به گزارش پارس به نقل از تسنیم، کاندیداهای جمهوری‌خواه آمریکایی همگی اعلام کرده‌اند که اگر در سال 2016 به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شوند، توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران را لغو خواهند کرد.

اما گاردین می‌نویسد که تحلیل‌گران معتقدند این جمهوری‌خواهان به سختی می‌توانند 18 ماه بعد به آنچه اکنون وعده داده‌اند، عمل کنند.

جمهوری‌خواهان تاکنون نتوانسته‌اند کار چندانی در جلوگیری از این توافق به عمل آورند به همین دلیل منتظر دستیابی به اختیارات ریاست‌جمهوری هستند تا این مسیر را تغییر دهند. 

اظهارات کاندیداهای آمریکایی چیز عجیبی نیست. در این سال انتخاباتی رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه اهمیت بسیاری برای امنیت ملی قائل بوده‌ و توافق اخیر با ایران را آخرین حلقه در زنجیر شکست‌های سیاست خارجی دولت اوباما می‌دانند. اما واقعیت سیاسی ممکن است رئیس‌جمهور بعدی را مجبور سازد علی‌رغم بدبینی نسبت به این مسأله - بالاخص در صورتی که ایران تا ژانویه 2017 به مفاد توافقنامه پایبند بماند - توافق هسته‌ای را حفظ کند.

اگرچه رئیس‌جمهور آتی به لحاظ فنی از قدرت تحمیل دگرباره تحریم‌هایی که دولت اوباما قصد لغو آنها را دارد، برخوردار است، اما چنین حرکتی تمام انواع چالش‌های بین‌المللی و دیپلماتیک را در رویارویی با دوست و دشمن بوجود خواهد آورد.

بدون همراهی از جانب اروپا در اعمال تحریم‌ علیه ایران، چنین اقدامی از جانب رئیس‌جمهور آمریکا بیشتر جنبه نمادین داشته و فشاری تأثیرگذار وارد نخواهد آورد.

علاوه بر این اتحادیه اروپایی پیشتر تأیید این توافق را به اطلاع کنگره‌ای که قرار است طی شصت روز آتی آن را مورد بازبینی قرار دهد رسانده است.

اوباما اعلام کرده که هر تلاشی برای رد این توافق را وتو خواهد کرد. جمهوری‌خواهان نیز برای اینکه به دو سوم لازم برای رد کردن وتوی اوباما دست یابند به آراء 43 دموکرات کنگره نیاز دارند. اگرچه نمایندگان دموکرات در واکنش به توافق هفته پیش محتاطانه عمل کردند اما نامحتمل است که به رئیس‌جمهور خودشان پشت کنند.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا نیز در اقدامی برای ترغیب بدبین‌های توافق پس از رأی‌گیری شورای امنیت ملل و تأیید توافق هسته‌ای، تأکید کردند که جایگزین بهتری وجود ندارد.

اگر ارزیابی‌های آمریکا اینگونه باشد که در صورت اعمال مجدد تحریم‌ها هیچکس از آنها تبعید نخواهد کرد، این امر استدلالی قوی در برابر رد توافق خواهد بود - در صورتی که ایران به تعهدات خود عمل کرده و در منطقه دردسری ایجاد نکند.