به گزارش پارس به نقل از فارس، یک کارشناس ارشد اندیشکده بروکینگز تاکید کرد که عربستان سعودی و شرکای حملات آن در تجاوز به یمن، هیچ حمله‌ای به مواضع القاعده نکرده است.

«بروس ریدل» مدیر پروژه اطلاعات بروکینگز در یادداشتی نوشت: «جنگ در یمن یک برنده داشته و آن القاعده است اما سعودی‌ها به طرز عجیبی نگرانی‌ای در این باره ندارند».

این تحلیلگر ارشد افزود: «از اوایل آوریل تاکنون القاعده در شبه جزیره عرب کنترل مکلا پنجمین شهر بزرگ یمن و قسمت‌های وسیعی از استان حضرموت را بدست گرفته است. قبل از جنگ، حضرموت یک سوم تولید نفت یمن را در اختیار داشت و مکلا دومین بندر بزرگ این کشور پس از بندر عدن است».

بروس ریدل در ادامه نوشت: «القاعده در شبه جزیره عرب از پایگاه خود در مکلا حملات مرگبار خود را علیه مواضع حوثی‌ها در صنعا و دیگر شهرها انجام می‌دهد و آنها مساجد شیعه و دیگر مواضع حوثیها را هدف قرار می‌دهند».

تحلیلگر ارشد آمریکایی با اذعان به اینکه تروریستها از حملات سعودیها آسیبی ندیده‌اند، تصریح کرد: «از ابتدای جنگ یمن، نیروی هوایی پادشاهی سعودی و شرکای ائتلافش امارت حضرموت در کنترل القاعده شبه جزیره عرب را هدف قرار نداده‌اند و مواضع آنها هدف بمباران نبوده است».

کارشناس بروکینگز درباره چرایی عدم حمله به القاعده تاکید کرد: «میل ریاض برای تحمل کردن حضور القاعده در مرز جنوبی خود، تئوریهای توطئه را درباره اینکه سعودیها از القاعده به عنوان متحدی برای مقابله با زیدیها استقبال می‌کنند، ایجاد کرده است».

ریدل افزود: «همچنین تردیهای طولانی مدتی درباره اینکه پادشاهی سعودی درصدد الحاق حضرموت به خود به منظور دسترسی به اقیانوس هند است، وجود دارد که بر اساس آن ریاض مسیری برای خط  انتقال لوله از طریق مکلا داشته و دیگر نیازی به انتقال نفت از راه تنگه هرمز نخواهد داشت».

مدیر پروژه اطلاعات در اندیشکده بروکینگز پیشتر در یادداشتی با «عجولانه و بی‌برنامه» خواندن حملات عربستان به یمن هشدار داده بود که این حملات آینده شاه و شاهزادگان سعودی را به خطر انداخته است.