ويژگي هاي پهپاد منهدم شده

پهپاد منهدم شده جزو پهپادهاي جاسوسي «پنهانکار و رادارگريز» بوده است.

روزنامه هاآرتص پهپاد ساقط شده را احتمالا از نوع "هرون" يا "هرون تي‌ پي" معرفي کرده است. اما بر اساس گزارش ها پهپاد ساقط شده "هرمس" نام دارد،ولي مدل آن مشخص نشده است.

اين پهپاد يکي از پيشرفته‌ترين پهپادهاي رژيم صهيونيستي به شمار مي‌رود.

پهپادهاي هرمس در چند نسل مختلف و در اندازه‌هاي متفاوت توسط رژيم صهيونيستي ساخته شده‌اند که آخرين نمونه از اين پهپادها، هرمس 450 و هرمس 900 است.

هرمس يک پهپاد نه چندان بزرگ است که داده‌هاي نظامي و اکتشافي را به صورت واقعي بدون اينکه متاثر ازپردازش هاي خاصي شود، در اختيار پايگاه‌ زميني خود قرار مي‌دهد.

اين پهپاد علاوه بر قابليت انجام ماموريت‌هاي شناسايي، قابليت‌هاي نظارت، هدايت آتش توپخانه، نظارت دريايي، ارزيابي خسارات وارده در جنگ و البته قابليت رزمي نيز دارد.

يکي از مهمترين عمليات‌هاي هرمس، جنگ 33 روزه بود. در اين جنگ، صهيونيست‌ها به طور ميانگين با روزانه 20 هواپيماي بدون سرنشين هرمس، خاک لبنان و مواضع حزب‌ا... را رصد مي‌کردند.

اگر پهپادهاي متخاصم قابليت کشف و شناسايي داشته باشند، توسط رادارهاي سامانه‌هاي موشکي پدافندي، رهگيري و سپس با موشک اين سامانه‌ها هدف قرار گرفته و منهدم مي شوند اما اگر سامانه‌هاي پدافندي نتوانند پهپاد را شناسايي کنند، بلافاصله بايد با جنگنده اين پهپاد را رهگيري و با موشک‌هاي هوا به هوا منهدم کرد، کاري که رژيم صهيونيستي در مورد پهپاد ايوب پس از ناکامي سامانه‌هاي راداري و موشکي در انهدام پهپاد ايراني‌الاصل، انجام داد.

ساير پهپادهاي شکار شده توسط ايران

پيش از اين در آذر ماه سال 90 پهپاد RQ170 که مهمترين و سري‌ترين پهپاد جاسوسي آمريکاست توسط سپاه پاسداران کنترل و به زمين نشانده شد ه بود

در سالگرد شکار پهپاد جاسوسي RQ170 توسط نيروهاي مسلح کشورمان، در چهاردهم آذرماه شاهد انتشار خبر به دام افتادن يک فروند پهپاد شناسايي آمريکايي از نوع Scan Eagle (عقاب جستجوگر) به دست نيروي دريايي سپاه در منطقه خليج فارس بوديم

از طرف ديگر فرمانده نيروي هوافضاي سپاه در مراسم سالگرد شکار RQ170، از شکار پهپاد ديگري به نام Shadow که همان RQ7 است خبر داد.

در همين راستا ارتش جمهوري اسلامي نيز از شکار دو فروند پهپاد توسط پدافند هوايي خبر داده واعلام کرد که اين پهپادها از خانواده RQ و سري 11 است که يکي در شهريور سال 90 و ديگري در آبان ماه امسال شکار شده است.

عمليات شناسايي، رهگيري و انهدام

با وجود همه توانايي‌ها و سامانه‌هاي قدرتمند راداري، جاسوسي، تصويربرداري و . . . پهپاد اسرائيل، سپاه نه با جنگنده و پهپادهاي رزمي، بلکه با سامانه‌هاي راداري موشکي‌اش آن را منهدم کرده است. اين يعني اصلا نيازي به پرواز جنگنده براي هدف قرار دادن اين پهپاد نبوده و اين پهپاد، "شکار راحتي" براي سپاه پاسداران و سامانه‌هاي موشکي‌اش بوده است.

به‌گفته سردار حاجي‌زاده، اين پهپاد سرنگون شده از نوع ساقط شده در سوريه پيشرفته‌تر بوده است.

تنها يک نمونه از اين پهپاد در سوريه شکار شده بود و اطلاعات زيادي درباره آن وجود ندارد.

اين پهپاد قصد نفوذ به حريم منطقه‌ هسته‌اي نطنز را داشت.

پهپاد اسرائيلي روزشنبه گذشته پس از شناسايي توسط شبکه يکپارچه پدافند کشوري که مسئوليت آن با ارتش است با موشک زمين به هواي پدافند نيروي هوافضاي سپاه سرنگون شد.