پايگاه خبري تحليلي «پارس»- در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مذاکرات جدی و بسیار فشرده ای میان ایران و 1+5 در جریان است.این دیپلمات ها گفتند این مذاکرات در سکوت کامل خبری برگزار می شود.

به گفته یک منبع، رییس جمهور روحانی در این مذاکرات مشارکت جدی دارد.

این منبع اضافه کرد این مذاکرات در دو سطح سیاسی و فنی با فشردگی بسیار زیاد انجام می شود و هدف از آن ایجاد میزانی از پیشرفت است که بتوان یک دیدار میان وزرای خارجه را ترتیب داد.

دیپلمات ها می گویند همچنان بیشتر مذاکرات میان ایران و امریکا در حال برگزاری است.

برخی کارشناسان عقیده دارند احتمال دارد بخش اعظم مذاکرات روی موضوع اراک متمرکز باشد؛ چرا که درباره این موضوع راه زیادی توسط مذاکره کنندگان طی شده و توافق محتمل تر است.

یک منبع مطلع در تهران به ایران هسته ای گفت: «درباره اراک جزئیات موضوع تا 90 درصد نهایی شده و فقط تصمیم گیری درباره اینکه راکتور آب سبک مصرف کند یا آب سنگین باقی مانده است. تیم های مذاکره کننده تصور می کنند اگر درباره این موضوع توافق نهایی شود درباره موضوع ظرفیت غنی سازی هم راحت تر می توان توافق کرد».

وی اضافه کرد: «هیچ کدام از دو طرف انتظار ندارد زودتر از مذاکرات نوامبر آینده درباره موضوع ظرفیت غنی سازی توافق شود. توافق احتمالی در این باره در لحظات آخر مذاکرات رخ خواهد داد».

در تهران نگرانی هایی در این باره وجود دارد که آیا خط قرمزهای مذاکرات به طور کامل رعایت خواهد شد یا نه.

طرف امریکایی هنوز آنگونه که مطلوب ایران است تکلیف موضوع چگونگی تعدیل تحریم ها را روشن نکرده است.

در این باره هم اختلاف های مهمی وجود دارد.

دیپلمات ها می گویند اگر رئوس موضوع در نیویورک توافق نشود، احتمال برنامه ریزی برای نشست سران ایران و 1+5 پس از نشست نیویورک وجود دارد.