پایگاه خبری تحلیلی « پارس» - حمیدرضا آصفی گفت: « اختلافات امنیتی» و « شیعه ستیزی» اختلافات حاکم بر روابط ایران و عربستان است.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان در گفتگو با « پارس» اظهار داشت: « اختلافات امنیتی» و « شیعه ستیزی» بعضی گروه های تندرو و تکفیری علیه ایران، اختلافات حاکم بر روابط ایران و عربستان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی رابطه ایران با عربستان رابطه ای خاص و ویژه است. این رابطه حتی در رژیم گذشته در عین نزدیکی دو دولت بسیار رقابتی بوده است.

وی اضافه کرد: مشکلات ایران و عربستان بخشی به سوءتفاهمات دو کشور بازمی گردد و بخش دیگر به اتفاقات بیرونی و تحولات منطقه.  

وی ادامه داد: سعودی ها به اشتباه فکر می کردند که عراق هم پیمان ایران علیه این کشور است. عربستان در مورد سوریه هم اشتباه کرد و ما درست فکر می کردیم. البته اختلافات ریشه ای هم داریم.

asefi1

آصفی در مورد رابطه آمریکا و عربستان گفت: مسوولان عربستان بعد از توافق ژنو اعلام کردند: « چون آمریکا به توصیه های عربستان درباره ایران توجه نکرد، ما رابطه با فرانسوی ها را گسترش خواهیم داد. » اتفاقاً این کار را هم کردند.

وی افزود: سطح اختلافات به گونه ای بود که « وندی شرمن» ، معاون وزیر خارجه آمریکا، بعد از آنکه مذاکرات خود را در قالب ۱+۵ انجام داد، به عربستان، فلسطین و امارات سفر کرد که مواضع آمریکا را توضیح دهد و تشریح کند. این خود نشان می دهد « اختلافات» و « سوءتفاهمات» بین آمریکا و عربستان همچنان وجود دارد.