به گزارش پارس به نقل از نسیم، باراک راوید، در مثاله ای در پایگاه اینترنتی روزنامه "هاآرتص"، در مطلبی تحت عنوان "نتانیاهو برای جنگ با جهان بر سر توافق هسته ای آماده می شود"، می نویسد: حالا که باب گفتگوها میان واشنگتن و اورشلیم صدمه دیده است، نتانیاهو تلاش میکند تا از طریق کنگره با اوباما بجنگد.

نخست وزیر اسرائیل، برای جنگ جهانی آماده می شود. این نبرد شامل ارسال هواپیماهای جنگنده بر سر تاسیسات هسته ای نطنز یا فوردو نیست اما جبهه جنگی در کنگره  است. هدف نتانیاهو این است که به اندازه کافی رای منفی علیه توافق هسته ای ایران از کنگره جمع اوری کند.

یک منبع اسرائیلی گفت که نتانیاهو خوشبین است و به رهبران آمریکایی یهودی گفته است که این نبرد را نمی بازد. کسانی که اظهارات نتانیاهو را شنیدند می گویند نمی توان گفت که ایا خودش حرفش را باور دارد یا نه اما بهرحال به حضار گفت که معتقد است با گام های درست، با نمایندگان کافی از حزب دموکرات و با تلاش های سیاسی می توان این توافق را متوقف کرد.

سوال این است که تیر آغاز این جنگ چه زمانی شلیک می شود؟ ارزیابی از دستگاه نتانیاهو این است که توافق جامع با ایران در چند روز یا چند هفته آتی به دست می اید.

اگر توافقی تا 9 جولای به دست نیاید، احتمالا کاخ سفید باید مذاکره را تا زمانی که کنگره در 9 سپتامبر تشکیل شود، ادامه دهد. دلیل این امر این است که کاخ سفید می خواهد کنگره حداقل 30 روز برای بررسی توافق مهلت داشته باشد.

اسرائیل از مذاکرات جاری در وین بی خبر نیست اما اطلاعات کمی از پیشرفت های روزهای اخیر دارد. هر از گاهی یک دیپلمات بریتانیایی و یا فرانسوی اطلاعاتی را از مذاکرات در اختیار اسرائیل قرار می دهند و هر از چند روزی مشاور امنیت ملی اسرائیل گزارش هایی از معاون وزیر امرو خارجه امریکا وندی شرمن یا هلگلا اشمیت دریافت می کند. اما مقامات اسرائیلی متخصص ایران می گویند که اسرائیل اطلاعات کاملی از وضعیت ندارد و عدم قطعیت در اورشلیم موج می زند.

یکی از دلیلی اصلی که موجب می شود اسرائیل احساس کند از همه جا بی خبر است، عدم تماس میان اوباما و نتانایهو طی سه هفته اخیر است. اخرین باری که طرفین گفتگوهای خوبی داشتند، حین دیدار یوسی کوهن از واشنگتن بود. تماس ها میان نتانیاهو و کری نیز طی هفته های اخیر مخدوش شده است. از زمانی که کری به وین رفته است با نتانیاهو حتی یک بار هم صحبت نکرده است و نتانیاهو نیز برای برقراری تماس تلفنی با کری تلاشی نداشته است.

هر دو طرف می فهمند که در این مرحله از مذاکرات حرف زیادی برای گفتن به یکدیگر ندارند. مواضع طرفین شناخته شده است و هر دو اط تلاش برای متقاعد کردن دیگری دست برداشته است. حالا نتانیاهو و اوباما برای جنگ سیاسی و رسانه ای خود را تجهیز می کنند، جنگی با اعلام حصول توافق به راه خواهد افتاد.