به گزارش پارس به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس دوره ای جنبش غیر متعهدها روز دوشنبه در اجلاس وزیران علوم ، فناوری و نوآوری جنبش غیر متعهدها، این اجلاس را دارای شان و اعتبار بالایی دانست و افزود: علوم میراث مشترک بشریت است و همچنان که برای پیشرفت علم و فناوی نمی توان مرزی قائل شد، گسترش و توسعه آن هم جدای از مبدا جغرافیایی مرزهای سیاسی را به رسمیت نمی شناسد.

وی اظهار داشت: بنابراین برای فراگیری و بسط علم هیچ مرزی وجود ندارد به همین دلیل دسترسی به علوم و فناوری یک حق از حقوق اساسی بشر به شمار می رود و در کنار این ها است که می توان گفت منافع ناشی از توسعه علوم و فناوری نیز مرزی ندارد.

وی به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران و رییس دوره ای جنبش غیرمتعهدها ضمن یادآوری سخنرانی سال ۲۰۱۳ میلادی خود در مجمع عمومی سازمان ملل و ارایه و تصویب طرح جهان عاری از خشونت و افراطی گری تاکید کرد: هرچند کشورهای عضو جنبش به قدرت های بزرگ و بلوک بندی سیاسی متعهد نیستند ولی تعهدی تزلزل ناپذیر به علوم، فناوری و توسعه کشورهای خود دارند.

رییس جمهوری ادامه داد: چراکه علم و فناوری نه تنها از یک سو به توسعه کشورها می انجامد بلکه از سوی دیگر بستری طولانی مدت و پایدار برای حذف خشونت و افراطی گری ایجاد می کند.

روحانی یادآور شد: گسترش خشونت و بیکاری در کشورهای در حال توسعه ذیل یک نظام سیاسی و اقتصادی بین المللی ناکارآمد، زمینه گسترش افراط گرایی و خشونت را فراهم کرده است.

وی افزود: اصلاح این مناسبات و حرکت به سوی توسعه پایدار در سطح جهان و ایجاد فضای امید، دانش بنیان، کاهش تمایل به سلطه گری، افراط گری و خشونت را در پی خواهد داشت.

** علم و فناوری زمینه ساز صلح و امنیت است

رییس جمهوری با یادآوری این نکته که علم و فناوری با همه ابعاد جانبی مثبت آن زمینه ساز صلح و امنیت است، ادامه داد: یکی از ۱۰ اصل تاسیس جنبش غیرمتعهدها ارتقای منافع و همکاری های متقابل است.

روحانی تصریح کرد: تحولات بنیادین در چند دهه گذشته، تجدید نظر در نقش و آینده جنبش را برای همخوان کردن آن با نیازهای دنیای جدید الزام آور کرده است.

وی تاکید کرد: یقینا همکاری های علمی و فناوری برای ارتقای توسعه و رفاه کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها می تواند در خدمت هدف غایی جنبش یعنی برقراری صلح، آرامش و برابری میان دولت ها اعم از کوچک و بزرگ باشد.

رییس دوره ای جنبش غیرمتعهدها خطاب به شرکت کنندگان در این اجلاس گفت: ما دولت های عضو جنبش می توانیم به دور از آرمان های غیرواقع گرایانه زمینه های مشترک همکاری های علمی و فناوری را جست و جو و استخراج کنیم.

روحانی با یادآوری این که ظرفیت های علمی قابل توجهی درون کشورهای عضو وجود دارد که می تواند با دیگر اعضا به اشتراک گذاشته شود، افزود: البته تبدیل این ظرفیت ها به ثروت به نحوی که در زندگی روزمره شهروندان قابل لمس باشد، نیازمند برقراری ارتباط میان علوم، اقتصاد و صنایع به گونه ای است که افزایش اشتغال و رفاه مردم را در پی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها به رغم در اختیار داشتن بنیه علمی قابل قبول، فاقد حلقه ارتباطی میان صنعت و علوم هستند، بدین ترتیب هزینه های صرف شده برای آموزش و تربیت نیروی انسانی به نحو مطلوب تبدیل به ثروت نمی شود.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: کشورهای صنعتی نیز با استفاده از این خلا، زمینه های جذب نیروهای علمی و تربیت شده کشورهای در حال توسعه را فراهم می کنند.

روحانی همچنین گفت: بنابراین تا هنگامی که سیاستگذاران کشورهای در حال توسعه قادر به اصلاح وضعیت و برقراری حلقه مفقوده میان علوم و صنایع نشویم فرار مغزها همچنان ادامه خواهد یافت.

وی با بیان این نکته که یکی از نشانه های سلطه گری مدرن در دنیای امروز تحمیل تبعیض علمی در کشورهای جهان است، اظهارداشت: دسترسی به علوم از حقوق اولیه افراد و کشورها است و دولت یا شهروندان هیچ کشوری را نباید به بهانه های واهی از دسترسی به دانش محروم کرد.

وی تصریح کرد: تبعیض علمی به ابزاری برای تحمیل توسعه نیافتگی و استمرار چرخه فقر و بیکاری در کشورهای در حال توسعه تبدیل شده و در این راستا ضرورت دارد کشورهای مستقل به طور یک جانبه در مقابل چنین رویکردی که به دوران ما تعلق ندارد، ایستادگی کنند.

** کسی نمی تواند ادعا کند برنامه هسته ای ایران ماهیت غیر صلح آمیز دارد

رییس جمهوری با یادآوری این که مردم ایران طی ۱۲ سال اخیر تنها به دلیل پیگیری حق خود برای دستیابی به دانش و فناوری نوین انرژی هسته ای تحت شدیدترین فشارها قرار گرفته اند، ادامه داد: مجریان تحریم ها و کسانی که مدیریت امنیتی کردن بحث هسته ای ایران را برعهده دارند به خوبی از نیات و اهداف مردم و دولت ایران آگاه هستند.

روحانی تصریح کرد: امروز کسی در جهان نمی تواند ادعا کند که برنامه هسته ای ایران ماهیت غیر صلح آمیز داشته است اما چرا فشارهای غیرمنطقی همچنان ادامه دارد.

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی که مطرح کرده بود، گفت: جواب این سوال را باید در تلاش کلوپ دارندگان علوم و فناوری برای ممانعت از ورود دیگران جستجو کرد.

روحانی تصریح کرد: این رفتار سلطه جویانه مصداق بارز تحمیل تبعیض علمی است که می تواند هر یک از کشورهای در حال توسعه را درگیر خود کند.

وی همچنین گفت: با این وجود و همانطور که می دانید جمهوری اسلامی ایران با تشخیص اهمیت علم و فناوری در توسعه همه جانبه بسترهای رشد پایدار را فراهم کرده و امروز با داشتن ۴.۵ میلیون دانشجو که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آنان را دانشجوی زن تشکیل می دهد، از نظر نیروی انسانی توانا در ردیف کشورهای پیشرفته جهان قرار دارد.

به گفته وی مقام ۱۶ علمی دنیا براساس مقالات علمی منتشر شده و انجام دهها ابرپروژه همچون ساخت ماهواره و ماهواره بر، ساخت ابر رایانه، نانو تکنولوژی، دستیابی به تولید داروهای انحصاری در کنار پیشرفت های تکنولوژیک هسته ای تنها بخشی از این دستاوردها به شمار می رود.

رییس جمهوری اظهارداشت: شاید بتوان گفت یکی از پایه های موفقیت جمهوری اسلامی ایران در توسعه علم و فناوری در طول چند دهه گذشته، نگاه عالمانه به حضور زنان در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی است به گونه ای که شاهد پیشتازی زنان در ورود به دانشگاه ها هستیم.

رییس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: کارایی شگرف این قشر در نانو فناوری، دیو فناوری، علوم شناختی و حتی فناوری اطلاعات در کشور ما نشان می دهد که کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نمی توانند فرصت گرانبهای حضور زنان در عرصه های علمی و فناوری را به فراموشی بسپارند.

روحانی گفت: از این رو یافتن راهکارهای افزایش سطح مشارکت زنان در روند رو به توسعه کشورها می تواند یکی از اهداف این کنفرانس باشد.

رییس جمهوری ادامه داد: ما بر این باوریم که نقش فناوری اطلاعاتی و ارتباطی از جمله اینترنت در توسعه علوم و فنون انکار ناپذیر است کشورها به طور برابر حق دارند از این فناوری ها برای پیشرفت و توسعه جوامع خود استفاده کنند.

روحانی با بیان این که مدیریت فعلی اینترنت و ماهیت انحصاری آن نیز بسیاری از کشورهای در حال توسعه را از استفاده شایسته از این ابزار مهم محروم کرده است، افزود: علاوه بر این سواستفاده از این فناوری ها از سوی کسانی که مدیریت آن را بر عهده دارند، می تواند تهدیدی علیه توسعه دیگر کشورها محسوب شود.

رییس دوره ای جنبش غیرمتعهدها خاطرنشان کرد:از این رو لازم است همکاری و همیاری کشورهای عضو جنبش برای ارتقا نقش خود در مدیریت اینترنت تقویت شود.

روحانی با بیان این که بسیاری از کشورهای این جنبش در معرض بلایای طبیعی و کشورهای فقیرتر آسیب پذیرتر هستند گفت: برای کنترل آسیب ناشی از این حوادث همکاری کشورهای جنبش در حوزه علوم و تکنولوژی پیچیده از جمله فضایی و سنجش از راه دور اهمیت بسیاری دارد.

به گفته وی ایجاد شبکه های علمی هیات دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی جنبش عدم تعهد به منطور تبادل اطلاعات و همکاری در اجرای پروژه های مشترک زمینه مناسب برای انسجام و همکاری میان اعضا است.

رییس دوره ای جنبش غیرمتعهدها در ادامه پیشنهاد کرد که مرکز همکاری های علمی، فناوری و نوآوری به میزبانی ایران تشکیل شود وگفت: که این مرکز ساختار مناسبی برای همکاری اعضا غیرمتعهد با یکدیگر و همزمان با سایر کشورهای توسعه یافته و پیشرو خواهد بود و تلاش خواهد کرد تا از این طریق توسعه و به کارگیری فناوری، هم شکاف میان جوامع برخوردار و کمتر برخوردار کاهش دهد و هم محیط مناسب تری برای زیست بشر فراهم آورد.

وی با بیان این که سال ۲۰۱۵ میلادی برای همه کشورهای عضو جنبش سالی مهم است گفت: در حالیکه مذاکرات جهانی برای تدوین دستور کار بین المللی توسعه در دهه های آینده در جریان است، نشست بین المللی تامین منابع مالی توسعه برگزار می شود و همزمان مذاکرات مربوط به سند جدید تغییرات اقلیم ادامه دارد.

روحانی اظهارداشت: از این رو برگزاری نخستین نشست وزرای علوم و فناوری جنبش عدم تعهد، فرصتی مغتنم برای هم اندیشی کشورهای عضو به منظور هم افزایی ایده ها و هماهنگی بیشتر مواضع کشورهای در حال توسعه را فراهم می کند.

اجلاس وزیران علوم ، فناوری و نوآوری جنبش غیر متعهدها امروز با حضور رییس جمهوری در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه این اجلاس سه روزه محمد فرهادی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و بیش از ۳۰ تن از وزرای علوم کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها، نمایندگان ۵۸ کشور و ۹ نهاد علمی و بین المللی در اجلاس تهران حضور داشتند.