به گزارش پارس به نقل از ایرنا بحث دریای جنوبی هر روز در رسانه های هر دو کشور و از سوی مقام های پکن و واشنگتن مطرح می شود و هر دو یکدیگر را به «توسعه طلب» بودن متهم می کنند.

با این وصف نکته اصلی اینجاست که چین در منطقه ای قرار دارد که طبیعتا دریای جنوبی را حیاط خلوت خود می داند و آمریکا را متهم می کند که وارد حیطه خود شده است.

همین موضوع موجب شده است تا چین بر خلاف رفتارهای انفعالی گذشته در خصوص دریای جنوبی اقدام به هشدار و مانورهای نظامی و قدرت نمایی در برابر آمریکا کند.

از دیدگاه چین کشورهای این منطقه هستند که باید برای آینده آن تصمیم بگیرند و اصولا آمریکایی ها از دید پکن زیادی هستند.

با چنین شرایطی، حتی اظهارات «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا مبنی بر توسعه طلبی نظامی چین در دریای جنوبی هم که در اجلاس سران امنیتی در سنگاپور مطرح شد باعث نشد تا چین هراسی به خود راه بدهد.

او در این اجلاس بار دیگر تهدید کرد که آمریکا ناوها و هواپیماهای شناسایی خود را در این دریا مستقر خواهد کرد و اجازه مانور به چین داده نمی شود.

«کارتر» در نشست «شانگری لا» در سنگاپور به صراحت اعلام کرد که اقدامات چین در دریای جنوبی، مخل امنیت و از بین برنده صلح و ثبات منطقه است.

حالا وزارت خارجه چین هم وارد میدان شده و با انتشار بیانیه ای رسمی نسبت به اقدامات آتی آمریکا هشدار داده است.

خبرگزاری شین هوا هم پیرو این بیانیه، در مطلبی از آمریکا خواسته است از بازی با آتش پرهیز کند و هر چه سریعتر از منطقه خارج شود.

در گزارش خبرگزاری رسمی چین آمده است؛ اگر واشنگتن تصور می کند دست بالا را در این منطقه دارد و با تحریک همسایگان چین می تواند راه بجایی ببرد، کاملا در اشتباه است.

روزنامه گلوبال تایمز که دیدگاه های مقام های چین را منتشر می کند نیز در تازه ترین سرمقاله خود پا را فراتر گذاشته و از آمریکا خواسته است کلا از قاره آسیا خارج شود.

این نشریه می نویسد: آسیا متعلق به آسیایی هاست. خیلی اشتباه است که فکر کنیم آمریکا ها بهتر و بیشتر از ما برای این منطقه دلسوزی می کنند.

گلوبال تایمز به کشورهای آسه آن هم توصیه کرده است فریب اظهارات آمریکایی ها را نخورند.

این روزنامه خاطر نشان کرد که آمریکا هرگز موفقیت و صلح و ثبات آسیا را نمی خواهد و این کشورهای منطقه هستند که باید صلح و امنیت برقرار کنند.

چین اکنون برای تامین امنیت ملی خود و حراست از تمامیت ارضی و مقابله با چالش آمریکا در دریای جنوبی با مشکلات زیادی روبرو شده است.

در حالی که آمریکا تاکید می کند هدف چین از ساخت جزایر شنی در دریای جنوبی توسعه طلبی نظامی است، پکن تاکید کرده است هرگز چنین هدفی ندارد و تنها در راستای تامین منافع ملی خود گام بر می دارد و از آزادی کشتیرانی در دریای جنوبی حراست خواهد کرد.

گلوبال تایمز می نویسد؛ شماری از آمریکایی جنگ طلب می خواهند در دریای جنوبی آتش بیفروزند اما نباید فراموش کنند که چین با آهنگی که واشنگتن می نوازد همراه نخواهد شد. این کشورمی داند سناریوی واشنگتن را چگونه نابود کند.

ماجرای درگیری لفظی و شدت تنش میان دو کشور از اواخر ماه گذشته (اردیبهشت) زمانی آغاز شد که هواپیماهای شناسایی آمریکا بر فراز دریای جنوبی که چین آن را قلمرو خود می داند، به پرواز درآمدند و برای نخستین بار تصاویری از جزایر شنی در حال ساخت چین در این منطقه را منتشر کردند.

متعاقب آن پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که قصد دارد کشتی های جنگی و هواپیماهای جاسوسی خود را به جزایر تحت اختیار چین در دریای جنوبی نزدیک کند تا به اصلاح امنیت کشتیرانی در این منطقه تضمین شود.

چین معتقد است، آمریکا بنا به دلایل غیرواقعی پا به حریم خصوصی اش گذاشته و این حضور شرایط و ثبات منطقه را به خطر می اندازد، به همین خاطر این کشور باید مسوولیت و عواقب اتفاقات غیرمنتظره را در منطقه بپذیرد.