امکان ندارد روحانی اصلاحطلبان را زیر چتر خود بگیرد
«اصلاحطلبان جریان جدا از جریان روحانی و اهل همه نوع تنش و درگیری هستند».
به گزارش پارس روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت ؛ این مطلب را احمد نقیبزاده استاد دانشگاه تهران گفته است. وی در مصاحبه با روزنامه اعتماد با بیان اینکه روحانی با خاتمی و هاشمی فرق دارد، افزود: نزدیکان آقای روحانی خیلی درگیر پیکارهای سیاسی نبودهاند و زمانی که آقای رفسنجانی سرکار بود از قدرت او تغذیه و خودشان را حفظ میکردند... من جریان روحانی یا اعتدال از اساس یک جریان جدا از اصلاحطلبان و بیشتر نزدیک به هاشمی میدانم همانطور که میدانیم جریان اعتدال و هاشمی در گذشته درگیریهایی با اصلاحطلبان داشتند که در واقع این اصلاحطلبان بودند که بیخردی کردند و دردوره خاتمی به تضعیف هاشمی پرداختند. همین سابقه نشان دهنده این است که اینها از قبل دو جریان جدا از هم بودند و ویژگیهایشان هم در همین افراط و اعتدال برجسته میشود و در واقع جریانی که آقای روحانی به آن تعلق دارد معتدل است و خیلی اهل درگیری نیست اما اصلاحطلبان اهل همه نوع تنش و درگیری سیاسی هستند.
نقیبزاده - که خود در دهه 70 درصدد حذف دروس اسلامی از رشته علوم سیاسی بود- در ادامه میگوید: به نظر من اصلاحطلبان نمونه جلوی چشم ما هستند که چگونه با جامعه مدنی و خواستهایش همسو شدند اصلاحطلبان در سالهای اولیه پیروزی انقلاب جزو نیروهای تندرو بودند و در اقدامات تندی دست داشتند اما بعداز مدتی به این نتیجه رسیدند که آینده در این راهی که در پیش گرفتهاند نیست و تغییر مسیر دادند حتی یک مقدار از اینکه جامعه در گذشته نسبت به آنها بیاعتماد بود همین گذشتهشان بود که امروز تا حد زیادی تطهیر شده است. این اتفاق را ناشی از هوش و ذکاوت و همچنین قدرت تجزیه و تحلیل اصلاحطلبان میدانم از نظر من آنها افرادی زرنگ و همچنین سیاست بازهای خوبی هستند.
او در همین حال گفته است: روحانی و خاتمی در نهایت هر دو متعلق به یک جریان هستند و نمیتوان آنها را دو جریان جدا از هم دانست، مثل دو رودخانه دوقلو با هم در حرکت هستند ولی اینکه جریان روحانی بیابد و اصلاحطلبان را هم زیرچتر خود بگیرد یا آنها را تحتالشعاع خود قرار دهد، نه چنین چیزی امکانپذیر نیست زیرا ساختار در کشور ما به گونهای است که گرایشهایی که هر یک از جریانات و جناحها دارند این اجازه را نمیدهد به عبارت صحیحتر زمینه اجتماعی چنین چیزی فراهم نیست.
ارسال نظر