به گزارش پارس به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز یکشنبه پس از دیدار و گفت وگو با ولادیمیر ماکی همتای بلاروسی خود در نشست خبری مشترک حضور یافت.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص دومین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین در خصوص گام پایانی توافقنامه ژنو که قرار است از روز سه شنبه در این شهر برگزار شود، گفت: هرچه مذاکرات به جلو برود دقیق تر، ریزتر، جدی تر و دشوارتر می شود و این دور در مقایسه با دور قبل بحث جدی تر، ریزتر و دشوارتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما توقع توافق در این دوره از مذاکرات را نداریم خاطرنشان کرد: قرار نبوده این دور به توافق منجر شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ابعاد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران به ویژه غنی سازی، آب سنگین اراک و همکاری های بین المللی در حوزه فناوری صلح آمیز هسته ای که از تعهدات ۱+۵ در برنامه اقدام مشترک از یک طرف و تعهدات قراردادی آنها در چارچوب بند ۲ ماده ۴ معاهده منع تولید و گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و رفع تحریم ها از جمله مواردی است که در نشست وین به آن پرداخته می شود.

ظریف توضیح داد: هدف این جلسه بیشتر تبادل نظر است که البته تا حدی در جلسه کارشناسی که حدود دو هفته قبل در وین برگزار شد، مباحث اولیه صورت گرفت.

وزیر خارجه در خصوص سطح مذاکرات وین با بیان اینکه سطح این نشست نیز همچون گذشته است، گفت: هدایت مذاکرات با بنده و خانم اشتون است و اصل مذاکره توسط مدیران سیاسی و معاونان وزرای خارجه ایران و ۱+۵ صورت می گیرد و بنده مسئولیت نظارت بر کارها را برعهده دارم.

وزیر خارجه اضافه کرد: بعید می دانم در این دور از مذاکرات ضرورتی پیدا شود که وزرای خارجه ۱+۵ به این مذاکرات بپیوندند. البته هرچه پیش برویم ممکن است این ضرورت در مراحل بعدی بیشتر ایجاد شود و معمولاً بر حسب ضرورت سطح مذاکرات تغییر کرده است.

وی گفت: ما در همه این حوزه ها در مورد نحوه ایجاد اعتماد صحبت می کنیم و نه در مورد برنامه هسته ای ایران.

ظریف تصریح کرد: برنامه هسته ای ایران چه در حوزه غنی سازی و چه در حوزه اراک و چه در مورد سایر موضوعاتی که در برنامه هسته ای ما وجود دارد ادامه می یابد. آمادگی داریم که ایجاد اطمینان کنیم که این برنامه همواره صلح آمیز خواهد بود و بارها اعلام کرده ایم که بارها گفته ایم و مقام معظم رهبری نیز فتوایی در این خصوص صادر کرده اند. ما هیچ منفعت سیاسی، نظامی و امنیتی در داشتن سلاح هسته ای نمی بینیم و این را خلاف شرع می دانیم.

وزیر خارجه گفت: از نظر کلی رسیدن به راه حل خیلی دشوار نیست فقط باید روش ها را پیدا کنیم با توجه به اینکه برنامه هسته ای ایران یک واقعیت روی زمین است و این واقعیت تغییر نخواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص اقدامات دستگاه دیپلماسی درباره ۵ مرزبان ربوده شده ایران و همچنین دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن عنوان کرد: موضوع گروگان های ایرانی چه ۵سرباز عزیزی که توسط گروه های تروریستی ربوده شده اند و چه وضعیت دیپلمات گروگان گرفته شده در یمن از موضوعات بسیار مهمی است که وزارت خارجه را به لحاظ وظیفه رسمی و هم به لحاظ یک نگرانی انسانی مشغول به خود کرده است.

وی اضافه کرد: در آستانه سال نو به خانواده های این افراد که همه برای خدمت به این آب و خاک و پاسداری از مرزها و حقوق مردم ایران تلاش کرده و در این تلاش مقدس به دست گروه های افراطی افتاده اند اعلام می کنم که ما به عنوان اعضای یک خانواده بزرگتر خدمتگزاران به این آب و خاک خود را همراه آنها می دانیم و از هیچ کوششی برای آزادی آنها فروگذار نخواهیم کرد.

وزیر خارجه با بیان اینکه تلاش ها در مسیرهای مختلف دیپلماتیک از جمله با پاکستان، یمن و سایر اطراف ذیربط ادامه دارد عنوان کرد: امیدواریم با همکاری و هماهنگی همه کشورها در این منطقه که معتقدیم تروریست و افراط به نفع هیچکس نیست و هیچکس از این بلیه در امان نخواهد بود، این افراد هرچه سریعتر به آغوش خانواده خود برگردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: توقع ما از دولت پاکستان و یمن این است که سلامت اتباع ما را تضمین کرده و از هر اقدامی برای آزاد کردن آنها و بازگرداندن سالم و سریعشان به خانواده هایشان فروگذار نکنند.

  رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری همه پرسی در کریمه با اشاره به اظهارات همتای بلاروسی خود راین خصوص گفت: ما نیز دیدگاهمان با بلاروس یکسان است. وضعیت در اوکراین باید بر اساس حقوق بین الملل و خواست مردم و بدون توسل به زور و جلوگیری از ترویج افراط گرایی و خشونت به راه حلی دست یابد که برای منطقه آرامش ایجاد کند.

وی با بیان اینکه جهان ما آماده تنش و درگیری جدیدی نیست، خاطرنشان کرد: امیدواریم از طریق گفت وگو موضوع به راه حل منجر شود.

وی بار دیگر گفت: مواضع ایران و بلاروس در این خصوص نزدیک است گرچه ما به لحاظ جغرافیایی با اوکراین فاصله داریم ولی موضع ما همانند بلاروس همسایه نزدیک اوکراین است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ابتدای این نشست خبری با بیان این که این آخرین نشست خبری اش در سال ۹۲ با خبرنگاران است پیشاپیش سال نو را تبریک گفت و افزود: امیدوارم سال خوب و پرباری داشته باشید.

وی با اشاره به بیست و یکمین سالگرد روابط ایران و بلاروس که مبتنی بر منافع مشترک دو ملت و کشور و مستقل از اوضاع و احوال بین المللی است خاطرنشان کرد: متأسفانه روابط اقتصادی ایران و بلاروس به دلیل برخی فشارهای خارجی در یکی دو سال گذشته با قدری رکود روبرو شده اما دو کشور مصمم هستند که روابط را بر اساس دستور رهبران دو کشور هرچه بیشتر گسترش داده و زمینه توسعه روابط فراهم شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه روابط ایران و بلاروس در همه حوزه ها از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی، امنیتی و دفاعی رو به گسترش است، گفت: روابط ما علیه هیچ کشور و جای دیگری نیست و مبتنی بر نیازهای مردم و زمینه ها و مشترکات دو ملت است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه دو کشور در زمینه علم و فناوری رشد قابل توجهی دارند و امکان هم افزایی در این دو حوزه وجود دارد اظهرا داشت: ما و بلاروس با چالش های مشابهی در سطح بین المللی مواجه ایم اما با این حال همکاری های خوبی بین دو کشور وجود داشته است.

وزیر خارجه کشورمان از دولت بلاروس به خاطر حمایت هایش از جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد و افزود: ما نیز در همه موارد از بلاروس حمایت کردیم.

ظریف از سفر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در اوایل سال آینده شمسی به بلاروس خبر داد و گفت که اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور قرار است در آینده نزدیک در تهران برگزار شود.

وی با بیان اینکه امکان گسترش روابط بین دو کشور بسیار زیاد است، یادآور شد: حجم کنونی روابط در سطح انتظار و ظرفیت ها نیست.

وزیر خارجه بلاروس امروز و فردا در تهران با مقامات مختلف کشورمان از جمله رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دیدار خواهد کرد و امیدواریم روابط به نفع دو کشور و ملت ادامه و توسعه یابد.

وی در پایان برای وزیر خارجه بلاروس اقامت خوشی در تهران و سفری پربار آرزو کرد.