بازخوانی خلاصه یک یادداشت قدیمی

با پیروزی خاتمی در سال 76، جریانی سیاسی منتسب به او و حامی شعارهای او در کشور شکل گرفت. تقابل شعارهای خاتمی و افراد اصلی حامی او با شعارهای اصلی انقلاب و نیازهای اصلی مردم به تدریج زاویه آنها با آرمانهای انقلاب را تندتر نمود و "دوم خرداد" به جریانی دارای مولفه های هویتی قابل تمایز از مسیر انقلاب و به مثابه یک گفتمان جدید گرچه انحرافی تبدیل شد.

اما پیروزی احمدی نژاد در سال 84، شکل دیگری داشت. او شعارهای اصلی انقلاب بهمن 57 نظیر عدالت، ساده زیستی و مردمداری را که سالها مورد غفلت سیاسیون پیش از وی قرار گرفته بود در دست گرفت. اگرچه در مرحله نخست، اختلافاتی داخلی در جبهه اصولگرایان بروز کرد ـ که برخی از آنها در جای خود مورد ادعاست ـ در مرحله دوم و در سوم تیر، احمدی نژاد مجموعه اصولگرایان را در برابر کارگزاران و دوم خرداد با نماد هاشمی نمایندگی کرد که به پیروزی وی منجر شد.

اما آیا سوم تیر هم مولفه های متمایز یک گفتمان را دارا بود که کسانی بخواهند مبداء تاریخی خود را سوم تیر 84 بنامند. باید گفت علت اصلی حمایت رهبر انقلاب از آقای احمدی نژاد ـ که به تناسب قدرت گرفتن جریان انحرافی در دولت وی دائما کاهش یافت ـ شعارهای اصلی او مبنی بر عدالتخواهی و احیای گفتمان امام و انقلاب بود و لذا در انتخابات 84 موضوع جدیدی مانند آنچه که در دوم خرداد 76 برای توسعه سیاسی و جامعه مدنی و ... مطرح گردید در میان نبود که گفتمان تازه ای خلق شده باشد.

مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد، شعار محوری او را شعار اساسی ادیان الهی، نظام اسلامی از ابتدا تاکنون و برای آینده بر شمردند: «تكيه‌ى بر عدالت، اساسى‌ترين و محورى‌ترين اصلِ يك حركت الهى است؛ ادامه‌ى كار همه‌ى انبيا و مصلحان بزرگ تاريخ است ... عدالت، شعار اصلى و هدف بزرگ انقلاب اسلامى و نظام جمهورى اسلامى بوده و هست.»

ایشان همچنین در نخستین دیدار با اعضای دولت نهم در شهریور 84 بازهم تاکید کردند که کار بزرگ آقای احمدی نژاد این بود که شعار عدالتخواهی انقلاب را احیا کرد: «يكى از شعارهاى اين دولت، عدالت است. عدالت يقيناً محور انقلاب بود؛ در اين شكى نيست. هيچ دولتى هم از اول نيامده صريحاً بگويد من نمى‌خواهم طبق عدالت رفتار كنم؛ ليكن من بايد از آقاى احمدى‌نژاد تشكر كنم كه ايشان ... عدالت محورى را به عنوان يك شعار گذاشتند وسط ... نگذاشت به فراموشى سپردنِ اين شعار بشود يك سنت.»

پس روشن است که مولفه های اصلی مطرح شده در سوم تیر 84 همان شعارهای 22 بهمن 57  بوده است. حال مدعیان دنباله روی از گفتمان! سوم تیر باید متوجه باشند که اگر منظور آنها از سوم تیر همین شعارهای انقلابی و عدالتخواهی است، تمام نیروهای جبهه انقلاب و همه اصولگرایان به آن معتقدند و آن را شعارهای انقلاب بهمن 57 می دانند که دنیا را تکان داد.

لذا اساسا سوم تیر هیچگاه نمی تواند یک گفتمان باشد و گفتمان همه نیروهای انقلاب و اصولگرا تنها 22 بهمن 57 است نه چیز دیگر؛ اما اگر سر دست گرفتن این مساله صرفا هدف سیاسی داشته یا خدای ناکرده نشان از پیوند کنونی آنها جریان انحرافی دارد، آن را صادقانه بیان کنند و هزینه‌هایش را هم بپردازند.

شعارهای اسلامی ـ مردمی بهمن 57 ـ که برخواسته از روح انقلاب اسلامی و عمق جان و دل مردم مسلمان ایران است ـ کهنه شدنی نیست و در زمان و مکان خلاصه نمی شود. بنابراین لازم است که همه نیروهای معتقد به نظام اسلامی و گروه های مختلف جبهه انقلاب بدون تعارف، از اصل ادبیات، شعارها و گفتمان ناب انقلاب اسلامی دفاع کرده و آن را تحریف نکنند و تخصیص نزنند.