به گزارش پارس به نقل از ایرنا، « چاک فرایلیش » مشاور اسبق قائم مقام امنیت ملی اسراییل و از اعضای ارشد 'مرکز بلفر' در دانشگاه ' هاروارد ' در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز، هر چند از کلیت توافق هسته ایران از آنجا که به گفته او سبب تاخیر ده ساله در ساخت بمب اتم از سوی ایران می شود، استقبال کرده اما بخش اعظم نوشته خود را به تشریح معایب این توافق از نظر منافع اسراییل و سپس نقد نوع موضعگیری نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قبال آن اختصاص داده است.

وی می نویسد: واکنش «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل به توافق هسته ای ایران همان پاسخی بود که جز آن انتظارش نمی رفت .'

نتانیاهو این توافق را 'بد' و 'خطرناک برای اسرائیل ' خواند و گفت: ما با این توافق مخالفیم و تنها متحد آمریکا هستیم که نه فقط با این توافق مخالفت می کنیم بلکه مبارزه مان را با آن در کنگره آمریکا هم پیش بردیم، اما با افتخار در مبارزه ای که محکوم به باخت شد، مغلوب شدیم. 

نتانیاهو در واقع با این هشدارهایی که در مورد خطرات ایران می دهد فقط حماقت یهودیان ساده لوح را تشدید می کند و بذر وحشت از یک فاجعه بزرگ در راه را در دل آنها می افشاند.

فرایلیش نوشت: اما تنها افرادی با صحبت ها و مواضع نتانیاهو در قبال ایران و توافق هسته ای ایران موافق اند که اصولا هیچ توافقی را خوب نمی دانند و جالب است که خودشان هم هرگز پیشنهاد بهتری در چنته ندارند .

البته ما هم منکر آن نیستیم که توافق هسته ای بدست آمده عاری از نواقص و معایب نیست.

رییس جمهور «اوباما» از موضع ضعف با ایران وارد مذاکره شد و اعلام کرد که شکست مذاکرات برای رسیدن به توافق، هرگز گزینه مورد نظر نیست .

این مقام سابق رژیم صهیونیستی اذعان کرد: به حکم توافق هسته ای بدست آمده، ایران نه تنها زیرساخت های هسته ای اش را متلاشی نخواهد کرد بلکه آن را حفظ خواهد کرد. مدت زمان اجرای بخش اعظم الزامات توافق هم تنها مقید به یک قید زمان 10 تا 15 ساله است و ابدی نیست.

زمان مشخص خواهد کرد که فعلا ایران اجازه انجام چه بازرسی هایی را خواهد داد و مکانیزم این بازرسی ها هم که بشدت مورد مشاجره است خود توانفرساست.

از دیگر نواقص توافق این است که اشاره ای به موضوع های غیر هسته ای شامل - به ادعای او - نقش مخرب ایران در منطقه از جمله حمایت های ایران از تروریسم نمی کند.

به نوشته فرایلیش، از آن مهمتر، ایران امکان دارد پولی را که از محل آزاد شدن درآمدهای توقیف شده اش بدست می آورد صرف اقدامات منطقه ای خود کند. 

این مقام پیشین رژیم صهیونیستی همچنین اذعان کرد: مساله حائز اهمیت در حواشی این توافق، ائتلاف منحصر به فرد اسرائیل با آمریکاست که در طول چندین دهه شکل گرفته است. این مشارکت تا به این لحظه واجد موهبت هایی بی شمار برای اسرائیل از جمله دریافت کمک هایی بسیار گسترده؛ تبدیل شدن 'نیروهای دفاعی اسرائیل ' به یکی از پیشرفته ترین ارتش های جهان و از آن مهمتر حفاظت از منافع اسرائیل در همه مجامع بین المللی، بوده است.

بدون آمریکا، نیروهای دفاعی اسرائیل پوسته ای فاقد هسته بودند و اسرائیل هم منزوی و هم زیر بار فشار تحریم می ماند.

این مقام پیشین رژیم صهیونیستی در پایان اذعان کرد: برای امنیت اسرائیل هیچ چیز مهمتر از روابط حیاتی آن با امریکا نیست. اسرائیل برای پرداختن به موضوع ایران در آینده، هنوز نیازمند رابطه با آمریکاست.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که ادعای تلاش تهران برای ساخت بمب اتم ، جنجال برخی کشورهای غربی و لابی های صهیونیستی در راستای پروژه ایران هراسی و با هدف فشار بر ایران برای دست کشیدن از منافع ملی و آرمان های انقلاب اسلامی است و تهران از آنجا که صرفا بدنبال استفاده از حق خود در تولید و استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز است، حاضر است برای خنثی کردن پروژه خصمانه مذکور، بالاترین همکاری ها را درچارچوب مقررات بین المللی مبذول دارد. 

به اعتقاد برخی کارشناسان، مقامات رژیم صهیونیستی که به بهانه های مختلف دنبال تشدید بحران بودند و رویای حمله نظامی غرب به ایران را در سر می پروراندند اکنون با توافق انجام شده ، دچار سردرگمی و تناقض گویی شده اند.