درباره اقدام دولت در کم نکردن ساعت کاری ماه مبارک
به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، تقی دژاکام در صفحه اجتماعي خود نوشت:
«کاری به اینکه ساعت کاری در ماه مبارک باید کم شود یا نه ندارم. عاقلانه این است که حداقل بابت ساعت و زمان ناهار خوردنی که دیگر نباید وجود داشته باشد، ساعت کار کم شود. اما،
این استدلال آقای نوبخت مبنی بر اینکه بر طبق مصوبه مجلس، ما حق کم کردن ساعت کاری کارمندان را نداریم، [اگر چنین چیزی باشد، که هست و اگر یادتان باشد یکی از گیرهای مجلس قبلی به احمدی نژاد هم همین بود]، باید به مجلس گیر بدهیم که چرا کار را به روزه گیران آسان نگرفته است یا به دولت گیر بدهیم که چرا دارد مصوبه قانونی مجلس را اجرا میکند؟
سؤالم جدی است.
به نظر من: اگر مجلس چنین مصوبهای دارد:
- کار دولت روحانی در عمل به قانون، پسندیده است و نباید راه به راه علیه این کارش پست برویم و دری وری بهش بگوییم.
- کار دولت احمدی نژاد - در این زمینه - غیر قانونی بوده است و نباید به به و چه چه شود.
حداکثر این است که برای هر دو دولت، باید به مجلس و مصوبه آن گیر داد. اگر کسانی معتقد باشند که معنی آن حدیث این است که باید ساعات کاری کم شود. من البته چنین استنباطی از حدیث ندارم.»
لازم به ذكر است يكي از كاربران شبكه هاي اجتماعي در پستي آورده بود:
«توصيه پيامبر به كاهش ساعات كاري در ماه رمضان
آقای نوبخت معاون رییس جمهور و سخنگوی دولت:
"ساعات کاری در ماه رمضان تغییر نمی کند."
مبنای دینی کاهش ساعت کاری در ماه مبارک رمضان چیست؟
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه شریف شعبانیه فرموده اند:
"وَ مَنْ خَفَّفَ فِى هَذَا الشَّهْرِ عَمَّا مَلَکَتْ يَمِينُهُ خَفَّفَ اللَّهُ عَلَيْهِ حِسَابَهُ"
هركس در اين ماه كارهاي مستخدمان خود را سبك گرداند، خدا در قيامت حساب او را آسان كند.»
ذکر دو موضوع برای پاسخ به دوستان لازم است
اول آنکه در دولت قبل این کاهش ساعات اداری در ماه رمضان اعمال می شد و اتفاقا عده ای هم به دیوان عدالت اداری که مرجع تفسیر قوانین در حوزه مسائل اداری است شکایت بردند اما این دیوان در حکمی این اقدام دولت را مخالف قانون ندانستند و لذا کاهش ساعات اداری خلاف قانون جاری در حمهوری اسلامی نیست
دوم آنکه همانطوری که اساتید علم مدیریت اذعان دارند بیش از آنکه تعداد ساعات حضور فرد در محل کار مهم باشد بهره وری وی دارای اهمیت است و کارمند دو راه دارد یکی آنکه کل انرژی خود را در ساعات اولیه روز خرج کند تا با بهره وری کامل کار کند و لذا از ساعتی به بعد انرژی خود را از دست داده و کاملا بهره وریش کاهش میابد و دوم آنکه کل روز را با بازده پایین کار کند که باز هم میزان کار انجام شده تغییری نخواهد کرد و لذا بهتر آنکه ساعات را کاهش دهند تا کارمند در همان تعداد ساعات اندک کار مشخص شده خود را به انجام رساند
و نکته قابل تامل دیگر آنکه باید دقت داشت در ماه رمضان به علت بیدار شدن افراد برای صرف سحری افراد دوچار کم خوابی می شوند و اگر زمانی برای جبران این کم خوابی در صبح ایجاد نشود کارکنان عملا در محل کار به چرت زدن می پردازند و باز هم بهره وری کاهش می یابد