تمجید آیت الله جوادی آملی از شخصیت علمی علامه طباطبایی
یکی از مراجع تقلید شیعیان علامه طباطبایی را احیاگر علوم و عقول در جهان اسلام عنوان کرد و گفت: آنچه باعث ماندگاری تفسیر المیزان شده است، علاوه بر اخلاص علامه، قوت و عمق مطالب المیزان بود.
به گزارش پارس به نقل از مهر، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی بعد از ظهر چهارشنبه در دیدار اعضای همایش بینالمللی بررسی دیدگاههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، راز ماندگاری علامه طباطبایی را اخلاص ایشان و داشتن رنگ و بوی الهی در کارها دانست.
وی با بیان اینکه خداوند از عالمان دین تعهد گرفته است تا دین را احیاء کنند، اضافه کرد: شرط بقا و راز ماندگاری عمل به تعهدات الهی است که علامه طباطبایی در این مسیر جا پای علمای سلف گذاشت و این راه را دنبال کرد.
استاد برجسته حوزه با بیان اینکه اسلام با فقرا مشکلی ندارد بلکه با فقر مشکل دارد، اظهار داشت: مشکل ما فقیران نیستند بلکه خود فقر است و جنگ بین فقیر غنی نیست بلکه بین فقر و غناست و این فقر است که در روایات سرزنش شده است.
وی ادامه داد: آنچه علامه طباطبایی به ما فهماند این است که عقل چراغی برای حرکت در مسیر قرآن و اهل بیت(ع) است؛ قرآن سراج است و صراط نیست و آنچه باقی است علمی است که از ائمه(ع) گرفته میشود نه آنچه را که به دست میآوریم.
آیت الله جوادی آملی با تقدیر از برگزارکنندگان همایش تصریح کرد: علامه طباطبایی احیاگر علوم و عقول در جهان اسلام بود و ایشان آن را در حوزه شروع کرد.
ممکلت اسلامی به برکت خون شهدا و تلاش بزرگانی چون امام راحل و علامه احیا شد
وی تاکید کرد: ممکلت اسلامی به برکت خون شهدا و تلاش بزرگانی چون امام راحل و علامه احیا شد و همین مجاهدتها نیز باعث ماندگاری این بزرگان شده است.
این مرجع تقلید با اشاره به جامعیت مرحوم علامه گفت: ایشان در ریاضی منطق، هندسه و رشتههای بسیار دیگر که فهمش برای بسیاری از طلاب سخت است استاد بودند در زمینه عرفان و فلسفه نیز جزو معدود علما بود.
استاد حوزه اضافه کرد: آنچه باعث ماندگاری المیزان شده است، علاوه بر اخلاص علامه، قوت و عمق مطالب المیزان بود که باعث شد 60 سال سر زبانها باشد.
وی با بیان اینکه علامه عاقل محض بود، تصریح کرد: کسی که عاقل محض شود به تعبد کامل نیز میرسد و در مییابد که عقل نوری برای راه انبیاء، اولیاء و راه خداوند است و هنر عقل نورانی کردن مسیری است که با محبت اهل بیت(ع) و قرآن میتوان آن را پیمود.
ارسال نظر