توهین نکنید... این دولت با دولت قبل فرقی ندارد و در بر همان پاشنه می‌چرخد... . 

این ادبیات بی‌سابقه علیه روحانی و دولتش در حالی از سوی یکی از رسانه‌های طیف تجدیدنظرطلب استفاده می‌شود که برخی از شخصیت‌های وابسته به این جریان همچنان تأکید دارند اختلافات میان اصلاحات- اعتدال نباید برجسته شود چراکه تجدیدنظرطلبان برای موفقیت در انتخابات مجلس دهم و آوردگاه‌های انتخاباتی پیش رو نیاز مبرم و فراوانی به امکانات و تسهیلات دولتمردان دارند و از سوی دیگر ایجاد شکاف میان هواخواهان لیبرالیسم با دولت یعنی شکست آنها و پیروزی جریان رقیب یعنی اصولگرایان. 

رهامی: ما شهر به شهر گشتیم و آرا را به حساب جاری شما حواله کردیم، مگر ما مرض داشتیم که هزینه دادیم

با بازخوانی برخی از مواضع چهره‌های مطرح منسوب به جماعت مدعی اصلاح‌طلبی می‌توان پی برد که سیاست واحد رهبران و مطبوعات تحت مدیریت اتاق فکر تجدیدنظرطلبان این است تا در رویکردهای کلی «تقابل با دولت» را برجسته نساخته و به ظاهر از سیر حرکت دولت - به خصوص آنجایی که همخوانی با اهداف حزبی آنها داشته- حمایت کرده و در شرایطی مساعد انتقادات توأم با توهین و تخریب روحانی را ابراز کنند. 

 نمونه‌های بسیاری را می‌توان برای رفتار مورد اشاره جماعت تجدیدنظر طلب یادآور شد اما آخرین نمونه از آن را می‌توان اظهارات بحث‌برانگیز و بهت‌آور محسن رهامی رئیس کمیته انتخابات اصلاح‌طلبان دانست که در سخنانی توهین‌آمیز نسبت به حجت‌الاسلام روحانی در چند هفته گذشته بیان کرده بود: «اگر این کشتی سوراخ شود، تمام ایرانیان غرق خواهند شد، یک شخص با رأی احزاب، اشخاص و انجمن‌ها بالا می‌آید و رئیس‌جمهور می‌شود، اینکه آن آقا بگوید من به هیچ حزبی وابسته نیستم نشان از بی(...) اوست، از کجا آوردید؟ ما ده به ده و شهر به شهر گشتیم و آرا را به حساب جاری شما حواله کردیم، مگر ما مرض داشتیم که هزینه دادیم، اگر کمک نمی‌کردیم جلیلی به روی کار می‌آمد.»

رئیس‌جمهور دروغگو است!

اظهارات رهامی ناخودآگاه ذهن‌ها را متوجه یادداشتی می‌کند که هفته‌نامه صدا چندی پیش چاپ کرد و در آن شخص روحانی را فردی دروغگو خطاب ‌و تقابل دولت- تجدیدنظرطلبان را وارد مرحله تازه‌ای کرده بود. 

هفته‌نامه «صدا» ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران در یکی از شماره‌های خود به بهانه بازتاب نظرات برخی از کاربران در صفحه فیس‌بوک این نشریه درباره سخنان حجت‌الاسلام روحانی با کریستین امانپور، وی را «دروغگو» خطاب ‌و زمینه را برای «موج توهین»‌های تازه به وی در ماه‌های آینده مهیا می‌کند. 

موسوی‌لاری: روحانی هنوز هم برخی مشکلات داخلی را جدی نگرفته است

حجت‌الاسلام موسوی لاری نیز در گفت‌وگوی چند هفته گذشته خود با روزنامه آرمان تلاش کرد به تخریب رئیس‌جمهور و دولتمردان بپردازد: «برخی از مدیران دولت علاوه بر اینکه در این زمینه به آقای روحانی کمک نکردند، بلکه با در پیش گرفتن سیاست «بده و بستان» با مخالفان دولت تاحدودی قافیه را به رقیب باخته‌اند... متأسفانه برخی مسائل در زمینه مشکلات داخلی هنوز برای دولت آقای روحانی جدی تلقی نشده است. در شرایط کنونی که نزدیک به دو سال از عمر دولت آقای روحانی گذشته فضای سیاسی هنوز به قدر لازم باز نشده است. هنوز احزاب و تشکل‌های سیاسی به صورت جدی فعال و پرتحرک نشده‌اند.»

اصغر‌زاده: دولت ناچار است زمینه‌ساز بازگشت اصلاح‌طلبان به قدرت باشد؟!

اما نگاه توهین‌محور سیاسیون مدعی اصلاح‌طلبی در برخی از اوقات شکل تحمیل توأم با زورگویی - مطالبات حزبی- به شخص رئیس‌جمهور به خود گرفته به گونه‌ای که انگار دولت و شخص رئیس‌جمهور بدون حمایت‌های این جریان نمی‌تواند در آوردگاه‌های انتخاباتی پیش رو کاری از پیش ببرد، چنین نگاهی را می‌توان در سخنان ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخشی از گفت‌وگوی اخیر خود با روزنامه آفتاب یزد جست‌وجو کرد که عنوان می‌کند: «دولت ناچار است زمینه‌ساز بازگشت اصلاح‌طلبان به عرصه قدرت باشد. امیدواری من به تلاش دولت جهت برگزاری انتخابات خوب و سالم زیاد است!»

تاجیک: روحانی، مستأجری ۴ ساله است

محمدرضا تاجیک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در نخستین روزهای اردیبهشت ماه سال ۹۳ در گفت‌وگو با روزنامه شرق با تأیید پروژه «مستأجر چهار ساله» اصلاح‌طلبان اظهار می‌کند که امروز از شدت و گستره حمایت اصلاح‌طلبان به دولت کاسته شده است. 

مشاور رئیس‌جمهور و رئیس «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری» در دوران خاتمی در این گفت‌وگو تأکید کرده که دولت «اعتدال» در حال تبدیل‌شدن به دولت «اختلاط» است و باید سریع‌تر خود را جمع‌وجور و گرایش‌های متفاوت و گاه متضاد درونی خود را تعدیل کند و تا دیر نشده کلید تدبیر خود را به‌کار گیرد. وی درباره راهبرد حمایت اصلاح‌طلبان از دولت اعتدال از ابتدا تا به حال و ادامه آن در آینده می‌گوید: اگرچه معتقدم از شدت و گستره این حمایت کاسته شده، اما جریان اصلاحات با نگرشی‌ عقلایی و با تحلیلی ناظر بر شرایط حال و آینده کشور و نیز با حفظ فاصله انتقادی خود، کماکان از دولت حمایت می‌کند اما مطمئنم این «حمایت» امری زمان - ‌پرورده و شرایط‌ - پرورده است و چنانچه دولت تدبیر و امید نتواند برای چالش‌های پیش‌روی جامعه، تدبیری درخور و بهنگام بیندیشد، کلیدش بسیاری از درها را به روی خودش خواهد بست و حامیانش را پشت درهای بسته رها خواهد کرد. 

پیوندی که خیلی زود گسسته می‌شود 

هر چند گردآوری مواضع شخصیت‌ها و رسانه‌های جماعت تجدیدنظرطلب علیه روحانی و دولت یازدهم نتیجه واضح و روشنی را مقابل ما قرار داده و بسیاری از مجهولات احتمالی چشم‌انداز آینده تجدیدنظرطلب- روحانی را روشن می‌سازد اما باید سیاست کلان این طیف در رابطه با دولت را در عبارت معروف اصغرزاده مبنی بر دولت یازدهم رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان است جست‌وجو کرد. برهمین اساس باید گفت هرچند بسیاری از معیارها و مبانی مدعیان اصلاح‌طلبی با روحانی فرسنگ‌‌ها فاصله دارد اما آنها تلاش می‌کنند ‌به شکلی محتاطانه نهایت بهره‌برداری را از دولت و پایگاه رأی و قدرت سیاسی- اجتماعی آن در انتخابات پیش رو بکنند و در صورت توفیق نسبی در انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم باید این انتظار را داشت که منسوبان به این جریان آرام آرام صف خود را از روحانی جدا و نامزد اختصاصی خود برای انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری را رونمایی کنند.